پیام خراسان
دبیر انجمن نگهداری و تعمیرات ایران:
«فناوری» محور اصلی رقابت در میان صنایع است
پنجشنبه 2 اسفند 1397 - 07:04:39
ایسنا - علمی - خراسان رضوی
پیام خراسان - دبیر انجمن نگهداری و تعمیرات ایران گفت: فناوری، محور اصلی رقابت در میان صنایع مختلف است.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، هوشنگ رستمیان روز گذشته در همایش نوآوری و فناوری در صیانت از دارایی‌های فیزیکی که در پارک علم و فناوری خراسان برگزار شد، اظهار کرد: در طول حیات بشری، فناوری نقش به سزایی در توسعه جوامع از نظر کمی داشته و انسان توانسته است با توسعه ابزارهایش به نحو موثرتری از طبیعت به نفع خود بهره‌گیری کند. در فضای اقتصاد دانش بنیان، لازمه حضور و تداوم سازمان‌ها، توسعه و به کارگیری ایده‌های جدید و همچنین ایجاد بستری برای به کارگیری فناوری در راستای تولید و خدمات بهینه صنعتی است.
وی افزود: به کارگیری فناوری در واقع عنوان پاسخی است که سازمان‌ها در برابر تحولات و دگرگونی‌های عمومی عرضه می‌کنند و ضامن بقا و رشد آن‌ها در عرصه رقابت با دیگر سازمان‌ها است. توان رقابت تجاری، دیگر یک انتخاب نیست بلکه شرط بقا و حضور در بازار جهانی است.
دبیر جایزه ملی تعالی نگهداری تصریح کرد: تحقق اهداف سازمانی و رقابت موفق در محیط به میزان متغیر تجاری، نیازمند تدوین راهبردهای فناوری در ساخت تولید، بهره‌برداری و نگهداری مناسب و دقیق است. این سمینار به موضوع اصول مدیریت راهبردی فناوری و نقش آن در شیوه‌های نوین نگهداری و تعمیرات می‌پردازد.
وی عنوان کرد: جهان امروز را سه فرآیند اساسی شکل می‌دهد که شامل علم، فناوری و توسعه می‌شود، علم به دنبال کشف قوانین طبیعت است که دانش‌های پایه جهان را تشکیل می‌دهد اما فناوری نتیجه و حاصل خلاقیت بشر و حاصل ارتباط مستمر با علم و کشفیات علمی از یک طرف و بازار و نیازهای آن از طرف دیگر است که خود از دو جزء اختراع و نوآوری تشکیل شده است.
رستمیان با بیان اینکه اختراع با نوآوری متفاوت بوده و نباید با هم اشتباه گرفته شوند، خاطر نشان کرد: اختراع یک پدیده یا اتفاق است اما نوآوری یک فرآیند. اختراع معمولا باعث جهش فناورانه می‌شود اما نوآوری فرآیند بهبود و یا تغییر تدریجی در محصولات است. اختراع معمولا توسط افراد خارج از سازمان انجام می‌شود اما نوآوری یکی از فرآیندهای سازمانی است و واحد سازمانی نوآوری، واحد تحقیق و توسعه است.
دبیر انجمن نگهداری و تعمیرات ایران بیان کرد: شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی که معمولا از فناوری در راستای افزایش سودآوری و کسب منافع مادی بهره‌برداری می‌کند در ابتدا باید تعهدات اجتماعی و انسانی خود را در برابر جامعه فراموش نکنند و دوم در انتخاب و به کارگیری آن‌ها براساس راهبردهای رقابتی عمل کنند تا بتوانند در عرصه تجارت و کسب و کار موفق ظاهر شوند.
وی گفت: بنابراین برای اطمینان از موفقیت به کارگیری فناوری در فرآیند یک فعالیت تجاری اقتصادی در سطح شرکت‌ها لازم است که ابعاد مختلف آن از جمله تجاری سازی و ارتباط آن با نیازهای ذی نفعان سازمان به طور دقیق و همه جانبه و از دید آن‌ها نگاه شود.
رستمیان در خصوص مدیریت فناوری، بیان کرد: در سال 1987، شورای ملی تحقیقات آمریکا این تعریف را برای مدیریت فناوری ارائه کرد که « مدیریت فناوری علمی است که رشته‌های مهندسی، علوم پایه و علوم مدیریتی را به هم پیوند می‌دهد تا با برنامه‌ریزی و توسعه، توان فناوری لازم، اهداف راهبردی و عملیاتی سازمان را شکل داده و محقق سازد».
فناوری به عنوان یک موتور محرک رشد اقتصادی شناخته شده است
وی ادامه داد: کشفیات علمی و ابتکارات فنی باعث پیدایش نوآوری‌های فناوری می‌شود، نوآوری‌های فناوری خود باعث تولید محصولات جدید می‌شود، محصولات جدید به نوبه خود باعث ایجاد بازارهای جدید و صنایع جدید می‌شود، صنایع جدید از طریق بهبود و نوآوری‌های جدیدتر باعث تغییر در بهبود محصولات شده و بازارها را گسترش می‌دهد.
