پیام خراسان
مدیر مرکز رشد ICT پارک علم و فناوری خراسان رضوی:
باید به‌دنبال ایده‌هایی باشیم که چالش‌های بزرگ جامعه را بیان می‌کنند
شنبه 19 مرداد 1398 - 11:34:56
ایسنا - علمی - خراسان رضوی
پیام خراسان - مدیر مرکز رشد ICT پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: ما باید به دنبال ایده‌هایی باشیم که نیاز و چالش‌های بزرگ جامعه را بیان می‌کنند.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، دکتر علی جاهدی در همایش رویداد رشدآفرینی که در سالن همایش‌های مصلی‌نژاد برگزار شد، اظهار کرد: به واسطه ظرفیت‌هایی که شهر مشهد از آن‌ها برخوردار است، این پتانسیل را دارد که اتفاقات بزرگی در آن رخ دهد. رویداد کارآفرینی به سبک استارت‌آپی از سال 90-91 با موضوعات و مفاهیم مختلف به وقوع پیوست.
وی افزود: به طور مشخص شهر مشهد از سال 91 برگزاری چنین رویدادهایی را آغاز کرد و ما به عنوان بخشی از اکوسیستم در برگزاری آن نقش داشتیم و در این سال از رویدادهای استارت‌آپی تجربه‌های بزرگی به دست آوردیم و رویداد رشد آفرینی نسخه تکامل یافته رویدادهایی بود که تاکنون در شهرهایی مانند مشهد که از این پتانسیل برخوردار بودند، صورت گرفته است.
مدیر علمی رویداد رشدآفرینی تصریح کرد: اولین مسئله رویداد رشد آفرینی این بود که بیش از اینکه آموزشی باشد، ترویجی است و تمرکز خود را بر ایجاد یک موج گذاشته است. فرهنگ‌سازی و ترویج روحیه نوآوری و ایده‌پردازی، اصل برگزاری رویداد رشد آفرینی است. رویدادها قرار بود جریانی ایجاد کنند که خوشبختانه به آن عمل کردند و ما باید به دنبال ایده‌هایی باشیم که نیاز و چالش‌های بزرگ جامعه را بیان می‌کنند.
جاهدی عنوان کرد: تمرکز رویداد باید ذیل چالش‌هایی باشد که در جامعه وجود دارد که با استفاده از مدل ریورس‌پیج (ارائه معکوس)، روش بهتری برای رویدادهای ایده‌پردازی است. در این رویداد سازمان‌های مختلف مسائل خود را تببین و اید‌ه‌پردازان و کارآفرینان را ترغیب می‌کنند که مبتنی بر این مسائل ایده‌پردازی کنند.
وی اضافه کرد: نقش حاکمیت در همه اکوسیستم‌های نظام‌های نوآوری در دنیا، نشان دادن فرصت‌های کسب‌وکاری است؛ فرصت‌هایی که دیده می‌شود اما گم هستند و در این زمینه شهرداری مشهد به هدفمند کردن ایده‌پردازی‌ها کمک کرد چراکه ایده‌ها باید براساس یک مسئله واقعی انجام شود.
مدیر مرکز رشد ICT پارک علم و فناوری خراسان رضوی خاطر نشان کرد: رویدادهای استارت‌آپ در بازه زمانی بسته طراحی و اجرا می‌شوند که بخشی از آن افتتاحیه، اختتامیه ،کار تیمی و موضوعات دیگر است و به مباحثی مانند توانمندسازی و آموزش به طور محدود پرداخته می‌شود.
وی مطرح کرد: در این رویداد بیش از 105 ایده انتخاب شد که در این همایش، 25 ایده ارائه و به ایده‌های منتخب شده اول تا سوم هدایایی اعطا می‌شود. ایده‌هایی منتخب می‌شوند که پتانسیل توامندسازی، تجاری‌سازی و نیز از شرایط اولیه بسیار خوبی برخوردار هستند که وارد گام دوم رویداد رشد آفرینی می‌شوند.
مدیر علمی رویداد رشدآفرینی اظهار کرد: در گام دوم 6 کارگاه توانمندسازی در برنامه‌ای 10 روزه پیش‌بینی شده است که پس از منتورینگ، تیم‌سازی و …. صورت می‌گیرد. گام سوم یک رقابت استارت‌آپ دو روزه است که استارت‌اپ‌های توانمند شده با یکدیگر رقابت می‌کنند و استارت‌آپ‌های برتر شناسایی می‌شوند تا بتوانند از طریق شتاب‌دهنده‌ها و یا فضای تعامل با شهرداری مورد حمایت قرار گیرند.
وی افزود: ارائه ایده‌پردازان در بازه زمانی دو دقیقه و در قالب سه محور آلودگی هوا، پسماند و پارک‌ها و فضای سبز شهری برگزار می‌شود. ایده‌ها تنها یک محور نیست بلکه از جنس چالش و زیرمحورهای واقعی است که برای مخاطب تبیین شد.
جاهدی گفت: تیم علمی دبیرخانه اتفاق خوبی را برای ایده‌پردازی و تحریک آن، رقم زده است و 40 استارت آپ موفق دنیا را که در این حوزه‌ها اقداماتی انجام داده‌اند توسط معاون علمی ریاست جمهوری دکتر ستاری از طریق کانال‌های اطلاع‌رسانی که وجود دارد، معرفی شدند تا با نحوه فعالیت و موفقیت آن‌ها آشنا شوند.
انتهای پیام

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/169635/باید-به‌دنبال-ایده‌هایی-باشیم-که-چالش‌های-بزرگ-جامعه-را-بیان-می‌کنند
بستن   چاپ