پیام خراسان - اتصال بلوار شهید فخرایی به وکیلآباد تبدیل به دغدغه حلنشده اهالی این منطقه شده است.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، میگویند سالهاست پیگیر اجرای پروژهای هستند که از 30 سال قبل قرار بود، اجرا شود. چند باری هم کار ساخت آن آغاز شده، اما هر بار به دلیلی متوقف شده است.
بلوار شهید فخرایی، منظریه سابق، بلواری شمالی- جنوبی است که قرار است از وکیلآباد آغاز و به بلوار آموزگار متصل شود. بخش انتهایی آن حد فاصل آموزگار تا فرهنگ در سالهای گذشته اجرا شده، اما ابتدای آن از فرهنگ تا وکیلآباد بنا به دلایلی تاکنون اجرا نشده است. موضوعی که کاسه صبر ساکنان محل را که سالهاست در انتظار بلوارنشین شدن هستند لبریز کرده است.
مسئله جالب توجه در این خصوص آغاز عملیات اجرایی «مرحله اول بازگشایی بلوار شهید فخرایی» در مهرماه سال گذشته و عدم اجرای آن با تغییر مدیریت شهری بود. موضوعی که خشم ساکنان این محله را که انتظار داشتند با آغاز کار اجرایی ظرف مدت 3 ماه حداقل قسمتی از این بلوار ساخته خواهد شد را به همراه داشته است.
برای بازدید از شرایط محیط و شنیدن مشکلات مردم راهی وکیلآباد 39 میشویم، اما خبری از بلوار نیست. وجود دادگاه، شرکت پست و اداره کل محیط زیست و یک مدرسه در حاشیه این خیابان ورودی این منطقه را تبدیل به پارکینگ کرده، مسئلهای که شاید مسئولان شهرداری را به فکر ساخت پارکینگ زیرسطحی در ابتدای این بلوار انداخته است.
اهالیِ معترض
در حالی که با ورود و خروج هر خودرو گردوخاکی در محیط میشود، ضمن گفتوگو با اهالی که به شدت از وضعیت محله شان معترضند وارد بلوار میشویم. تنها دو معبر 3.5 متری در ابتدای خیابان آسفالت شده و بقیه محیط خاکی است. وجود منازل تکمانده در وسط خیابان که طبیعتاً برای ساخت بلوار باید تخریب شوند جلب توجه میکنند، اما اهالی بدون اشاره به چرایی برجای ماندن این ساختمانها تنها به بیان گلایههای خود از وضعیت محیط میپردازند.
رفتهرفته بر جمعیت افزوده میشود و در این میان هر کسی چیزی میگوید؛ یکی از این میگوید که شهردار منطقه با ما مشکل دارد، دیگری از این میگوید که خانواده شهردار در کوچههای مجاور ساکناند و به همین دلیل تنها به آنها توجه میکند و اینجا رها کرده است و هرچه میگذرد روایتهای عجیب تری از ساکنان میشنویم.
حقنبودن بسیاری از این داستانها واضح است، اما باید به مردمی که سالهاست به حق خود نرسیدهاند نیز حق داد. حرفهای ریز و درشت اهالی که تمام میشود پای صحبت نماینده اهالی منطقه مینشینیم. فردی که میگوید سالهاست به دنبال اجرای این پروژه است.
وی با انتقاد از وضعیت اجرای این پروژه به ایسنا، میگوید: بیش از 30 سال است که قرار است وکیلآباد 39 تبدیل به بلوار شود و با وجود اینکه این بلوار از آموزگار تا فرهنگ ساخته شده است، اما اتصال آن به وکیلآباد تاکنون اجرا نشده است.
طیرانی ادامه میدهد: جالب اینجاست که پس از پیگیریهای بسیار زیاد اهالی و جمعآوری و انتقال بازار میوه و ترهبار، تخریب چندین واحد ساختمانی، تقطیع درختانی که در مسیر بازگشایی قرار داشتند و... در سال گذشته عملیات اجرایی آن آغاز شد و قرار بود ظرف سه ماه این پروژه اجرا شود، اما با تغییر مدیریت شهری در اقدامی ناباورانه و غیرمنطقی به بهانه اینکه قرار است در ابتدای این بلوار پارکینگ زیرسطحی اجرا شود، عملیات اجرایی متوقف و تمام کاری که انجام شده بود به حالت اول باز گردانده شد.
وی با تأکید بر اینکه «این اقدام بسیار تأسفبار و توهینآمیز بود»، تصریح میکند: پس این با پیگیریهای مسمترانه اهالی شهردار منطقه قول دادند با احداث پارکینگ طبقاتی در ابتدای بلوار پروژه بازگشایی و آسفالت بار دیگر آغاز شود، اما با گذشته ماهها تاکنون پروژه ساخت پارکینگ آغاز نشده است.
