پیام خراسان
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد:
سیستم آموزشی را نمی‌توان راکد اداره کرد
يکشنبه 20 آبان 1397 - 15:10:18
ایسنا - علمی - خراسان رضوی
پیام خراسان - رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: سیستم آموزش نظیر یک موجود زنده و داینامیک است و چنین فرآیندی نمی‌تواند راکد اداره شود.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، محمد کافی امروز در مراسم افتتاح مرکز آموزش، سنجش و یادگیری «آیس» در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: معاونت آموزشی یک موجود زنده است و باورمان این است که آموزش یک سیستم داینامیک است؛ سیتمی که مثل هر موجود زنده باید مرتب تغذیه شود، تنفس کند و سلول‌هایش را بازسازی کند.
وی ادامه داد: آموزش چنین فرآیندی است و چنین فرآیندی نمی‌تواند راکد اداره شود. نمی‌توان برای سالیان سال یک استاد بیاید سرکلاس و مطالب گذشته خود را به شیوه گذشته ارائه دهد. سیستم‌های آکادمیک و روش‌های مختلف آموزش در حال تغییر هستند. حتی در ابتدای کار تمام استادانی که در این دانشگاه به کار گرفته می‌شوند شاید در ماه اول و روز نخست استخدام به سر کلاس فرستاده می‌شوند بدون اینکه توانمند شوند و آموزش ببینند. 
رئیس دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های بزرگ دنیا به این حوزه بسیار توجه دارند. حتی در ایران وزارت بهداشت بحث آموزش و یادگیری را بسیار جدی پیگیری می‌کند، اما ما واقعا از این مسائل غافل بودیم و به دلیل مشغله‌هایی که مدیران دانشگاه در دوره‌های قبلی داشتند کمتر به این موارد توجه کرده‌ایم. 
کافی با اشاره به مدت زمان دو ماهه راه‌اندازی این مرکز گفت: ما زمان زیادی در اختیار نداریم و تا چشم بهم بزنیم دوران مسئولیت می‌گذرد.اگر می‌خواهیم نهادی تاسیس کنیم آن نهاد باید به شکلی بالنده و بالغ شود که امکان تغییر، جابجایی و حذف آن وجود نداشته باشد. جایگاه مرکزی همچون آیس در تمام سیستم‌های آموزشی مترقی دنیا مشخص است اما می‌خواهم بگویم که سرعت عمل نکته ای است که با توجه به تمام ابعاد باید مد نظر قرار بگیرد.
وی با اشاره به راه اندازی مرکز آموزش، سنجش و یادگیری «آیس»، تصریح کرد: آنچه در حال حاضر مهم است این است که این مرکز و برنامه‌هایش را به خوبی معرفی کنیم. امیدواریم آنقدر متقاضی و تقاضا برای این مرکز وجود داشته باشد که در اصل این برنامه‌ها و تقاضاها باشند که در دستور کار قرار بگیرن دتا اینکه ما بخواهیم برای آن برنامه‌ریزی کنیم. البته باید در کنار این کار انگیزه‌های لازم ایجاد شود و گواهی‌هایی که از این مرکز صادر می‌شود، ارزش گذاری شود، به افرادی که دوره‌های مختلف کارگاهی گذراندند، بها داداه شوند. 
رئیس دانشگاه فردوسی با بیان اینکه «این الگوی علوم پزشکی الگوی خوبی است که پزشکان عمومی مطب را تعطیل می‌کنند و در دوره بازآموزی شرکت می‌کنند»، یادآور شد: علت آن این است که در بسیاری مواقع تجدید پروانه و بسیاری دیگر از صلاحیت‌ها منوط به گذراندن ین دوره‌هاست. ما هم سعی خواهیم کرد به این شکل عمل کنیم.
انتهای پیام

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/114092/سیستم-آموزشی-را-نمی‌توان-راکد-اداره-کرد
بستن   چاپ