دبیر جایزه ملی تعالی نگهداری ایران عنوان کرد: علوم جدید و فناوری‌های جدید مجددا باعث پیدایش اقتصادهای جدید می‌شود، فناوری‌های جدید باعث ایجاد شیوه‌های نوین تولید می‌شود، شیوه‌های نوین تولید باعث تغییر سامانه‌ها و راهبردهای نگهداری و تعمیرات می‌شود و تغییر سامانه‌ها و راهبردهای نگهداری و تعمیرات نیاز به بکارگیری و استفاده از فناوری‌های نوین در سامانه‌های نگهداری و تعمیرات دارد و اینگونه فناوری منجر به رشد اقتصادی می‌شود.
وی اذعان کرد: مهم‌ترین دلایل توجه به مدیریت فناوری در نگهداری و تعمیرات در دنیای کنونی شامل سرعت گرفتن تحولات فناورانه، تغییر در قلمرو، تغییر در رقابت، شکل‌گیری بلوک‌های تجاری، غیر قابل تحمل بودن خطا، هزینه‌ها، بهبود و توسعه نامحدود و آمادگی برای تغییر می‌شود.
رستمیان تشریح کرد: در سطح کلان مهم‌ترین کارکردهای مدیریت فناوری در نگهداری و تعمیرات را می‌توان به سه فعالیت اصلی و هشت فعالیت حمایتی تقسیم کرد؛ فعالیت‌هایی مانند سیاست‌گذاری، تمرکز بر شناسایی مشکلات و مسائل موجود در مدیریت نگهداری، تعمیرات و تقاضاگرا بودن آن و به کارگیری دانش، فناوری و نوآوری‌های جدید در راستای حل این مشکلات و مسائل را می‌توان بیان کرد.
وی در خصوص فعالیت‌های حمایتی، تصریح کرد: تامین محرک‌ها و انگیزش‌های لازم برای فعالیت‌های فناورانه در نگهداری و تعمیرات، تامین منابع، سرمایه‌گذاری و بودجه لازم برای فعالیت‌های فناورانه در نگهداری و تعمیرات، هدایت و جهت‌گیری فعالیت‌های فناورانه و تاثیر بر جهت‌گیری مصرف منابع سازمان‌ها، شناسایی پتانسیل‌های موجود برای رشد فناوری در نگهداری و تعمیرات، تسهیل تبادل اطلاعات و دانش در راستای توسعه و ارتقاء منابع انسانی در نگهداری و تعمیرات، افزایش تولید و خدمات بهینه صنعتی و حذف منابع ضایعات، تاکید بر پیشگیری از خطا و نقص و خنثی نمودن مقاومت‌ها در برابر تغییر در زمان ارائه فناوری را شامل می‌شود.
دبیر انجمن نگهداری و تعمیرات ایران در مورد عناصر و بازیگران راهبرد فناوری در نگهداری و تعمیرات، خاطر نشان کرد: راهبرد فناوری در نگهداری و تعمیرات دارای سه مولفه و یا عنصر کلیدی است که شامل انسان، سرمایه‌گذاری و مکان‌ها می‌شود.
وی افزود: جایزه ملی تعالی نگهداری ایران، فرآیندی است که طی آن همه ساله به برترین سازمان‌های ایرانی حائز شرایط در بخش‌های مختلف کشور که در زمینه ارتقا و نهادینه سازی فرهنگ نگهداری خود فعالیت‌های چشمگیری را انجام دادند. همایش جایزه ملی تعالی نگهداری ایران مشوق پیشرفت سازمان‌ها در جهت صیانت از سرمایه‌های ملی است.
رستمیان در خصوص اهداف جایزه ملی تعالی نگهداری ایران، تصریح کرد: ایجاد فضای لازم برای تشویق بنگاه‌ها و سازمان‌ها به منظور انجام عملیات خود ارزیابی و شناخت نقاط قوت و زمینه‌های قابل بهبود مستمر و بهینه سازی نظام‌های نگهداری، ایجاد فضای لازم برای تبادل تجربیات و دانش سازمان‌های موفق، ارتقای جایگاه حوزه نگهداری در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌سازی‌های کلان اقتصادی و سازمانی با توجه به نقش تاثیرگذار آن در تحقق اهداف و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و .... است.
وی خاطرنشان کرد: در سال 1993 استر تار در کتابی تحت عنوان «رویارویی بزرگ» پس از گذر از منابع انسانی، منابع طبیعی، مالی و بازار مصرف فناوری را مهم‌ترین مزیت رقابتی دوران حاضر و آینده دانست و آن را محور اصلی رقابت در صنایع مختلف معرفی کرد.
انتهای پیام

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/139829/«فناوری»-محور-اصلی-رقابت-در-میان-صنایع-است
بستن   چاپ