معاون قرآن و عترت ارشاد اسلامی خراسان رضوی:
جامعه نیاز به بازیسازی قرآنی دارد/ به دنبال تقویت استارتآپهای قرآنی هستیم
شنبه 26 مرداد 1398 - 12:47:23
|
|
پیام خراسان - معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در زمینه صنعت و فناوری استارتآپهای زیادی داریم که مورد حمایت دولت هستند اما در زمینه قرآنی چنین نیست. محمدتقی کاظمینسب در گفتوگو با ایسنا- منطقه خراسان، با بیان این مطلب اظهار کرد: اکنون بیشتر از تدبر، موضوع قرائت قرآن در فضای کشور مطرح است. در سطح کشور 88 قاری بینالمللی داریم و این یک خروجی مثبت برای 40 سال انقلاب اسلامی است. در حال حاضر مردم بیشتر قرآن را میشناسند و ما نیز در زمینه قرائت کار کردهایم اما همانطور که پیش از این گفتهام، باید از این مرحله عبور کنیم و به مرحله تدبر و فهم قرآن برسیم. حفظ، قرائت، آموزش قرآن و... مقدمهای برای فهم قرآن است. وی ادامه داد: هر ساله در نمایشگاه قرآن بخشی به نام تفسیر و تدبر در قرآن داریم که آن را به حوزه علمیه میسپاریم، آنها نیز غرفههایی مانند غرفههای مشاوره برای برگزاری جلسات تفسیر، تدبر و آموزش قرآن کریم برپا میکنند. یک موسسه تخصصی به نام «موسسه تدبر در قرآن و سیره» داریم که در زمینه تدبر در مفاهیم قرآن فعالیت میکند. خوشبختانه اقدامات این موسسه در حوزه انتشارات خوب است، فروشگاهی دارند و بالغ بر 60 کتاب در حوزه تدبر در قرآن و عترت چاپ کردهاند. اخیراً که در تهران موسسات قرآن وعترت کشور را ارزیابی کردند، این موسسه به عنوان یکی از هفت موسسه برتر کشور شناخته شد. یکی از راهکارها برای افزایش فعالیت در زمینه تدبر در قرآن کریم، صدور مجوزهایی با همین رویکرد، یعنی رویکرد تدبر و فهم قرآن است. معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: اکنون جلسات محلی قرآن داریم. بخشی از این جلسات به موضوع مفاهیم قرآن، سخنرانی، ترجمه و شرح آیات میپردازند. باید این موضوع را تبلیغ و ترویج کنیم که در کنار قرائت قرآن یک مفسر قرآن نیز در جلسه حضور داشته باشد و در حوزه مفاهیم کار کند. این تعداد مفسر نداریم اما روحانیون یا افرادی که در حوزه قرآن مدرک گرفتهاند میتوانند کمک کنند تا بخشی از جلسات قرآنی ما به تدبر و فهم قرآن اختصاص پیدا کند. کاظمینسب بیان کرد: در مشهد و خراسان رضوی بالغ بر پنج هزار جلسه محلی قرآن داریم که اساتید قرآن و قاریان ما از همین جلسات حرکت کردهاند، داریم. خصوصیت این جلسات این است که مردم محور هستند. در مشهد جلساتی داریم که 70 سال قدمت دارند و قاریان قرآنی که در موسسات قرآنی، رشته قرائت، روخوانی، روانخوانی و... تدریس میکنند از همین جلسات شروع کردهاند. باید سیاستی را دنبال کنیم که این جلسات دولتی نشوند و به همان صورت مردمی باقی بمانند. این جلسات سنتی هستند و کمکی که به آنها میتوانیم بکنیم، این است که از سبکهای نوین برای آنها استفاده کنیم. وی اضافه کرد: یکی از اساتید به بنده میگفت جلساتی که اکنون برگزار میشود با دهه 60 بسیار متفاوت است؛ زیرا جوان از من به عنوان استاد جلسه در خصوص همین شبهاتی که اکنون در فضای مجازی مطرح است سوال میکند و من نمیتوانم پاسخ بدهم. به عنوان مثال درخصوص موضوع اینترنت، یک جوان اطلاعات زیادی دارد در حالی که استاد مسن است و نمیتواند پاسخ بدهد. ما باید دورههای توانمندسازی اساتید را در مشهد برگزار کنیم. به عنوان مثال میتوانیم همایشی تحت عنوان همایش تقدیر