پیام خراسان
مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش:
تبلور دستاوردهای آموزشی در دبیر، باعث «خودتکثیری» می‌شود
شنبه 19 مرداد 1398 - 11:31:59
ایسنا - اجتماعی - خراسان رضوی
پیام خراسان - مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: وقتی دبیری یه این مرحله برسد که دستاوردهای آموزشی را در خود ایجاد کند، خودتکثیری در کلاس به وجود می‌آید. در این صورت این تجربه‌ها در دانش‌آموزان شکوفا می‌شود.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، مرضیه مسگرزاده صبح امروز در اختتامیه سومین دوره جشنواره ملی نوآوری در فرایند آموزش و یادگیری با بیان اینکه « داوران جشنواره برای اجرای بهتر کتب درسی حضور داشتند» اظهارکرد: جشنواره الگوهای برتر تدریس بیش از 20 سال است که در کشور ما قدمت دارد و پایه‌گذاران آن داوران همین جشنواره امروز هستند. 
وی ادامه داد: در سه سال گذشته این جشنواره در دوره متوسطه اول با نگاه تغییر رویکرد، دریچه جدیدی به روی جشنواره الگوهای برتر باز کرد. قطعاً در این راه تلاش کرده‌ایم که به اهداف خود برسیم. 
مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، همه‌ی عوامل اجرایی حوزه برنامه‌ریزی باید برای رسیدن به اهداف این سند تلاش کنند تا به تحول بنیادین در آموزش و پرورش دست پیدا کنیم. 
مسگرزاده بیان کرد: یکی از چرخش‌های سند تحول بنیادین این است که ما بتوانیم شرایطی فراهم کنیم که دانش‌آموز منفعل در کلاس درس به مربی فعال تبدیل شود. چرخش‌ها در محیط‌های تربیتی باید تغییر کند. چرخش‌های زیادی باید اتفاق بیافتد اما مرکز ثقل آن باید این چرخش باشد. 
وی افزود: در این چرخش شیوه تدریس کلاس درس از خشک و سخت تبدیل به روش فعال و گروهی می‌شود. تا این چرخ اتفاق نیفتد، نمی‌توان انتظاری از دانش‌آموز منفعل داشت. ما به عنوان معلم وظیفه داریم، کلاس را طوری طراحی کنیم که دانش‌آموز نقش مربی فعال داشته باشد. 
مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه« دومین چرخشی که باید در آموزش و پرورش اتفاق بیافتد این است که جشنواره‌ها از رقابت‌های فردی و گروهی تنش‌زا به رفاقت‌های گروهی، جمعی و تعالی‌بخش تبدیل شود»، خاطرنشان کرد: با نگاه به این دو چرخش، جشنواره الگوهای تدریس از سه سال گذشته در دوره متوسطه اول باعث تغییر رویکرد بود. این جشنواره باید از محل رقابت خارج شده و عرصه علمآموزی باشد. 
وی ادامه داد: امسال آثار پس از رسیدن به جشنواره دیگر در عرصه رقابت نبودند و همه آثار به عنوان برترین‌ها برگزیده شدند. این جشنواره باید محل تعمیق و اشتراک‌گذاری ایده‌ها باشد. با آن چه که باید تبدیل شویم، فاصله داریم.
مسگرزاده با بیان اینکه «ما برای به‌دست آوردن این امر باید در عرصه کار عملی و آزمایشگاهی دبیران علوم تجربی هم جلو می‌رفتیم»، ادامه داد: برای تقویت این آموزش‌ها از سال گذشته مسابقات آزمایشگاهی دبیران علوم تجربی شروع شد و در سال جدید با جشنواره ملی نوآوری در فرایند آموزش، کار خود را آغاز کرد. 
مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: امروز در گام میانی این جشنواره و مسابقات هستیم. این مراسم اختتامیه نیست بلکه تجلیل از ایده‌های برتر است. من اختتامیه‌ای برای فرایندهای یادگیری و علوم آزمایشگاهی نمی‌شناسم.
وی افزود: امروز آغاز فصل جدیدی از این آموزش‌هاست. دستاوردهای این دو برنامه به واسطه وجود شما و مدیرهای مدبرانه است. این دستاوردها باید در بستر مدرسه شکوفا و تکثیر شود.
مسگرزاده اشاره کرد: وقتی دبیری یه این مرحله برسد که دستاورها را در خود ایجاد کند، خود تکثیری در کلاس به وجود می‌آید. در این صورت این تجربه‌ها در دانش‌آموزان شکوفا می‌شود. با این کار حرکتی در جهت ارتقا آموزش ایجاد می‌شود.
انتهای پیام

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/169556/تبلور-دستاوردهای-آموزشی-در-دبیر،-باعث-«خودتکثیری»-می‌شود
بستن   چاپ