پیام خراسان
یک نگارگر: آموزش نگارگری پراکنده و سلیقه‌ای است
شنبه 13 آبان 1396 - 7:27:44 AM
ایسنا - فرهنگی - خراسان رضوی
خراسان آنلاین -
یک نگارگر گفت: آموزش نگارگری بسیار پراکنده و سلیقه‌ای است و گاهی از اسلوب‌هایی استفاده می‌شود که خلاقیت و نوآوری در آن نادیده گرفته شده و استفاده از سنت‌های گذشته را برجسته کرده است.
عبدالوهاب اصغرزاده شبستری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا - منطقه خراسان، در خصوص اقبال عمومی مردم از این هنر اظهار کرد: اقبال عمومی مردم نسبت به این رشته را باید با اصفهان که زادگاه آخرین نسل نگارگران ایرانی است مقایسه کرد چون در آنجا نگارگری در اماکن گردشگری، هتل‌ها و اماکن عمومی بازتاب دارد و در معرض دید جهانیان قرار می‌گیرد اما متاسفانه مشهد با این‌که یکی از قطب‌های گردشگری در دوره صفویه بوده از چنین شرایطی برخوردار نیست.
وی با تاکید بر این‌که نگارگری فقط مختص کتاب‌آرایی نیست، ادامه داد: ما می‌توانیم نگارگری را در کاشی‌کاری و المان‌های محیطی هم داشته باشیم ولی متاسفانه اکنون در حاشیه قرار دارد و علاقه‌مندان محدودی هم دارد.
این نگارگر با اشاره به این‌که از جمله اثرات منفی کار نگارگری انحلال رشته نگارگری در دانشگاه‌هاست، تصریح کرد: نگارگران نباید انتظار این را بکشند که جشنواره رضوی‌ برگزار شود تا هنرمند برای حضور در جشنواره اثر آماده کند.
اصغرزاده شبستری با بیان‌این‌که آموزش ما ادامه همان استاد و شاگردی‌های قدیم است و ما مقطعی کار می‌کنیم، خاطرنشان کرد: دامنه نگارگری به چند شاخه تذهیب، کتاب‌آرایی و قرآن‌آرایی محدود شده است و تصاویری که در آن پیکره‌های سنتی مینیاتور کار شده باشد بسیار ناچیز است.
وی با اشاره به‌این‌که حمایتی از نگارگری انجام نمی‌شود، اضافه کرد: مسئولین از این رشته شناخت و آگاهی لازم ندارند و این رشته فقط در یک حوزه آن هم علوم تزیینات قرآنی محدود شده است و بقیه بخش‌های این هنر به فراموشی سپرده شده است ولی اصفهان در این زمینه خیلی خوب کار کرده و گردشگر و مسافری که به آنجا سفر می‌کند، می‌تواند در تمام اماکن گردشگری و هتل‌های اصفهان شاهد هنر نگارگری باشد.
این نگارگر با بیان‌این‌که تغییرات و نوآوری‌های به وجودآمده در این رشته بسیار مقطعی می‌تواند منجر به رشد این هنر شود، عنوان کرد: آسیب این تکنولوژی‌ها به این رشته بیشتر از بهبود آن بوده است چون تکنولوژی، خلاقیت را از بین برده و هنرمند را به یک کپی‌کار ناقص تبدیل کرده است.
اصغرزاده شبستری گفت: من در شاخه بسیار خاصی از نقاشی ایرانی به‌نام نقاشی قهوه‌خانه‌ای فعالیت دارم و چون آخرین شاخه هنرهای سنتی نقاشی ما با فوت بزرگان این رشته روبه‌نابودی است و این میراثی است که خراسان، سرزمین حماسی فردوسی هم در آن بزرگانی داشته، ما با تصویر ساختن شاهنامه سعی کردیم این فروغ خاموش نشود.
انتهای پیام

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/22296/یک-نگارگر--آموزش-نگارگری-پراکنده-و-سلیقه‌ای-است
بستن   چاپ