تولید پلاستیک‌های سازگار با محیط زیست توسط نوعی ماهی مرکب
شنبه 4 اسفند 1397 - 20:36:00
پیام خراسان - نتایج مطالعات نشان می‌دهد که پروتئینی از بدن ماهی مرکب، می‌تواند سازگار با محیط زیست، برای حل مشکل پلاستیک‌ها باشد.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان و به نقل از ساینس‌دیلی، محققان دریافتند که پروتئینی از بدن ماهی مرکب می‌تواند یک جایگزین پایدار برای پلاستیک باشد.
سالانه بیش از هشت میلیون تن پلاستیک در اقیانوس‌ها رها می‌شود که عاملی برای از بین رفتن حیات دریایی و آسیب دیدن اکوسیستم‌ها هستند، اما دریاها ممکن است که خود کلید کاهش آلودگی پلاستیکی باشند.
پروتئین کشف شده در دندان‌های حلقوی ماهی مرکب، ممکن است یک جایگزین زیست تخریب‌پذیر برای پلاستیک باشد.
ملیک دمیرل، از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا ایالات متحده آمریکا و نویسنده اصلی این گزارش اظهار کرد: این پروتئین دارای خواص قابل توجهی از مواد الاستیک، انعطاف‌پذیر و قوی است.
محققان در این بررسی، نمونه‌های اولیه الیاف، پوشش و اشیاء سه بعدی از پروتئین‌های حلقوی ماهی مرکب را(SRT) تولید کردند.
این مواد طبیعی زیست‌تخریب‌پذیر هستند و می‌توانند جایگزین مناسبی برای پلاستیک باشند.
این پروتئین(SRT) را بدون از بین بردن ماهی‌های مرکب، می‌توان در آزمایشگاه با استفاده از باکتری‌های مهندسی‌شده تولید کرد؛ به این معنی که نیازی به استفاده از ماهی مرکب نیست و بر اساس تخمیر و با استفاده از شکر، آب و اکسیژن تولید می‌شود.
محققان عنوان کردند: از این پروتئین می‌توان برای تولید لباس‌های محافظ در برابر عوامل شیمیایی و جنگ‌های بیولوژیکی استفاده کرد.
پلاستیک‌ها علاوه بر آلودگی اقیانوس‌ها، هنگام تجزیه باعث انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شوند.
کارشناسان اظهار کردند: در حال حاضر در مورد تکنولوژی پردازش این مواد کار می‌کنیم تا بتوانیم آنها را در فرایندهای صنعتی تولید کنیم.
نتایج این مطالعه در مجله Frontiers in Chemistry منتشر شده است.