پیام خراسان
نایب رئیس شورای شهر مشهد مطرح کرد؛
7 راهبرد مدیریت شهری مشهد
دوشنبه 11 شهريور 1398 - 15:52:47
ایسنا - اجتماعی - خراسان رضوی
پیام خراسان - نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد «کارایی و کارآمدی»، «پاسخگویی»، «شفافیت»، «مردم‌محوری»، «گفت‌وگو و تعامل»، «تغییر در مدیریت شهر» و «افزایش امید و نشاط مردم» را هفت راهبرد اصلی مدیریت شهری مشهد عنوان کرد.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، حمیدرضا موحدی‌زاده در هفتاد و یکمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به گذشت نیمی از شورای پنجم شهر مشهد به ارزیابی عملکرد شورای شهر در دو سال گذشته پرداخت و گفت: تصویب برنامه عملیات 1397 تا 1400 شهرداری مشهد و همچنین بودجه سالانه شهرداری جزء اولویت‌های کاری ما بوده که از ابزارهای مهم پارلمان شهری بوده و خواهد بود.
وی ادامه داد: بر اساس مطالعات کارشناسی و تخصصی انجام شده 7 راهبرد انتخاب شد تا طبق آن‌ها برنامه‌ریزی کرده و در مسیر دستیابی به اهداف خود گام بردایم. 
موحدی‌زاده تصریح کرد: تأکید بر کارایی و کارآمدی سیستم مدیریت شهری، نخستین راهبرد بوده که سعی کردیم آن را با اولویت نگاه به درون شهرداری تحقق ببخشیم. مسئولان و مدیران باید با ذکر شاخص‌ها به پیشرفت این راهبرد بپردازند و آنها را مورد توجه قرار دهند.
وی خاطرنشان کرد: راهبرد دیگر پاسخگویی مدیریت شهری در قبال عملکرد خود به شهروندان بود. پاسخگوکردن سیستم مدیریت شهری در قالب سامانه‌های مختلف انجام شده و همچنین از طریق ارتباطی که در داخل محلات و مرکز 137 و ملاقات عمومی اعضا و... وجود دارد، سعی کرده‌ایم پاسخگوی شهروندان باشیم.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: تمامی فعل و انفعالات شهرداری باید به شکل شفاف و بدون پرده در معرض قضاوت افکار عمومی، کارشناسان و متخصصان شهری و رسانه‌ها قرارگیرد. این مسئله یکی دیگر از راهبردهای دیگر مدنظر شورای پنجم است.
وی با بیان اینکه «مردم‌محوری رویکرد دیگر شورای پنجم است»، بیان کرد: شهر را بدون شهروندان نمی‌توان به خوبی اداره کرد و آنان صاحبان اصلی شهر هستند، لذا در جهت بهره‌گیری از نظرات اقشار مختلف مردم در فرآیند تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، برنامه فضیلت شنیدن را برگزار کردیم.
موحدی‌زاده گفت: راهبرد پنجم شورای شهر تأکید بر تعامل دوسویه و چندسویه برای کسب منافع شهر و شهروندان و مدیریت شهری است. این تعامل را با دستگاه‌های مختلف و نهادهای دخیل در شهر برقرار کردیم و به منظور این که شهر را جلو ببریم، با هیچ‌کس اختلاف‌نظر نداشته و نداریم. 
وی ادامه داد: در این خصوص دستگاه‌ها نیز همکاری خوبی داشته‌اند و مانع خاصی سر راه ندیده‌ایم. در این راه تعاملی برد برد شکل گرفته و اهداف شهر را در جهت بهبود زندگی شهروندان دنبال کرده‌ایم.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با تأکید بر این‌که «شورای پنجم شهر مشهد تفکر اصلاح‌طلبی دارد»، تصریح کرد: بر این مبنا تعاملات خود را با حفظ هویت اصلاح‌طلبی خود پیش خواهیم برد.
وی خاطرنشان کرد: راهبرد ششم شورای پنجم، تغییر در شیوه مدیریت شهری است که در گوشه و کنار شهر به نحوی شاهد آن هستیم. برای نمونه این تغییر در حوزه سرمایه‌گذاری مشهود است و دیدگاه خود را نسبت به جذب سرمایه و سرمایه‌گذاران و شیوه مدیریت و ارزیابی عملکردها دگرگون کرده‌ایم.
موحدی‌زاده با اشاره به این‌که «افزایش امید و نشاط مردم رویکرد نهایی شورای شهر مشهد است»، گفت: گاه چالش‌هایی نیز در قبال این راهبرد داشته‌ایم. ممکن است افرادی دیدگاه‌های متفاوت داشته باشند، اما ما در چارچوب قانون از اختیارات خود استفاده خواهیم کرد و در این زمینه با هیچ‌کس تعارف نداریم. 
