پیام خراسان
پژوهشگر حوزه آسیب‌های اجتماعی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی مطرح کرد؛
مدیران مدارس بازوی اجرایی برای کاهش‌آسیب‌های اجتماعی
يکشنبه 21 آبان 1396 - 3:02:58 PM
ایسنا - اجتماعی - خراسان رضوی
خراسان آنلاین - پژوهشگر حوزه آسیب‌های اجتماعی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: مدیران مدارس بازوی اجرایی برای کاهش‌آسیب‌های اجتماعی در مدارس هستند
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، مجید دانایی در نشست دوم از سلسه نشست‌های روش‌شناسی حاشیه‌نشینی و مداخله اجتماعی که در ساختمان اقبال جهاد‌دانشگاهی واقع در دانشگاه فردوسی برگزار شد، با بیان اینکه «در آموزش و پرورش اصل پیشگیری اولیه است»، اظهار کرد: برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در مدارس از طرف آموزش پرورش طرح‌های با رویکرد‌های مختلف مانند گذاشتن جلسات مذهبی برای دانش‌آموزان و برخی نیز ورزش و تفریح را راهکاری برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی وجود دارد.
وی در ادامه افزود: طرح‌های جدید دیگری نیز مطرح شد که خیلی از آن‌ها تحت تاُثیر رسانه‌ها قرار دارشت مانند الگوبرداری از مدارس ژاپن،آلمان یا کشور‌های اسکاندیناوی،این‌گونه‌ طرح‌ها از نظر کارشناسان طرح‌های خوبی هستند اما شرایط اجرای آن وجود ندارد.
دانایی با بیان اینکه «در آموزش پرورش همه ای اتفاق‌ها مانند تعرض و آزار جنسی از محیط داخل یا خارج از مدرسه اتفاق می افتد اما زمینه گفت‌گو و بررسی در مورد آن وجود ندارد که این مخالفت در خصوص مطرح شدن این‌گونه آسیب‌ها در تمام سطوح از مدیر مدرسه گرفته تا والدین دانش آموزان وجود دارد»، بیان کرد:برای مداخله اجتماعی در یک مجموعه به طور مثال در خصوص دانش‌آموزان، نباید مداخله فقط از دانش‌آموزان باشد،باید تمام فلش‌های که به سمت موضوع مورد نظر وجود دارد را در نظر داشت تا بتوان نتایج درستی اتخاذ کرد.
پژوهشگر جهاد دانشگاهی خراسان رضوی اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی به تعداد مدارس متفاوت است به طور مثال در یک‌جا خشونت اولویت اول را دارد یا در جای دیگرمسایل جنسی بیشتر در اولویت است. که این موضوعات در هر نقطه از شهر متفاوت است،البته ما در این پژوش مدارسی که از مناطق مختلف شهر دانش‌‌آموز می‌گیرند را مورد بررسی قرار ندادیم.
دانایی مدیران مدارس را بازوی اجرایی برای پیشگیری از آسیب‌‌های اجتماعی در مدارس دانست،و گفت: برای مداخله اجتماعی و پیشگیری از جرم مدرسه را واحد مداخله انتخاب کردیم و طی بررسی های که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که فردی که می تواند به صورت مطلوب در این زمینه دخالت کند مدیر مدرسه است،مدیربه عنوان نماینده سازمان(آموزش و پرورش) اختیارات مناسبی برای اجرای طرح دارد به طور مثال مدیر توانایی ایجاد یک مدرسه مناسب از نظر تحصیلی دانش‌آموزان را با انتخاب معلم‌های که نحوه تدریس و ارزیابی آنان قوی است را دارد.
پژوهشگر حوزه آسیب‌های اجتماعی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی افزود:برای انتخاب مدارس،مدارسی را مورد بررسی قرار دادیم که دارای ویژگی‌های خاص منطقه‌ای باشند و تیم ما بتواند به عنوان اتاق فکر در آن کار کرده و یک مدیر به عنوان بازوی اجرایی در آن حضور داشته باشد.به طور کلی طبق مشاهداتی که داشتیم مدارس را در مناطقی انتخاب کردیم که دانش‌آموزان و والدینشان تحت تاُثیر نابسامانی قرار داشتند.
دانایی خاطرنشان کرد: در بین مدارسی که در پژوهش‌های خود بررسی می کردیم یک مدرسه ابتدایی در انتهای همت‌آباد قرار داشت که در بین مدارسی که در طرح‌های ما وجود داشت تجربه موفقی بود ، مدیر آن مدرسه به مدت یک سال در جلساتی که داشتیم شرکت می‌کرد وبا مشارکتی که بین والدین دانش‌آموزان و خود آن‌ها به وجود آمده بود به نتایجی مفیدی در خصوص کاهش‌‌آسیب‌های اجتماعی رسیدیم.
انتهای پیام

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/23732/مدیران-مدارس-بازوی-اجرایی-برای-کاهش‌آسیب‌های-اجتماعی
بستن   چاپ