پیام خراسان
دفاع دو عضو شورا از عملکرد شورای پنجم درباره پارک حاشیه‌ای:
تاکتیک الیت
دوشنبه 30 مهر 1397 - 15:22:11
ایسنا - اجتماعی - خراسان رضوی
پیام خراسان - دو عضو شورای اسلامی شهر مشهد با حضور در نشست «تاکتیک الیت» از اقدامات اصلاحی مدیریت شهری جدید و شورای پنجم در خصوص پارک حاشیه‌ای در مشهد دفاع کردند. 
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، «تاکتیک الیت» موضوع دومین هفته خلاقیت مشهد است که در راستای برگزاری هفته‌های خلاقیت توسط گروه شهر خلاق معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد برگزار شده و به دنبال جمع‌آوری ایده‌های شهروندان برای حل مسئله پر چالش الیت است.
در این راستا همایشی توجیهی در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد. در این نشست دو عضو شورای اسلامی شهر مشهد با بیان روایتی از کلیت موضوع الیت از اقدامات اصلاحی انجام شده در زمینه الیت یک‌سال گذشته دفاع کردند. 
در این خصوص بتول گندمی –رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد- با اشاره به مسئله پارک حاشیه‌ای در مشهد، بیان کرد: طبق مصوبه‌ای که در سال 1389 ذیل قانونی در حوزه راهنمایی‌ و رانندگی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد؛ به این موضوع اشاره شد که مدیریت پارک‌های حاشیه‌ای باید به گونه‌ای باشد که ترافیک شهری را مدیریت کند.
وی ادامه داد: همچنین هیئت دولت نیز در تصویب آیین‌نامه اجرایی آن هدف‌گذاری و حدود شوراها را مشخص می‌کند. در این آیین‌نامه مشخص شده که توقف توقف در نیم ساعت اول رایگان بوده و بیش از نیم ساعت باید هزینه کل یک ساعت مورد محاسبه قرار گیرد.
گندمی با بیان اینکه «اولین مصوبه ساماندهی ترافیک شهری پارک های حاشیه ای در مشهد در سال 1392 و شورای وقت به تصویب می‌رسد»، تصریح کرد: پس از آن 118 معبر که مجوز لازم از مراکز متولی اخذ کردند، در دستور کار قرار می‌گیرد و تعرفه گروه «الف» 800 تومان، برای گروه «ب» 700 تومان و برای گروه «ج» 600 تومان در نظر گرفته می‌شود.
وی با اشاره به این‌که «برای توقف بیش از نیم ساعت 25درصد اضافه می‌شود»، خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه سال 1392، مازاد بر یک ساعت توقف 25درصد افزایش پیدا می‌کند. همچنین براساس مصوبه سال 1394 به ازای هر یک ساعت اضافه 15 درصد به نرخ ساعت‌های قبل اضافه می‌شود. اما به یکباره در مرداد 1396 شورای وقت تصمیم برکاهش نرخ‌های پارک گرفته و افزایش 15 درصد قیمت نیز منتفی می‌شود. 
این عضو شورای اسلامی شهر مشهد با تأکید بر «تعداد زیاد نیروی انسانی به کارگرفته شده در مجموعه الیت»، یادآور شد: باید این افراد حقوق و دست‌مزد داده شود. در سطح شهر هریک از پارک‌بان‌ها مسئول تعداد مشخصی جای پارک هستند. البته در گذشته هر پارکبان مسئول 50 جای پارک بوده که درسال جاری به ازای هرپارک‌بان 80 جای پارک در نظرگرفته شده است.
وی با بیان چالش‌های جدی الیت، گفت: برخی از افراد معتقدند هزینه‌ای که از پارک‌های حاشیه‌ای از مردم دریافت می‌کنیم برای ساخت پارکینگ مجدد است. در این خصوص باید به مسئله توجه داشت که هزینه ساخت پارکینگ در مشهد با رقم‌های درآمدی الیت هم‌خوانی ندارد. در سال جاری 21 میلیارد و 500 میلیون تومان بودجه برای شرکت ترافیک هوشمند الیت تصویب کردیم در حالی که بودجه ساخت پارکینگ در مشهد در این سال بالغ بر200 میلیارد تومان است.
گندمی تصریح کرد: 200 میلیارد تومان هزینه ساخت پارکینگ را در برابر 21 میلیارد درآمد الیت در نظر بگیرید؛ با 21 میلیارد درآمد الیت چه پارکینگی و با ظرفیتی می‌تواتیم بسازیم؟ حتی اگر حقوق‌بگیران شرکت الیت را به حداقل برسانیم و پارکینگ‌ها را هوشمندسازی کنیم، باز هم برای ساخت پارکینگ کافی نیست.
وی تأکید کرد: ساخت پارکینگ در شهر مشهد ضروری است و آن را نفی نمی‌کنیم، اما درآمدهای الیت با ساخت هزینه‌های پارکینگ هیچ تناسبی ندارد. با این وجود شورای پنج به مسئله پارکینگ بسیار حساس است و بر این اساس در سال جاری سیاست کاهش درآمد از محل فروش پارکینگ را کاهش و آراء جریمه در این خصوص از ابتدای این دوره مدیریت شهری را کاهش داده‌ایم.
