عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد؛
قطع ارتباط دانشگاه با نهادهای سیاستگذاری در دهههای اخیر
سه شنبه 27 آذر 1397 - 23:26:11
ایسنا - اجتماعی - خراسان رضوی
پیام خراسان - عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دهههاست بهدلیل اینکه ارتباط دانشگاه با نهادهای سیاستگذاری قطع بوده، مسئولان بهصورت جزیرهای کار میکردهاند.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، زهره سپهری شاملو، ظهر امروز در همایشی با عنوان «در شهر چه میگذرد» که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، در رابطه با مدیریت و حوزه حملونقل شهری، در رابطه با عدم آموزشهای مناسب در جامعه خاطرنشان کرد: دهههاست بهدلیل اینکه ارتباط دانشگاه با دهای سیاستگذاری قطع بود، مسئولان بهصورت جزیرهای کار میکردند. درواقع مسئولان صبح تصمیم میگرفتند و عصر اجرا میکردند و تمام این شرایط منجر به ایجاد شهری شد که در آن نفس افراد بند میآید.
وی افزود: از جمله اقداماتی که شورای شهر میتواند انجام دهد این است که چه گروههایی آموزش ببینند تا تاثیرگذاری بیشتری در سطح جامعه داشته باشند. نکته دیگر در رابطه با بعد روانشناسی شهری غبار افسردگی بر شهر و کل کشور پاشیده شده است. همه ما مبتلا به نوعی درماندگی شدهایم. درواقع زمانی که فردی افسردگی را تجربه میکند نخستین کاری که باید انجام دهد افزایش تعاملات اجتماعی است. در این راستا از جمله اقداماتی که شهرداری میتواند انجام دهد توجه و نظارت ویژه بر تبلیغات است. برای نمونه در بحث وقف اگر به افراد بیاموزیم که بخشی از وقت خود را برای کمک به دیگران صرف کنند، افسردگی تجربه نخواهند کرد. بنابراین تبلیغات در این زمینه میتواند از لحاظ روانی تأثیر مثبت به همراه داشته باشد.
در بخش دیگری از این همایش، معاون مطالعات و برنامهریزی سازمان ترافیک شهرداری مشهد گفت: در رابطه با حملونقل شهری جای خالی رفتارشناسی، روانشناسی و خلاء آموزشی در جامعه احساس میشود.
محمد محسنیان اظهار کرد: در حوزه حملونقل شهری چالشهای بسیاری چون آلودگی صوتی، آلودگی هوا، تراکم، تصادفات و... وجود دارد. یکی از نکاتی که در زمینه مهندسی ایمنی ترافیک باید بدان توجه کرد، پرداختن به سه دسته از راهکارهاست تا با اعمال آنها بتوان به یک شهر ایمن در حوزه حملونقل دست یافت.
وی افزود: نخستین بعد این راهکارها کنترل، نظارت و اعمال قانون است، درواقع اگر بهترین تقاطع در شهر را بسازیم، اما نظارت لازم وجود نداشته باشد احتمال یکسری رفتارهای نامناسب وجود خواهد داشت. بُعد دیگر این راهکارها آموزش، اطلاعرسانی، فرهنگ و رفتارشناسی است. درواقع جای خالی رفتارشناسی، روانشناسی و خلاء آموزشی در جامعه احساس میشود. بعد آموزش در جامعه بسیار اهمیت دارد، براساس آمارها، سالانه 247 نفر فوتی، 18 هزار نفر مجروح در طی تصادفات داخل سطح شهر وجود داشته است. از مجموع تصادفات، 80 درصد عابران پیاده و موتورسواران هستند.
محسنیان ادامه داد: متأُسفانه در مورد موتورسواران نمیتوان کاری انجام داد، درواقع موتورسیکلتسواران نه تنها آسیبپذیر بلکه آسیبرسان هم هستند؛ درواقع 30 درصد تصادفات عابران پیاده با موتورسیکلتهاست. در این حوزهها چالشهایی وجود دارد که نیازمند راهکارهای بسیاری هستیم.
انتهای پیام
http://www.khorasan-online.ir/fa/News/124010/قطع-ارتباط-دانشگاه-با-نهادهای-سیاستگذاری-در-دهههای-اخیر
بستن
چاپ