نماینده اهالی خاطرنشان میکند: تردد روزافزون خودروها در این محور خاکی موجب گردوخاک و آلودگیهای زیادی شده است. همچنین با توجه به اینکه این مسیر فاقد روشنایی است، اهالی شبها امنیت جانی و مالی ندارند. اهالی این منطقه از این اوضاع اسفبار و نابسامانی به شدت معترض و شاکی هستند.
وی با اشاره به شکایت اهالی از شهرداری نزد دادستانی، میگوید: با توجه به شرایط و اوضاع نابسامان محله اهالی منطقه نامهای نزد دادستانی مشهد ارسال کردند و خواهان ورود دادستانی برای حل و فصل این موضوع شدند.
در پاسخ به شکایت اهالی، شهردار منطقه 11 شهرداری مشهد تنها عامل توقف پروژه بازگشایی بلوار شهید فخرایی را مشکل مالی در آزادسازی مسیر دانسته و میگوید که احداث پارکینگ زیرسطحی ارتباطی با اجرای پروژه ندارد.
شهرداری: پول نداریم
سعید ریختهگر در گفتوگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، با اشاره به موانع بازگشایی بلوار شهید فخرایی، اظهار میکند: پروژه بلوار منظریه نیاز به تملک دارد و در حال حاضر در بسیاری از مسیرهای اصلی آن املاک مردم تسهیلِ مسیر نشده است.
وی ادامه میدهد: دلیل اصلی عملیاتی نشدن این پروژه بودجه است، چراکه در حال حاضر شهرداری بودجه تسهیل مسیر ندارد.
ریختهگر تصریح میکند: اوایل کار هنگامی که من به عنوان شهردار منطقه انتخاب شدم، پیمانکاری گرفته شده بود که ابتدای بلوار منظریه در حاشیه بلوار وکیلآباد را مسطح و آسفالت کند و رقم اعتباری را هم برای آن گذاشتند، اما همزمان با کار کردن و در هنگامی که مقداری سطح خاک را برداشته شده بود از شهرداری مرکز نامه زدند که اینجا به عنوان پارکینگ زیرسطحی دیده شده و از اجرای هرگونه تأسیسات زیربنایی تا تعیینتکلیف اجرای پارکینگ خودداری کنید.
وی میافزاید: قاعدتاً ما نمیتوانستیم حدود 400 میلیون تومان از پول بیتالمال را خرج آسفالت کنیم و روز بعد به دلیل اجرای پارکینگ زیرسطحی تمام آسفالتها بتراشیم. این کار به مراتب اعتراضات بیشتری را در پی داشت.
شهردار منطقه 11 شهرداری مشهد خاطرنشان میکند: بر این اساس با تأیید کمیته نظراتی شورای شهر تصمیم گرفتیم حدود 50 میلیون تومان هزینه کرده و دو خط رفت و برگشت 3.5 متری را آسفالت کردیم تا وضع پارکینگ زیرسطحی تعیینتکلیف شود.
وی بیان میکند: با این وجود موضوع پارکینگ زیرسطحی باعث نشده که این پروژه بلوار اجرا نشود و مبحث اصلی آن این است که در آنجا نیاز به 13 میلیارد تومان اعتبار برای تملک املاکی در مسیر داریم که در حال حاضر شهرداری چنین پولی ندارد. بر این اساس ما اعلام کردیم اگر اهالی بیایند و با شهرداری توافق کنند تا ازای املاکشان به آنها پروانه داده یا تهاتر کنیم، امکان آن است در غیر این صورت امکان پرداخت پول نقد نیست.
ریختهگر با بیان اینکه «مالکان ساختمانهایی که در مسیر ماندهاند پول نقد مطالبه میکنند و شهرداری امکان پرداخت پول نقد به این افراد را ندارد»، عنوان میکند: روند اجرای پروژه بستگی به تملک زمینهای مسیر دارد. مشکل اصلی بحث تملک است و مشکل پارکینگ زیرسطحی نیست.
وی ادامه میدهد: در صورتی که پارکینگ زیرسطحی نیز به کل حذف شود که اجرای آن در دست مرکز است موضوع تملک ها پابرجاست و اینگونه نیست که اگر پارکینگ زیرسطحی حذف شود بلوار احداث شود چراکه راه بسته است.
شهردار منطقه 11 شهردار مشهد ادامه میدهد: اهالی محل به حق پیگیر هستند و رفتوآمد بسیاری به شهرداری دارند، اما مشکل مالی ما همچنان پابرجاست. خواهش ما از اهالی این است که در این خصوص با شهرداری همکاری کنند که شهرداری بتواند با آزادسازی مسیر پروژه را به اجرا در آورد.
انتهای پیام