پیام خراسان
معاون وزیر آموزش و پرورش: ارزش‌یابی سنتی نتیجه‌ای ندارد/ شایستگی ملاک شود
چهارشنبه 29 خرداد 1398 - 17:11:49
ایسنا - اجتماعی - خراسان رضوی
پیام خراسان - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر ارزش‌یابی مبتنی بر شایستگی نباشد و نظام آموزشی با همان رویکرد سنتی ارزش‌یابی شود نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، علی‌رضا کمره‌ای، اظهار کرد: المپیاد شایستگی‌محور در راستای موضوع کیفیت‌بخشی نظام آموزشی برگزار می‌شود. این المپیاد بر محور کیفیت متمرکز شده، لذا آموزش و جریان یادگیری و یاددهی بدون کیفیت ارزشی ندارد.
وی ادامه داد: در نظام آموزشی کیفیت را در سه اصل مسیر و ماهیت، فرآیندها و برون‌دادها می‌بینیم و المپیاد شایستگی‌محور بر مبنای اصل پایانی یعنی خروجی‌ها، نتایج و برون‌دادهای آموزشگاهی بنا شده است، اما هر سه مرحله برای کیفیت‌بخشی باید هم‌زمان لحاظ شود.
کمره‌ای تصریح کرد: تألیف و تدوین منابع آموزشی باید با نگاه و رویکرد شایستگی انجام شود و معلمی که بر مبنای برنامه درسی مشخص جریان آموزش را هدایت می‌کند باید طوری برنامه درسی را طراحی کرده و بستر آموزشی را شکل دهد، که دانش‌آموز به سمت شایستگی حرکت کند؛ این رویکرد قالب در تألیف کتب درسی هنرستانی است.
وی با بیان این‌که «جریان یاددهی و یادگیری بدون مشارکت دانش‌آموزان در یادگیری و پرداختن به کارهای خلاقانه میسر نمی‌شود» خاطرنشان کرد: معلمان باید با رویکرد خلاقانه و مشارکت‌جویانه موضوع شایستگی را دنبال کنند و یک جریان یادگیری مؤثر باید در محیط‌های یادگیری متنوع عملیاتی شود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: دانش، مهارت، نگرش و توانایی چهار بعد اصلی شایستگی است که این ابعاد از طریق روش‌های توسعه حرفه‌ای محقق خواهد شد و اگر این ابعاد در کتب درسی لحاظ نشود، احتمالاً اهداف این کتب درسی محقق نخواهد شد.
وی تأکید کرد: اگر ارزش‌یابی مبتنی بر شایستگی نباشد و نظام آموزشی با همان رویکرد سنتی ارزش‌یابی شود نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.
کمره‌ای گفت: در حوزه فنی و حرفه‌ای شایستگی‌های فنی و شایستگی‌های غیرفنی هم در حوزه آموزش و هم در حوزه سنجش در مرکز توجه قرار گرفته و دو مقوله فوق در هم تنیده‌اند و هیچ تقدمی بر هم ندارند و هم‌زمان باید به آن‌ها توجه شود.
وی اضافه کرد: امیدوارم شایستگی در بستر آموزش های فنی و حرفه ای توسعه یابد و بتواند به منزل هدف برسد و در این بین باید بر توانمندی‌های یادگیری فرد تمرکز شود و از استانداردها فاصله بگیریم، چون استانداردها تحرک و پویایی را کم رنگ می‌کند و امروزه در نظام آموزشی دنیا تلفیقی از استانداردها و شایستگی‌ها مدنظر است.
انتهای پیام

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/158714/معاون-وزیر-آموزش-و-پرورش--ارزش‌یابی-سنتی-نتیجه‌ای-ندارد--شایستگی-ملاک-شود
بستن   چاپ