از اساتید برتر جلسات محلی قرآن برگزار کنیم، یعنی تمام اساتید برتر قرآنی را جمع کنیم، از آنها تقدیر کنیم و آنها نیز تجارب خود را در اختیار دیگران بگذارند. این موارد در برنامههای ما هست و چند سال است که پیشنهاد میدهیم اما به دلیل کمبود اعتبار نتوانستیم آنها را اجرا کنیم. معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: خوشبختانه جلسات قرآنی ما فقط در ماه رمضان نیست؛ بلکه هر هفته برگزار میشود. در سراسر استان این جلسات با کمکهای مردمی برگزار میشود. 240 بار خداوند در قرآن به مردم اشاره کرده است یعنی این قرآن برای مردم نازل شده و خود مردم باید آن را تلاوت کنند و جلسات و محافل قرآنی برگزار کنند. در همایش سال 2017 که در مشهد برگزار شد، هنگامی که به مهمانان خارجی میگفتیم جلسات قرآنیای در مشهد وجود دارد که 40 سال سابقه دارند تعجب میکردند که چطور بدون کمک دولت چند سال یک جلسه قرآنی محلی ادامه داشته باشد. این موارد برای ما عادی است اما برای سایر کشورهای جهان اسلام غیرعادی است. کاظمینسب گفت: باید به صورت غیرمستقیم از این جلسات حمایت کنیم، اگر دستگاههای دولتی به موضوع حمایت از جلسات محلی قرآنی ورود کنند، این آسیب است. سیاستگذاری و مدیریت جلسات خوب است اما زمانی که مستقیم به این جلسه ورود پیدا کنیم و به عنوان مثال به استاد جلسه بگوییم به تو برای اداره جلسه پول پرداخت میکنیم، متوجه میشویم تا زمانی که پول هست آن جلسه نیز هست اما با قطع پول، جلسه نیز تمام میشود. اعتبار دولتی گاهی هست و گاهی نیست، مانند امسال که بسیار محدود و کم شده است. وی درخصوص استاندارد سازی آزمون حفظ و مفاهیم، اظهار کرد: طی صحبتی که درخصوص این آزمون با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم، گفته شد در سال 98 حتماً باید به سمت استانداردسازی برویم. با فضاهای کوچک و غیراستاندارد، جمعیت نیز بسیار زیاد است. ما نیز طی مکاتباتی به تهران اعلام کردیم که روش برگزاری این آزمون از جهتی درست و از جهتی اشتباه است؛ از این جهت که موسسات کار ثبتنام را انجام میدهند و مشارکت دارند خوب است، مثلاً در استان ما حدود 65 موسسه در زمینه ثبتنام مشارکت داشتند، اما مکان برگزاری آزمون باید استاندارد باشد و مانند آزمونهای دانشگاه و حوزه، در همان سطح باید برگزار شود. معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: اگر به این سمت نرفتند نیز به دلیل کمبود اعتبارات بوده است. اگر بنا باشد که این آزمون استاندارد سازی شود، هزینهبر است، قطعاً باید هزینه کنیم و به همین سمت برویم. تاکنون بحث کمیت بیشتر از کیفیت مطرح بوده است. در حال پیگیری این موضوع هستم، انشاءالله در اسفند ماه سال 98 نسبت به سال گذشته استاندارد در آن لحاظ شود. کاظمینسب درخصوص سرفصلهای این آزمون افزود: در موعد خود این سرفصلها اعلام میشود. خود تهران جلسات تخصصی برگزار میکند، نظرات استانها را میگیرد و پس از جمع نظرات، آییننامه آزمون سال 98 را ابلاغ میکند. وی بیان کرد: کار ارشاد بیشتر در زمینه هنرهای قرآنی است. حفظ بر عهده اوقاف است اما هنرهای قرآنی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد است. ما بیشتر در حوزه هنرهای قرآنی از جمله خوشنویسی، تجسمی، تصویر سازی و جشنوارههایی که با این نگاه باشد فعالیت میکنیم. جشنوارهای که در سال جاری برای نخستین بار تعریف کردهایم، جشنواره تصویرسازی قصههای قرآنی برای مقطع