پیام خراسان
رئیس هیئت مدیره انجمن علمی مدیریت دانش ایران شعبه خراسان رضوی:
کمرنگ شدن نقش دانشگاه در تولید دانش، زنگ خطری برای آموزش عالی است
يکشنبه 21 آبان 1396 - 5:34:52 PM
ایسنا - علمی - خراسان رضوی
خراسان آنلاین - رئیس هیئت مدیره انجمن علمی مدیریت دانش ایران شعبه خراسان رضوی با اشاره به اینکه امروز نقش بازی‌کنندگان عرصه دانش عوض شده است، گفت: در گذشته، تنها متولی تولید دانش، دانشگاه بود، ولی امروز تولیدکنندگان دانش از دایره دانشگاه‌ها فراتر رفته‌اند و سازمان‌ها، آزمایشگاه‌های تخصصی و مراکز تحقیق و توسعه نیز در تولید دانش نقش دارند که این کمرنگ کردن نقش دانشگاه تولید دانش، زنگ خطری برای دانشگاه‌ها است.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، دکتر مجتبی کفاشان کاخکی امروز 21 آبان ماه در نشست تخصصی "مدیریت دانش در دانشگاه‌ها از منظر جوامع دانش محور" که در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، تصریح کرد: همچنین امروز رشته گرایی برداشته می شود و مرزهای رشته‌ها تاریک می شوند وما نمی توانیم رشته ها را از یکدیگر تفکیک کنیم ده که این نیز هشداری برای دانشگاه‌ها محسوب می شود. 
وی با تاکید براینکه جامعه امروز به دانش تولید شده در دانشگاه‌ها بسیار نیازمند است، عنوان کرد: جامعه در کشورهای پیشرفته به اندازه‌ای فرهیخته می‌شود که مرز بین نخبه و نخبه گرایی تغییر می‌کند و در واقع مقوله نخبه‌گرایی کمرنگ می شود؛ یعنی سیستمی که دانش دانشگاهی تولید می‌‌کند، به شکلی به جامعه تزریق می شود که همه افراد جامعه از فرصت‌های آموزشی برخوردار شوند و به نوعی همه آنان تبدیل به نخبه خواهند شد.
عضو هیئت علمی گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به پیوند دانش در دانشگاه، اظهار کرد: در قرن 21 هویت دانشگاه با پیوند به جامعه تعریف می‌شود، اما زمانی که به دوران رنسانس توجه می کنیم، آن را دوره تغییر در فضای گفتمان جامعه می دانیم و اولین دانشگاه نیز در آن زمان تاسیس شد و این دوره را دوره مدرنیته یا دوره آغاز حرکت جدید علمی می نامیم. 
کفاشان کاخکی با بیان اینکه دانش علمی همان دانشی است که اکنون در جامعه تولید می شود، اما دانش به عنوان یک فرهنگ دموکراتیک یعنی دانشی که با آزادی‌های اجتماعی پیوند داده می‌شود، افزود: مفهوم دانش دموکراتیک از ارتباطات جدید منشاء می‌گیرد؛ ظهور ارتباطات جدید، ظهور اصلاحات جدید در دانشگاه‌ها، حاکمیت دانش رشته‌گرا در خدمت قدرت‌های ملی، حمایت دانشگاه ‌از قوانین مدنی، اجتماعی، سیاسی و حقوق از جمله عوامل تاثیرگذار در شکل گیری مفهوم این نوع دانش هستند. 
وی با اشاره به اینکه در دوره دانشگاه‌های رشته‌گرا، دولت ها انتظار دارند که دانشگاه در خدمت آنان باشد، ولی امروز دانشگاه‌ها خودمختارتر شده اند، تصریح کرد: اگر به صد سال گذشته نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که عمده دانشگاه‌ها رشته‌گرا بودند، ولی امروز اگر به دروس رشته‌ها نگاه کنیم، این روند بسیار تغییر کرده است که این امر حاصل از گرایش ما به گذر از مرزهای رشته‌ها است.
عضو هیئت علمی گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد ، از بین رفتن پیمان تاریخی دولت‌ها و دانشگاه‌ها، وابستگی بیش از پیش جامعه به دانش تولید شده در دانشگاه‌ها، رسوخ بیش از پیش دانش در جامعه مهمترین تحولات الگوی فعلی دانش در دانشگاه ها، دانست.
کفاشان کاخکی یادآور شد: اگر دانشگاه های ایران نتوانند فضای عمومی گفتمان دانشگاهی را در جامعه حفظ کنند، با مسایل زیادی روبه‌رو خواهند شد. در واقع آن ها به مرکز تولید یکسری دانش آموخته خواهند شد که در خدمت مشاغل سازمانی خواهند بود؛ ما باید به مرکزی تبدیل شویم که دانش‌آموزان علاوه بر آموزش و آشنایی با شغل، بتوانند با یک بینش روشنفکرانه میان دانش خود و جامعه ارتباط برقرار کنند.
انتهای پیام

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/23752/کمرنگ-شدن-نقش-دانشگاه-در-تولید-دانش،-زنگ-خطری-برای-آموزش-عالی-است
بستن   چاپ