مدیر حوزههای علمیه مطرح کرد؛
تشکیل 400 گروه فقهی کلامی در مدارس مهم کشور/ برای آموزشوپرورش جایگزین و بدیل نسازیم
سه شنبه 22 آبان 1397 - 20:47:07
ایسنا - اجتماعی - خراسان رضوی
پیام خراسان - مدیر حوزههای علمیه از تشکیل 400 گروه علمیِ فقهی، کلامی و تفسیری در مدارس مهم کشور خبر داد.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، آیتالله علیرضا اعرافی امروز در دوازدهمین نشست سالانه ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش که در هتل نماز مشهد برگزارشد، اظهار کرد:ما داریم در مدارس مهم کشور گروههای علمی در حوزه های فقه، کلام و تفسیر تشکیل میدهیم. تاکنون حدود 400 گروه تشکیل شده است.
وی ادامه داد: تقاضای ما این است در مدارس، هیئتهای اندیشه ورز ناظر به مسائل آموزش و پرورش داشته باشیم یا خود گروههای علمی را در این زمینه بکار بگیریم. نکته دیگر مطالعات مستمر برای آسیب شناسی وضعیت دانشآموزی است. اگر مطالعات آسیب شناسی نداشته باشیم همه کارهایمان نمیتواند خوب جواب دهد. جایی را سراغ ندارم که مطالعات آسیبشناسی به شکل نظاممند انجام دهد.روی مطالعات تربیت اسلامی،رشد دینداری و... کار نشده که باید کار شود. امیدواریم ستاد به این بخشهای بنیادی هم توجه بیشتری کند.
مدیر حوزههای علمیه با تاگکید بر اینکه «جایگاه و نقش آموزش و پرورش را باید صیانت کنیم»، عنوان کرد: آن جایگاه و منزلت آموزش و پرورش از سوی آموزش و پرورش و از سوی جامعه با حمایت و همراهی همه نهادها و نخبگان صیانت شود. جایگزین و بدیل نسازیم و همه حرکت آموزش و پرورش ما در چارچوب قانون و مقررات و رعایت این نکته کلیدی صورت بگیرد.
اعرافی با بیان اینکه «روی سند تحول بنیادین بیش از شش سال کار شده است»، گفت: این سند برآمده از تجربه چهل ساله گذشته است واصول و قواعد مهمی دارد. این سند علاوه بر حرکت ستادی که در سطح انجام میشود. باید در هر استان و مدرسه مورد بازخوانی قرار بگیرد و در سطوح منطقهای و استانی مورد توجه قرار بگیرد.
وی با اشاره به اینکه « برای فرهنگسازی و پیاده سازی سند تحول بنیادین نیازمند تفاهم بیشتر و تامین نیازها از دستگاهای کشور داریم»، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی برای پیشبرد سند تحول بنیادین و تامین نیازها و اقتضائات سخت افزاری و نرم افزاری اجرای سند بیش از این کمک کند. پیشبردن این سند جامع نیازمند توجهات اساسی تر در حوزههای سخت افزاری و نرم افزاری است. در سطح استانها هم از استانداران و فرمانداران انتظار میرود برای پیش بردن اهداف و عملیات این سند اهتمام بیشتری داشته باشند.
مدیر حوزههای علمیه گفت: سند تحول بنیادین نگاه متوازن و جامع به تربیت داشته است.نکتهای کلیدیتر از این نیست که به تربیت نگاه جامع و متوازن داشته باشیم؛ آن هم بر اساس نگاه عقلانی و اجتهادیای که در اسلام وجود دارد. وقتی دانشآموزان را تربیت میکنیم باید از تبیت اجتماعی خوب، تربیت سیاسی خوب، ذوق هنری خوب و... برخوردار باشند. ما در این زمینه میلنگیم. این تربیت جامع و متوازن از نکات اساسی سند است.
اعرافی عنوان کرد:از نکات مهم در سند تحول بنیادین نگاه جامع علمی و پژوهشی است. سیستم آموزش پرورش باید خلاق و مبتکر باشد و کشور را به بالاترین درجات علمی برساند.
وی با تاکید بر اینکه «آموزش و پرورش را در اولویتهای مسائل کشور بدانیم و همه حامی و همراه آموزش و پرورش باشیم»، عنوان کرد: روحانیت در تمام ابعاد باید حامی و همراه آموزش و پرورش باشد.کمک به آموزش و پرورش را باید در صدر اولویتها قرار دهیم.