نوجوانان است. بنا داریم که نوجوانان اعم از پسر و دختر در این جشنواره شرکت کنند. در قرآن حدود 282 قصه داریم. در واقع این نقاشی کردن سبب میشود فرد با آیات قرآن و آن قصه قرآنی انس بگیرد و کم کم به سمت قرآن بیاید. ما به دنبال فراهم کردن زمینههای انس با قرآن هستیم. معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: دومین اقدام، برگزاری جشنواره قصههای قرآن، نردبان آسمان است. این جشنواره نیز اقدام تازهای است، یعنی برای مقطع جوان و نوجوان کمتر کار شده است. بنا داریم امسال به شکل استانی این جشنواره را برگزار کنیم و موضوع آن بیشتر قصه گویی است. یعنی جوانان و نوجوانان قصهها را بخوانند، ضبط کنند، به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند، دبیرخانه جشنواره داوری میکند و اختتامیه برگزار میشود. کاظمینسب ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات، برگزاری سلسله جلسات آیات است که البته هنوز ابلاغ نشده است. در سال 96 جشنواره بینالمللی خوشنویسی آیات را برگزار کردیم که اختتامیه آن در سال 97 برگزار شد. 142 اثر در این نمایشگاه انتخاب شد. آثار بسیار قوی و خوبی از جهان اسلام در این جشنواره وجود داشت و جشنواره فاخری بود. اعلام کردیم که برای دومین بار آمادگی برگزاری این جشنواره در خراسان رضوی و مشهد را داریم. در نمایشگاه قرآن و عترت نیز بخش هنری داریم، آثار هنری به نمایش گذاشته میشود و چه بسا فروخته میشود. وی گفت: از برنامههایی که در سال جاری در دستور کار است، تقویت استارتآپهای قرآنی است. در زمینه صنعت و فناوری گروههای استارتآپ زیادی داریم و دولت نیز از آنها حمایت میکند اما در زمینه قرآنی اینچنین نیست و این خیلی کمرنگ است. یکی از برنامههای ما این است که این گروههای استارتآپ قرآنی، کسانی که خلاق، مبتکر و ایده پردازند را تقویت کند. معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اضافه کرد: در حال پیگیری هستیم که طرح «خانه ایدههای قرآنی» را در سال جاری راه اندازی کنیم. از جمله اهداف این طرح این است که تجربیات خوب موسسات قرآنی به سایر موسسات انتقال پیدا کند، بر اساس نیازهای روز برنامهریزی کنیم و از طرحهای خوب حمایت کنیم. کاظمینسب اظهار کرد: در حال پیگیری هستیم که با مشارکت شهرداری این طرح را در مشهد پیاده کنیم. مشهد قطب قرآنی کشور است، ظرفیتها و مزیتهای قرآنی در آن وجود دارد و ما باید در زمینه طرحهای قرآنی پیش قدم شویم. باید همه ایدهها را در یک بانک اطلاعاتی جمعآوری کنیم و به مسئولین کشور ارائه بدهیم تا هر کسی که میخواهد از آنان استفاده کند. اکنون صحبتهای ابتدایی با کمیسیون فرهنگی شورای شهر شده است. قرار شده بخشی از اعتبارات را کمیسیون فرهنگی شورای شهر پرداخت کند و بخشی از آن را تهران و اندکی را نیز استان بپردازد. وی بیان کرد: یکی از موضوعاتی که اکنون در فضای مجازی مورد نیاز است، بازی سازی قرآنی است. اکنون تخصصی در جامعه به نام بازیساز داریم، یعنی یک هنرمند زندگی حضرت نوح، ابراهیم، یونس و... را تبدیل به یک بازی کند. نوجوان به سرگرمی علاقه دارد، چه بهتر که سرگرمیاش با این بازیهای قرآنی باشد. در واقع بنا داریم از طرحهای تولیدمحور حمایت کنیم و در همین خانه از طرحهای مفید و موثر حمایت کنیم. انتهای پیام
http://www.khorasan-online.ir/fa/News/171418/جامعه-نیاز-به-بازیسازی-قرآنی-دارد--به-دنبال-تقویت-استارتآپهای-قرآنی-هستیم
|