پیام خراسان
چگونگی عملکرد عاطفی افراد هنگام استفاده از رسانه‌های اجتماعی
چهارشنبه 6 شهريور 1398 - 14:36:55
ایسنا - اجتماعی - خراسان رضوی
پیام خراسان - افرادی که ترجیح می‌دهند با دیگران از طریق دستگاه‌های الکترونیک ارتباط برقرار کنند مشکلات زیادی در تنظیم و کنترل عواطف خواهند داشت.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان و به نقل از سایکولوژی نیوز، محقق این تحقیق، دکتر سارا میروسکی محقق کالج هانتر دانشکده پزشکی لانگون دانشگاه نیویورک اظهار کرد: استفاده رو به رشد از رسانه‌های اجتماعی و دستگاه‌های تلفن همراه چگونگی برقراری ارتباط روزانه ما را تغییر داده‌ است که این تغییرات شامل تجربه، بیان و مدیریت احساسات افراد است.
در این تحقیق، محققان روش‌های ارتباطی از جمله پیامک را بررسی کردند. البته هنوز نظرات موافق و مخالف زیادی برای استفاده از این فناوری وجود دارد، به‌طوری‌که برخی معتقدند پیامک می‌تواند منجر به انزوا اجتماعی و افسردگی شود و برخی دیگر معتقدند که پیامک می تواند به افراد در ارتباط با دوستان و خانواده کمک کند.
البته تفاوت‌های زیادی بین اهداف افراد در استفاده از این فناوری‌ وجود دارد، اما در این مطالعه به بررسی ارتباط میان تفاوت‌های فردی در استفاده از پیامک و آسیب‌پذیری‌های عاطفی اجتماعی مانند مشکلات تنظیم احساسات پرداخته شده است.
محققان اولویت‌های ارتباطی، عاطفی، اختلال در کنترل عواطف، علائم افسردگی، اضطراب و شخصیت 123 بزرگسال را مورد بررسی قرار دادند. البته توانایی شرکت‌کنندگان در تشخیص چهره‌های احساسی صورت نیز مورد آزمایش قرار گرفت.
میروسکی و گروه وی دریافتند افرادی که پیامک را به ارتباط چهره به چهره ترجیح می‌دهند به بیان احساسات از روی چهره حساسیت بیشتری داشتند و عدم توانایی در تنظیم عواطف در آنان مشهود بود.
در مرحله بعد، محققان با بررسی 27 فرد شرکت‌کننده از فیس ‌بوک برای ادامه تحقیقات خود استفاده کردند و بعد از استفاده 15 دقیقه افراد از این برنامه پرسشنامه‌ای به آنان داده شد تا نوع فعالیت خود را در آن شرح دهند.
نتایج نشان داد فعالیت‌های اجتماعی در فیس‌بوک مانند فرستادن پیام برای دوستان حاکی از عواطف بیشتر بود و تنظیم احساسات در زمان استفاده از فیس‌بوک برای افراد بی‌هدف دشوارتر بود.
وی در ادامه افزود: نتایج این تحقیق سه یافته مهم داشت؛ اول اینکه افرادی که پیامک را ترجیح می‌دهند در واقع برای برقراری ارتباط با عواطف مثبت و تنظیم احساسات، مشکلاتی دارند.
دوم اینکه شرکت‌کنندگانی که ترجیح دادند از پیامک در مقابل تعاملات چهره به چهره استفاده کنند حساسیت عاطفی بیشتری داشتند و تشخیص سریع‌تر و دقیق‌تری از احساسات در چهره‌ها حین کار با رایانه نشان دادند.
میروسکی گفت: ما دریافتیم افرادی که از فیس‌بوک برای برقراری ارتباط فعال استفاده می‌کنند، از رفاه عاطفی بیشتری برخوردارند‌ و این گروه در مقابل گروهی بودند که بی‌هدف از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کردند.
وی گفت: یکی از تفسیرهای ممکن از الگوهای یافت شده این است که افرادی که از نظر عاطفی بسیار حساس هستند و یا برای مدیریت احساسات خود در زمینه‌های چهره به چهره مشکلاتی دارند ممکن است ترجیح دهند از پیامک استفاده کنند زیرا این امر به آنان اجازه می‌دهد کمتر توسط دیگران پردازش شوند.
میروسکی گفت: افراد باید به نحوه استفاده از رسانه‌های اجتماعی و فناوری برای برقراری ارتباط به ویژه هنگام ابراز یا مدیریت احساسات خود توجه داشته باشند. همچنین نوع فعالیت‌هایی که از طریق رسانه‌های اجتماعی انجام می شود در این مورد مهم است.
نتایج این تحقیق در نشریه Psychological Reports منتشر شده است.
انتهای پیام

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/174402/چگونگی-عملکرد-عاطفی-افراد-هنگام-استفاده-از-رسانه‌های-اجتماعی
بستن   چاپ