رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد خبر داد؛
داشتن خیابانهای پیادهمدار نیازمند زمان هستیم/باید شهروندان بتوانند دوچرخه خود را با اتوبوس و مترو جابهجا کنند
پنجشنبه 7 شهريور 1398 - 14:23:41
ایسنا - اجتماعی - خراسان رضوی
پیام خراسان - رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: شهرداری 10 خیابان که قابلیت پیادهراهی دارند را معرفی کرده است.
محمدهادی مهدینیا در گفتوگو با ایسنا- منطقه خراسان، اظهار کرد: ما به دنبال «شهرسازی انسانگرا» هستیم و برای رسیدن به این عنوان، برنامه عملیاتی شهرداری و برنامه بودجه سال 98 بر این است که سهم پیاده بر سواره را افزایش دهیم.
وی افزود: شهرداری 10 خیابان که قابلیت افزایش پیاده و پیادهمحوری نسبت به سواره دارند را معرفی کردهاند. این 10 خیابان شامل خیابان بازار گلستان از سه راه ادبیات تا خیابان دانشگاه و در نهایت تا چمران، کوهسنگی، طبرسی، دو طرف خیابان بازار رضا، کوچه شاهینفر، بازار سرشور، کوچه تعبدی، خیابان ایثار، محور خیابان حجاب در منطقه 10 و خیابانی در منطقه 5 است.
رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی بیان کرد: این طرح جنبه فرهنگی، اجتماعی، ترافیکی و زیباشناسی شهری دارد. بر این اساس تصمیمی که بین سه کمیسیون عمران و شهرسازی، حملونقل و ترافیک و فرهنگی و اجتماعی اتخاذ شده، در خصوص فعالسازی پیادهراهها، قرار بر این شده تا در گام نخست مکان رویدادهایی برای این منظور تهیه شود.
مهدینیا ادامه داد: گام نخست این خیابانها این است که به عنوان مکانی برای رویدادهای شهرداری همچون خیابان غذا، هنر یا رویدادهای آیینی، ملی و مذهبی است که به نوعی فرهنگسازی حرکت پیاده بر سواره است. در گام دوم نسبت به آرامسازی ترافیک در این خیابانها اقدام کردهایم و شهروندانی که در آنجا ساکنند یا مغازه دارند، بازخورد خوبی به ما دادهاند.
وی ادامه داد: اولویتبندی انتخاب این خیابانها بستگی به پژوهشها و مطالبات اجتماعی ما دارد و پس از صحبت با کسبه و اهالی، 10 خیابان در اولویت قرار گرفت. برنامهریزی این طرح از سال 98 آغاز شده است و گام نخست توسط معاونت فرهنگی و مناسبسازی پیادهروها توسط معاونت حمل و نقل انجام خواهد شد.
رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای داشتن خیابانهای پیادهمدار نیازمند زمان هستیم؛ زیرا شهروندان باید برای پذیرش آن آماده شوند. با توجه به اقدامات انجامشده در چند ماه آینده مناسبتها و رویدادهای فرهنگی اجتماعی پررنگتر خواهد شد. این روند در کشورهای توسعهیافته اتفاق افتاده و در ایران نیز نباید شهرها در تسخیر خودروها و شرایط ترافیکی باشند.
مهدینیا تاکید کرد: هرچه سرعت ترافیک شهر پایینتر باشد و حضور مردم به لحاظ پیاده و دوچرخه افزایش یابد، شهری آرامتر، انسانیتر و سرزندهتر خواهیم داشت. در کنار این طرح پیادهمداری باید زیرساختهای حملونقل عمومی را نیز تقویت کنیم و اتصالات وسایل مختلف ترافیکی را برقرار سازیم؛ مانند دوچرخه و اتوبوس یا دوچرخه و مترو که در کشورهای توسعهیافته افراد میتوانند در عین استفاده از دوچرخه برای تغییر مسیر یا تغییر وسیله نقلیه خود اقدام کنند و مثلاً دوچرخه خود را با اتوبوس و مترو جابهجا کنند.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم شهر مشهد را به سمت شهرِ دوستدار محیط زیست ببریم، بایستی این برنامه کلان را در دستور کار خود قرار داده و اقداماتی در این خصوص تصویب و محقق شود.
انتهای پیام
http://www.khorasan-online.ir/fa/News/174552/داشتن-خیابانهای-پیادهمدار-نیازمند-زمان-هستیم-باید-شهروندان-بتوانند-دوچرخه-خود-را-با-اتوبوس-و-مترو-جابهجا-کنند
بستن
چاپ