مدیر حوزههای علمیه خاطرنشان کرد: تعلیم و تربیت هم از لحاظ درون مایههای دینی عمیق و پیچیده است هم به لحاظ دانش علوم تربیتی دنیای بی پایانی است و باید برای تامین نیازها به عظمت و پیچیدگی مفهوم تربیت و لوازم آن توجه داشته باشیم. بنابراین باید حوزه و حوزوی به مقوله تربیت عمیق نگاه کند. نمیشود طلبه و مبلغ بدون اطلاع از دانش تربیت بتواند در کار خود موفق باشد.
اعرافی افزود: ما به عنوان حوزه باید به طیف نیازهایی که در آموزش و پرورش است توجه کنیم؛ از تولید تئوریهای فلسفی، فقهی و... تا پرداختن به موضوعات مورد نیاز روزمره که باید در برنامهریزیها به آنها توجه کنیم.
وی با اشاره به اینکه «حوزه در طراحی برنامههای خود به آموزش و پرورش توجه کرده است»، خاطر نشان کرد: در درختواره رشتههای حوزه حدود 200 رشته و گرایش در مقاطع مختلف در 11 حوزه دانشی طراحی شده و مراحل آخر را میگذراند. در درون این درختواره رشتهها به حوزه تعلیم و تربیت در بخش فقه، اخلاق، مشاوره، علوم اجتماعی پرداختیم اوین بار است که مدیریت حوزه با نگاه درونی خود دارد به این نیاز متنوع و قلمروهای رشتهای پاسخ میدهد. در طول این یک سال چند رشته در حوزه تربیت اسلامی و مشاوره نهایی کردیم و به سمت اجرا رفته است.
مدیر حوزههای علمیه ادامه داد: در طرح آمایش در درختواره رشتهها نظام جامع پژوهشی به مقوله نیازهای بنیادی آموزش و پرورش توجهاتی شده که به تدریج باید به صحنه عمل بیاید. در قلمرو تبلیغ هم طرحهایی مثل امین، روشنا ،حبل المتین و... وجود دارد که مستقیم یا غیر مستقیم با قلمرو آموزش و پرورش ارتباط دارند. ما باید در طرح های مختلف به آموزش و پرورش توجه کنیم.
اعرافی بیان کرد: نقش مدیران کل و مدیران مدارس بسیار برجسته است اگر حوزه پرورشی یک مدرسه قوی باشد اما مدیریت کلان معتقد یا پای کار نباشد کار به جایی نمیرسد.
وی درباره مقوله نظام وظیفه طلاب گفت: این موضوع مصوبات جدیدی داشته است و وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده درخواستها را از 500 به 1500 افزایش داده است.
مدیر حوزههای علمیه تصریح کرد: تقاضای ما از مدیریتهای استانی و مدارس این است که کسی را که مامور آموزش و پرورش میکنند در تربیت و آمادهسازی او کم نگذارند. کسی که به آموزش و پروش میرود باید توانمندیهای ویژهای داشته باشد. با آموزش و پرورش هماهنگ شوید و برای این موضوع حساب ویژه باز کنید که اگر در این زمینه درست عمل نکنیم میتواند خسارت به بار بیاورد.
وی اظهار کرد:از بعضی مدیران استانی و ائمه جمعهای که منابعی تامین کردند برای توسعه طرح امین و روشنا و... تشکر میکنیم. دوستان ما دربعضی استانها فراتر از مصوبات و بودجهها آتش به اختیار رفتند به جلو.تقاضا میکنیم برای اینکه طرح گشترش پیدا کند منابع افزایش یاید. اگر به منابع رسمی بخواهیم اعتماد کنیم خیلی کاری پیش نخواهد رفت. منابع مردمی برای توسعه تعلیم و تربیت را افزایش بدهید.
اعرافی افزود:دستگاههای مسئول، آموزش و پرورش را برای تقویت بخش پرورشی کمک کند. همچنان در منابع انسانی و بودجهها در بخشهای پرورشی دچار ضعفهایی هستیم که باید به آموزش و پرورش کمک شود.
انتهای پیام
http://www.khorasan-online.ir/fa/News/114548/تشکیل-400-گروه-فقهی-کلامی-در-مدارس-مهم-کشور--برای-آموزشوپرورش-جایگزین-و-بدیل-نسازیم
بستن
چاپ