پیام خراسان
شهادت سرور بانوان عالم؛
اهمیت عدالت اجتماعی از منظر حضرت زهرا(س)
شنبه 20 بهمن 1397 - 15:38:00
پیام خراسان - یک کارشناس مذهبی به تشریح بحث عدالت اجتماعی از نگاه حضرت فاطمه زهرا(س) در خطبه فدکیه پرداخت.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی خیرآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، پیرامون موضوع «عدالت اجتماعی» در خطبه فدکیه اظهار کرد: خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) فرازهای مختلفی دارد که بسیاری از مواقع، نویسندگان و محققان به آن پرداخته و نیز می‌پردازند. به طور مثال آن حضرت به بیان فلسفه ایمان، جهاد، حج، نماز و روزه پرداخته‌اند. اما نکته‌ای که به نظر من کمتر به آن توجه شده و نیز مساله امروز ما را در بر می‌گیرد، این نکته است که حضرت بحث عدالت را مطرح می‌کنند و پس از آن که به موضوعات اشاره شده می‌پردازند، فراگیر شدن عدالت را مد نظر قرار می‌دهند.
وی افزود: این عدالتی که گفته می‌شود، طبعا عدالت خداوند نیست؛ به این خاطر که موضوعات قبلی پرداخته شده نیز همچون نماز، جهاد و غیره مربوط به مردم است. لذا این عدالت یک عدالت فردی نیز نیست و اساسا عدالت نسبت به فرد شاید چندان معنا و مفهوم نداشته باشد؛ بلکه عدالت اجتماعی مد نظر است.
این کارشناس مذهبی بیان کرد: عدالت اجتماعی به این معناست که مردم در یک جامعه از یک عدالت فراگیر، گسترده و بالسویه بهره‌مند و برخوردار باشند و شکاف طبقاتی به آن معنا که امروز گفته می‌شود، وجود نداشته باشد. البته این نکته که در هر جامعه‌ای فراز و فرودهایی وجود دارد، طبیعی است. اما این که با دروغ، غارت‌گری، استضعاف و بهره‌کشی مردم، کسانی بخواهند ثروت عمومی را تصاحب کرده و در نتیجه‌ عده‌ای از حقوق اولیه و اصلی خود باز بمانند، مد نظر حضرت زهرا(س) بوده و ایشان بر آن پافشاری کرده‌اند که نباید از چنین عدالتی غافل بود و حکومت نیز نباید کاری کند که مردم از این عدالت اجتماعی بی‌بهره باشند. لذا دولت، خدمت‌گزاران و حاکمان نباید کسانی باشند که نسبت به ایجاد عدالت و گرفتن حق مظلومین بی‌توجه بوده و در نتیجه غفلت از آن، ازهم‌پاشیدگی جامعه، قیام‌ها، انقلاب‌ها و شورش‌ها که معمولا و عمدتا رگ و ریشه چنین مسائلی را در خود دارد، رخ خواهد داد.
خیرآبادی خاطرنشان کرد: حضرت صدیقه طاهره(س) بیش از 14 قرن پیش، زمانی که از اسلام سخن می‌گوید، هیچگاه تنها به مسائل فردی چون نماز، روزه و جنبه‌های فردی آن اشاره نمی‌کند؛ بلکه به مردم، جامعه و بیش از آن به حکومت‌داران سفارش می‌کند که از عدالت اجتماعی و ایجاد آن برای جامعه نباید غفلت کنند که در نتیجه این غفلت، امنیت از بین خواهد رفت و به دنبال آن، فضای جامعه اسلامی آلوده شده و باید منتظر شورش‌ها، نافرمانی‌ها، بی‌فرهنگی‌ها و دیگر مسائل بود.
وی با اشاره به این که امروزه هم جامعه ما به وضوح این امر را می‌بیند، افزود: آنچه یک جامعه را رنج داده و برای آن مشکل ایجاد می‌کند، چنین نابسامانی‌ها و بی‌عدالتی‌های اجتماعی است که در آن به چشم می‌‌خورد.
این کارشناس مذهبی در خصوص قول‌های گوناگون در مورد شهادت آن حضرت گفت: برخی نظرات در مورد تاریخ شهادت ایشان، 40 روز پس از رحلت پیغمبر اکرم(ص)، 75 روز و یا 95 روز، حتی 6 ماه و یا بیشتر را نیز مطرح کرده‌اند. اما آنچه معروف‌تر در روایات و تاریخ است، همان قول 75 و یا 95 روز پس از رحلت پیامبر(ص) است.
خیرآبادی در خصوص اختلاف بین تاریخ‌های 75 و 95 روز پس از رحلت پیامبر(ص) افزود: همچنین اختلاف بین این دو تاریخ نیز به خاطر رسم‌الخط عربی آن زمان بوده و همان‌گونه که می‌دانیم، براساس قوانین خط آن زمان، این دو تاریخ تقریبا شبیه هم نوشته می‌شود و از طرفی متاسفانه جامعه نیز به ثبت دقیق این‌گونه تواریخ اهمیتی نمی‌داده است و در مورد سایر ائمه اطهار(ع) نیز این اختلاف نظرها وجود دارد.
وی با اشاره به این که ظاهرا آنچه بیشتر به ذهن می‌آید، همان قول 95 روز پس از رحلت است، ادامه داد: البته این قول قطعی نیست؛ اما گفته شده نزدیک‌تر به واقع است و در نظام جمهوری اسلامی نیز به احترام ایشان، این روز، یعنی سوم جمادی‌الثانی تعطیل رسمی اعلام شده است.
این کارشناس مذهبی در تکمیل سخنان خود خاطرنشان کرد: نکته دیگر این که در هر حال شاید همین اختلاف بین تواریخ شهادت آن حضرت، از الطاف خفیه الهی باشد و با توجه به این که حضرت زهرا(س) وصیت به انجام دفن به صورت شبانه داشته‌اند و مراسمی که برای فرزند شخصیت پیامبر(ص) باید برگزار می‌شده، صورت نگرفته، این از الطاف خداوند است که لااقل علاقه‌مندان و محبین ایشان و مسلمانان، بیش از سایر ائمه برای آن حضرت به برگزاری دهه‌ها و عزاداری‌ها بپردازند تا راه، عظمت، نام و برنامه ایشان بهتر و بیشتر در میان مردم مطرح باشد‌.
انتهای پیام

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/137085/اهمیت-عدالت-اجتماعی-از-منظر-حضرت-زهرا(س)
بستن   چاپ