پیام خراسان
شهردار منطقه 11 مشهد:
قانونی در خصوص منع دوچرخه‌سواری بانوان نداریم/ کوتاهی از طرف خود بانوان است
سه شنبه 14 اسفند 1397 - 18:18:33
ایسنا - ورزشی - خراسان رضوی
پیام خراسان - شهردار منطقه 11 مشهد گفت: کلان‌شهر در کشورهای توسعه‌نیافته در آستانه خفه شدن قرار دارند.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، سعید ریخته گر در نشست خبری‌ همایش دوچرخه سواری در منطقه 10 مشهد به مناسبت روز درختکاری، اظهار کرد: متاسفانه شهر مشهد از نظر آلاینده‌ها، آلودگی‌های صوتی و مشکلات ترافیکی در آستانه خفه شدن است. اگر با نگاهی انسان‌محور به شهر نگاه کنیم، چاره‌ای جز تنگ کردن عرصه بر ماشین، ماشینیسم و تا حدودی تکنولوژی، نداریم.
وی تصریح کرد: هدف یک شهر انسان‌محور هیچگاه خرید اراضی گران قیمت کلانشهرها، تهیه طرح‌های تفسیری با دورنمای 25 الی 30 ساله و ایجاد مشکلات عدیده شهری برای اینکه هر روز بیشتر ماشین وارد خیابان شود و شاهد افزایش تلفات جانی باشیم، نبوده‌است. همه آیتم‌هایی که معماران برای طراحی شهری استفاده می‌کنند، حول انسان است نه ماشین. 
شهردار منطقه 11 مشهد با بیان اینکه کلان‌شهرهای کشورهای توسعه نیافته و حتی بعضاً توسعه یافته در خطر خفه شدن قرار دارند، عنوان کرد: اگر در روزهای تعطیل به بام مشهد بروید، این موضوع را احساس می‎کنید. مثل افزایش آلودگی هوای کلانشهرها مثل قورباغه‌ای است که اگر از ابتدا در آب با دمای صد درجه قرار بگیرد بیرون می‌پرد اما وقتی دمای آب را از یک درجه بالا می‌برند متوجه نمی‌شود و می‌میرد.
ریخته گر بیان کرد: باید برای خطر خفگی ناشی از آلودگی چاره اندیشی شود. هیچ چاره‌ای نداریم جز اینکه به وسایل نقلیه عمومی و مخصوصاً دوچرخه پناه ببریم که جنبه ورزشی دارد. همه دچار روزمرگی هستیم و از عدم تحرک رنج می‎بریم. افزایش آمار ابتلا به سرطان، مشکلات بهداشتی و جسمانی که طی چند دهه اخیر درگیر آن هستیم بی سابقه است و مسلما بخش اعظمی از آن به کم‌تحرکی برمی‌گردد. اگر بتوانیم فرهنگ دوچرخه سواری را در بین عموم جا بیندازیم، به سلامتی خودمان و مردم شهر کمک کرده‌ایم.
وی گفت: کره جنوبی چهل سال پیش همزمان با ایران فعالیت اقتصادی خود را آغاز کرد، اما امروز در شهر سئول بزرگراه‌هایی دو طبقه ساخته می‌شود که فقط مخصوص وسایل نقلیه عمومی، دوچرخه و عابر پیاده است. در زمینه شهر انسان محور هیچ راهی نداریم جز اینکه به پیاده رو‌ها فکر کنیم، همانطور که در سئول بزرگراهی احداث می‌کنند که به عابرین اختصاص می‌یابد.
ریخته گر اظهار کرد: همایش روز جمعه می‌تواند یک کار نمادین خوب باشد ولی باید استمرار داشته باشد تا به مردمی که می‌ترسند ماشین‌های خود را ترک کنند و به آن معتاد شده‌اند، اثبات کنیم که می‌شود در روزهای مختلف با دوچرخه از مبدا به مقصد رفت تا این تک سرنشینی‌ها از بین برود.
