پیام خراسان
افزایش تعرفه واردات خودرو هیبریدی با محیط زیست تناقض دارد
پنجشنبه 4 بهمن 1397 - 16:34:52
ایرنا - علمی - خراسان شمالی
پیام خراسان - بجنورد- عضو کمیته علمی پنل بین دولتی تنوع زیستی و خدمات اکوسیستمی سازمان ملل « IPBES» با انتقاد از افزایش هزار درصدی تعرفه واردات خودرو هیبریدی گفت: این افزایش تعرفه، با محیط زیست در تناقض است.
به گزارش ایرنا، مهدی کلاهی روز پنجشنبه در همایش هوای پاک در بجنورد اظهار داشت: یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا، خودروها هستند.
وی افزود: این در حالی است که باید برای جلوگیری از افزایش آلودگی ها، باید به سمت استفاده از خودروهای هیبریدی سوق یابیم.
* خودروها باید از شهرها خارج شوند
کلاهی اظهار داشت: برخی از کشورها به سمت حذف خودروها از خیابان ها و ایجاد شهرهای بدون خودرو، گام برداشته اند اما ما در این باره اقدام نکرده ایم و در شهر بجنورد هم می شود خیابانی را به عنوان خیابان بدون خودرو معرفی شود.
وی گفت: توسعه خیابان ها و یا توسعه جاده ها به هیچ عنوان نمی تواند به عنوان نقطه قوت در یک جامعه باشد و ما نباید اشتباهات گذشته سایر کشورها را تکرار کنیم.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد در عین حال با اشاره به گلایه ها و انتقادها از حضور خودروهای تک سرنشین اظهار داشت: خودرو ساخته شده تا مورد استفاده گیرد، چرا به جای اینکه مشکل آلودگی خودروها حل شود، باید استفاده محدود شود، می توان با خودروهای هیبریدی مشکل آلودگی هوا را حل کرد.
* خسارت 5 تریلیون دلاری آلودگی هوا
کلاهی با اشاره به خسارت های مالی آلودگی هوا گفت: در سطح جهان، خسارت های تعطیلی ناشی از آلودگی هوا پنج تریلیون دلار گزارش شده است و این آمار نشان می دهد باید توجه و اعتبار بیشتری برای حفاظت از محیط زیست هزینه شود.
وی اظهار داشت: ما نیاز به زراعت شهری، دامداری شهری و جنگلداری شهری داریم و باید فضایی به این امر اختصاص یابد.
وی تصریح کرد: کشورهای دیگر اقداماتی در این باره انجام داده اند اما ما در این زمینه اقدامی نکرده ایم.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد، تفکر غلط به اکوسیستم را از علت های بروز مشکلات در زمینه منابع طبیعی و محیط زیست برشمرد و افزود: خطا در سیاست گذاری ها، قوانین نادرست و ضوابط ایراد دار از دیگر علت های بروز این مشکلات است باید با استفاده از توان ان.جی.او ها مشکلات را مدیریت کنیم.
مجید پورعیسی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار خراسان شمالی هم گفت: تمام پروژه ها باید پیویست زیست محیطی داشته باشند که البته این امر در استان رعایت نشده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی هم در این همایش، خودروها را عامل مهم در آلودگی هوا عنوان کرد و گفت: به ازای هر خودرو 59 گرم مواد آلاینده وارد هوای استان می شود.
حسن نامجو اظهار داشت: در مجموع 23 هزار کیلوگرم مواد سمی به هوای استان وارد می شود.
دبیر همایش هوای پاک خراسان شمالی افزود: یکی از تصورات مردم این است که مردم در بجنورد، مرکز استان هوای پاک استنشاق می کنند اما در سال گذشته هوای این شهر تنها در 74 روز پاک بوده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم در این همایش، ریزگردها و ذرات معلق را از عوامل آلودگی هوا عنوان کرد و گفت: این استان هم بعضا متاثر از ریزگردهای غرب کشور قرار می گیرد.
سید اصغر مطهری اظهار داشت: ریزگردها که در غرب کشور وجود دارند، در آن مناطق درشت دانه بوده و تاثیر کمتری بر سلامت انسان دارند اما وقتی مسافت طولانی تری را طی کرده و به استان های شرقی می رسند، آسیب های بیشتری بر سلامت دارند.
وی تاکید کرد: ذرات معلق هوا در صورتی که ریز تر باشند، اثر تخریبی بیشتری بر انسان دارند.
مطهری با اشاره به اینکه هوای استان تنها در یک نقطه از شهر بجنورد پایش می شود اظهار داشت: شمار روزهای پاک در سال گذشته تنها 74 روز بوده است این در حالی است که اگر هوای استان در نقاط بیشتری پایش می شد، شمار روزهای سالم و پاک به ثبت رسیده به طور چشمگیری کاهش می یافت.
وی درباره نگرانی ها از آلودگی هوا در شهر بجنورد گفت: آمار نشان می دهد که حال هوای استان خوب نیست و شرایط توپوگرافی و کاسه ای بودن بجنورد، سبب شده تا دغدغه ها بیشتر شود و در صورت بروز مشکل در سلامت هوا، حل آن به سادگی میسر نیست.
مطهری گفت: 70 درصد از آلودگی هوا مربوط به حمل و نقل و خودروها است و افزایش روز افزودن شمار خودروها در معابر شهر به جد نگران کننده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: برای پایش بهتر و نظارت بر کیفیت هوای استان باید شمار ایستگاه های سنجش افزایش یابد.
7185/ 6042

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/133361/افزایش-تعرفه-واردات-خودرو-هیبریدی-با-محیط-زیست-تناقض-دارد
بستن   چاپ