وی افزود: به منظور ایجاد نشاط بین شهروندان، اجرای برنامه‌هایی که امکان برگزاری آن‌ها در سطح شهر به شکل سالم و با حفظ ارزش‌های ملی و مذهبی وجود دارد را دنبال خواهیم کرد.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد همچنین با اشاره به ارزیابی خود از راهبردها و برنامه‌های دو سال گذشته مدیریت شهری، اظهار کرد: این ارزیابی می‌تواند در مقایسه با دوره گذشته و یا در مقایسه با سایر کلان‌شهرها انجام شود. در ارزیابی نخست باید به آمار و اعداد استناد کرد و رسانه‌ها نیز صحت آن‌ها را بر اساس شاخص‌ها بررسی خواهند کرد.
وی ادامه داد: به استناد گزارش‌های شورای عالی استان‌ها و براساس نظرسنجی‌های انجام شده، شورای پنجم شهر مشهد موفق‌ترین عملکرد را در بین کلان‌شهرها داشته و در برخی شاخص‌ها از تهران هم بهتر عمل کرده است، اما در عین حال کماکان با ایده‌آل‌ها فاصله داریم و نواقصی وجود دارد که باید آن‌ها را برطرف کرد.
موحدی‌زاده با اشاره به موانع ساختاری دو سال گذشته، تصریح کرد: متاسفانه بین مسئولیت‌های گسترده شورای شهر و شهرداری با اختیارات که قانون‌گذار داده تناسب وجود ندارد و حتی اختیاراتی که پیشتر به شوراها داده شده در حال محدود شدن است. 
وی خاطرنشان کرد: تبدیل عوارض به مالیات یکی از اقداماتی است که می‌تواند موجب تقلیل قدرت پارلمان‌های شهری شود. دولت‌ها می‌توانند بخشی از امورات خود را به شهرداری‌ها و مدیریت‌های شهری واگذار کنند، چراکه با این کار می‌توان شاهد افزایش کارایی بود.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: یکی از چالش‌های شهر مشهد هویت این شهر است که آیا صرفاً مذهبی است و یا تجاری و گردشگری نیز می‎تواند باشد؟ 
وی افزود: امام‌رضا(ع) محوریت شهر مشهد است و جاذبه معنوی برای این شهر محسوب می‌شود، اما به محض این‌که موضوع دیگری مطرح می‌شود عده‌ای می‌گویند برخی درصدد هستند هویت شهر را بگیرند و تغییر دهند.
موحدی‌زاده یادآور شد: اگر بارگاه امام‌رضا(ع) در این شهر نبود، سالانه 30 میلیون زائر و گردشگر نداشتیم، اما در کنار آن سایر ظرفیت‌های شهر نباید نادیده گرفته شود.
وی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های شهرداری برای دو سال آینده، اصلاح ساختار نیروی انسانی است. از ابتدای فعالیت نیز قول مساعدی به اصلاح فرآیندها و استانداردسازی آن‌ها دادیم.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تحقق درآمدهای پایدار را یکی دیگر از چالش‌های شهرداری‌ها دانست و گفت: متأسفانه دستگاه‌های مختلف حقوق شهرداری را پرداخت نمی‌کنند، البته ظرفیت‌های قانونی خوبی دولت دیده است.
وی همچنین با اشاره به اهداف و شاخص‌های پیش‌بینی شده شهرداری مشهد، عنوان کرد: بر اساس برنامه عملیاتی شهرداری مشهد باید سهم حمل‌ونقل عمومی از سفرهای شهری از 39.41 به 47 درصد افزایش پیدا کند. همچنین پیش‌بینی ارتقا 20 درصدی وضعیت کمی و کیفی برنامه‌‌های آموزش فرهنگ شهروندی، افزایش سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی از 66 درصد به 80 درصد از دیگر اهداف شهرداری مشهد تا سال 1400 است.
موحدی‌زاده با اشاره به تحقق‌نیافتن طرح‌های جامع و تفصیلی شهر مشهد، گفت: زیبنده مشهد نیست که بر اساس طرح‌های تفصیلی و جامع اداره نشود و به همین دلیل شاهد رشد ناموزون و پراکنش آپارتمان‌های مرتفع در نقاط مختلف شهر هستیم.
انتهای پیام

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/176922/7-راهبرد-مدیریت-شهری-مشهد
بستن   چاپ