وی درخصوص شرایط دوچرخه سواری بانوان در مشهد تصریح کرد: هیچ منع قانونی و مصوبه‌ای در هیچ یک از ارگان‌های رسمی کشور مبنی بر ممنوعیت دوچرخه سواری بانوان نداریم، بلکه این خود بانوان هستند که برای دوچرخه سواری کوتاهی می‌کنند. در شهرستان‌های مختلف عملکردهای متفاوتی نسبت به این موضوع وجود دارد اما متاسفانه در مشهد بحث جو روانی، باعث شده که بانوان در این زمینه عقب بنشینند. در شهر مشهد بانوان دوچرخه سوار زیادی داریم، حتی اخیراً سه چرخه ها نیز اضافه شده‌اند، واقعیت این است که خود بانوان باید مطالبه گر باشند.
شهردار منطقه 11 مشهد گفت: شهرداری هر سال برای گسترش و توسعه دوچرخه سواری بودجه خاصی دارد، اما با وجود این هزینه‌ها شاید یک در صد هزار از بودجه‌ای که ما تاکنون برای دوچرخه سواری صرف کرده‌ایم، مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. هیچ دوچرخه سواری از خطوط دوچرخه سواری بلوار دانش‌آموز، وکیل آباد، آزادی و... رفت و آمد نمی‌کند. شهرداری نمی‌تواند همه مسائل فرهنگی، سیاسی، امنیتی و قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را برای رونق دوچرخه سواری وضع کند. با وجود بودجه‌های کم شهرداری در حد بضاعت خود در این زمینه کار می‌کنیم. اوایل هر سال برای پرداخت حقوق پرسنل مشکل داریم بنابراین نمی‌توانیم هزینه‌های زیادی انجام بدهیم و در نهایت هم این امکانات مورد استفاده قرار نگیرد.
ریخته گر بیان کرد: در کشورهای توسعه یافته دوچرخه سواران از ایمنی لازم برخوردارند، در حالیکه در ایران شما جرأت انجام چنین کاری را ندارید. خود من اگر بخواهم به فرزندم اجازه دوچرخه سواری در شهر بدهم، نگران هستم زیرا کسی ابدا مراعات دوچرخه‌سواران را نمی‌کند.
وی اظهار کرد: عدم حضور پلیس راهور یکی از انتقادات من به این جلسه است. راهنمایی و رانندگی باید پاسخگو باشد. چرا همه فکر می‌کنند که شهرداری باید همه کارها را انجام دهد؟ فکر می‌کنند که شهرداری باید اقدامات فرهنگی و امنیتی انجام بدهد و قوانین وضع کند درصورتی که اینگونه نیست و گشایش در شرایطی اتفاق می‌افتد که مدیریت واحد شهری باشد.
شهردار منطقه 11 مشهد تصریح کرد: اینگونه جلسات دارد به‌صورت تشریفاتی برگزار می‌شود. امیدوارم استاندار جدید به فکر نجات مشهد از این خفگی‌ای که بدان دچار خواهدشد، باشد. بسیاری از موارد واقعاً به عهده شهرداری نیست، نیروهای انتظامی و امنیتی دست شهرداری نیست، شهرداری نمی‌تواند قانون وضع کند بلکه نماینده‌های مجلس و استاندار خراسان رضوی باید فعال باشند.
ریخته‌گر با بیان اینکه با دوچرخه‌های برقی مخالف هستم، عنوان کرد: به جای دوچرخه‌های برقی موتورهای برقی بگذارید. در حال حاضر در کیش موتور بنزینی ممنوع است و همه موتورها برقی هستند. مشهد یک شهر مسطح است، دوچرخه‌های برقی در شهرهای کوهستانی استفاده می‌شوند زیرا هنگام حرکت به سمت بالا مشکل دارید و موقع برگشت خلاص می‌کنید، بنابراین در مشهد عمومیت پیدا کردن دوچرخه برقی توجیهی ندارد. به دوچرخه به عنوان یک اقدام ورزشی در کنار رفع معضلات ترافیکی پناه ببرید. اگر جای استاندار بودم تلاش می‌کردم در پایان دوره تصدی با اقداماتی از جمله گرفتن اعتبار، دادن وام، تشویق مردم و... کلیه موتورهای بنزینی را از سطح مشهد جمع کنم. اگر موتوربرقی جا بیفتد بسیار بهتر از دوچرخه‌برقی است.
انتهای پیام

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/141683/قانونی-در-خصوص-منع-دوچرخه‌سواری-بانوان-نداریم--کوتاهی-از-طرف-خود-بانوان-است
بستن   چاپ