پیام خراسان
آیا ممنوع شدن تبلیغات می‌تواند راهی برای کاهش استعمال دخانیات باشد؟
سه شنبه 31 ارديبهشت 1398 - 12:23:26
ایسنا - اجتماعی - خراسان رضوی
پیام خراسان - خطر استعمال دخانیات در بین نوجوانان 11 تا 16 ساله در بریتانیا با قانون ممنوعیت نمایش تولیدات تنباکو کاهش یافته است.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان و به نقل از نیوز، محققان دانشگاه استرلینگ بریتانیا دریافتند این قانون برای هر گروه سنی با کاهش نمایش برندهای مختلف سیگار قابل اجرا است و به دنبال آن محبوبیت سیگار در بین گروه‌های سنی نیز کاهش می‌یابد.
این تحقیق اولین بررسی بعد از اجرای قانون ممنوعیت نمایش سیگار در بریتانیا است و نتایج آن قابلیت تعمیم در دیگر مکان‌ها را دارد.
نتایج تحقیقات گذشته نشان می‌دهد نمایش سیگار و تبلیغات آن تاثیر بسزایی در ترغیب افراد در استعمال دخانیات دارد و ممنوعیت تبلیغات تنباکو موجب کاهش استعمال دخانیات خواهد شد.
ناگفته نماند این ممنوعیت از سال 2012 تا 2015 اجرا شد و در سال 2012 فروشگاه‌های بزرگ و سوپر مارکت‌ها در انگلستان، ولز و ایرلند شمالی محصولات تنباکو را از دید عموم حذف کردند.
در این تحقیق تاثیر این قانون بر روی افراد 11 تا 16 ساله که تاکنون سیگار نکشیده بودند در سه دوره زمانی سال 2011 قبل از اجرای قانون، در سال 2014 زمانی که تا حدودی این قانون اجرا می‌شد و در سال 2014 پس از اجرای کامل قانون در بین 3791 نفر انجام شد.
نظر شرکت‌کنندگان در مورد نمایش سیگارها، برندهای مختلف تولیدکننده سیگار، آمادگی فرد در سیگار کشیدن و عدم نمایش سیگار و عدم جذابیت آن در زمان اجرای این قانون و قبل از آن بررسی شد.
نتایج نشان داد آمادگی در استعمال دخانیات در میان افراد سیگاری از 28 درصد پیش از ممنوعیت به 23 درصد در اواسط ممنوعیت و 18 درصد پس از ممنوعیت کامل، تبلیغات و نمایش سیگار در زمان فروش از 81 درصد قبل از ممنوعیت به 28 درصد پس از ممنوعیت و آگاهی از برندهای تجاری سیگار نیز از 97.7 پیش از ممنوعیت به 0.69 پس از ممنوعیت کاهش یافته است.
وی در ادامه افزود: ما همچنین دریافتیم جوانانی که هرگز استعمال دخانیات نداشتند از این قانون ممنوعیت حمایت کردند، به‌طوری‌ که 90 درصد افراد در سنین 11 تا 16 سال حامی ممنوعیت نمایش سیگار بودند، 77 درصد نمایش سیگار را غیر جذاب و 87 درصد نیز سیگار کشیدن را عملی غیر قابل قبول دانستند.
مدیر تحقیقات سرطان انگلیس گفت: نمایش‌های جذاب و بسته‌بندی پر زرق و برق صنعت دخانیات کمک کرد تا نسل بعدی افراد سیگاری‌ به سمت اعتیاد کشنده رانده شوند. اما بر خلاف باورهای شرکت Big Tobacco این تحقیق نشان می‌دهد که عدم مشاهده و بی‌توجهی به سیگار موجب خارج شدن این روند از ذهن جوانان خواهد شد.
نتایج این تحقیق در نشریه Tobacco Control منتشر شده است.
انتهای پیام

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/152991/آیا-ممنوع-شدن-تبلیغات-می‌تواند-راهی-برای-کاهش-استعمال-دخانیات-باشد؟
بستن   چاپ