وی ادامه داد: دوستانی که معتقدند با کاهش نیروی انسانی باید هزینه خود را کاهش دهیم، اگر خودشان جای ما باشند می‌توانند با تعدیل 323 نفر نیروی کار را در این شرایط بی‌کاری تعدیل کنند؟ البته کاهش نیرو در الیت جزء سیاست‌های شهرداری مشهد است که به مرور زمان عملی خواهد شد، اما اینکه امسال 400 نفر را تعدیل کرده و به جای آن‌ها سیستم‌های مکانیزه استفاده کنیم امکان‌پذیر نیست.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد با بیان این‌که «یکی از چالش‌های الیت نوع تقابل پارکبانان با شهروندان است»، گفت: در این حوزه باید به سمت اصلاح در نوع ارتباط شهروندان و پارکبان‌ها حرکت کنیم و حذف تبادلات نقدی یکی از مهم‌ترین گام‌ها در این زمینه بوده است چراکه حفظ کرامت شهروندان را در پی خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: ذهنیت و تلقیات مردمی در حوزه پارک‌های حاشیه‌ای باید اصلاح شود؛ نگرش و نگاه به مدیریت شهری از گذشته منفی بوده و باید به سمت بهبود آن حرکت کنیم تا شاهد همراهی و همدلی بیش‌تری میان شهروندان و مدیریت شهری باشیم.
گندمی با بیان این‌که میزان استفاده شهروندان از حمل‌و نقل عمومی کم است، افزود: اجرای طرح الیت موجب می‎شود تا همه ما حتی‌الامکان از وسیله شخصی استفاده نکنیم؛ بر این اساس گسترش خطوط مترو و بهبود وضعیت ناوگان حمل‌و نقل عمومی یکی از اولویت‌های شورای پنجم است.

همچنین در ادامه این مراسم محمدحسین ودیعی –عضو وشرای اسلامی شهر مشهد- در خصوص الیت، گفت: بودجه شرکت الیت درسال97، 225 ملیارد و 500 ملییون تومان است. این بودجه برای اداره امور جاری شرکت الیت و پروژهای عمرانی درحوزه پارکینگ، تأمین کسری پارکینگ‌های تجاری و بافت مرکزی شهر است. همچنین در حوزه مناطق مسکونی برنامه‌های جداگانه‌ای داریم.
وی ادامه داد: اگر بودجه را یک برنامه مالی سالانه در نظر بگیریم تا حدودی جهت و اهداف در قالب معیارها و شاخص‌های قابل سنجش مثل پول بیان می‌کند که ما را به هدف مشخص می‌رساند.
ودیعی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از بودجه الیت را درحوزه هوشمندسازی و عملیات بهسازی پارکینگ‌ها مصرف خواهیم کرد. همچنین از جمله برنامه‌های سال جاری الیت حوزه بهبود و بهره‌برداری پارکینگ‌ها، توسعه نرم‌افزارهای شهر هوشمند، توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات سازمانی است.
وی خاطرنشان کرد: اگر مراجعات حضوری مردم به پارک‌بان‌ها را کم کنیم و سامانه‌های پرداخت الکتریکی و مشوق‌ها برای پرداخت‌های غیرحضوری در نظر بگیریم؛ بخشی از این مشکل برطرف خواهد شد. در این زمینه درتبصره‌های بودجه 97 این اهداف تحقق پیدا می‌کند.
این عضو وشرای اسلامی شهر مشهد یادآور شد: یکی از این اهداف شارژ اضافی برای کسانی است که از سامانه‌های پرداخت غیرحضوری و الکترونیکی استفاده می‌کنند. برای کسانی که به موقع پرداخت‌های خود را انجام می‌دهند نیز مشوق‌هایی درنظر گرفته شده است. باشگاه مشتریان الیت برای کسانی مشتریان خوش حساب هستند راه‌اندازی شده است.
ودیعی با بیان این‌که «هرچه معابر و خیابان‌ها توسعه پیدا کند پاسخ‌گوی حجم عظیم خودرو‌ها نیست»، بیان کرد: یکی از راهبردهای اساسی این است سیاست‌هایی اعمال کنیم که مراجعات مردم به حوزه مرکزی شهر کم شود. یک بخش آن توسعه حمل‌ونقل عمومی و سیاست قیمت‌گذاری برای پارک است. از اهداف ما این نیست که به قیمت به عنوان منبع درآمد نگاه کنیم، قیمت ابزاری است که می‌تواند پارکینگ‌ها را مدیریت کند.
وی افزود: :حدود 70 درصد توقف‌های معابری که تحت پوشش الیت هستند زیر نیم ساعت است. حدود 16 درصد توقف‌ها در پارکینگ الیت بین 30 تا 60 دقیقه است که وجهی پرداخت نمی‌کنند. این سیاست‌ها سبب توقف کم‌تر می‌شود. معابری در مناطق مرکزی هستند که حدود80 عدد جای پارک دارد. با این سیاست اعمال قیمت منجر به این شده که روزانه 2000 توقف در معبر تحت پوشش الیت در سطح شهر داشته باشیم.
در پایان این مراسم دانشجویان پرسش‌های مختلفی در خصوص مشکلات الیت و هم‌چنین نحوه ایده‌پردازی و شرکت در این برنامه در خصوص حل این مسائل مطرح کردند.
انتهای پیام

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/109279/تاکتیک-الیت
بستن   چاپ