مهمترین گیاهانی که به زندگی ما در کره زمین کمک می‌کنند قارچ‌ها هستند
سه شنبه 28 آذر 1396 - 2:44:44 PM
خراسان آنلاین -
ما هرگز بدون گیاهان قدرت تنفس نداریم و مهمترین گیاهانی که به زندگی ما در کره زمین کمک می‌کنند قارچ‌ها هستند.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان و به نقل از ساینس آلرت، نتایج تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه لیدز نشان داد قارچ‌ها پل بسیار مهمی بین گیاهان و خاک ایجاد می‌کنند.
هنگامی که زمین برای اولین‌بار در 4.6 میلیارد سال پیش شکل گرفت تقریبا هیچ اتمسفری نداشت و با سرد شدن جو ایجاد شد، اما این اتمسفر برای انسان بسیار سمی بود چون از سولفید هیدروژن، متان و دی‌اکسیدکربن تشکیل شده بود.
سپس سیاره زمین برای تولید آب مایع به اندازه کافی خنک شد و با آب مایع و سیانوباکتری‌ها روند ایجاد جوی غنی از اکسیژن آغاز شد.
بعد از آن تکامل گیاهان آغاز و جو برای حیات در حدود 400 تا 500 میلیون سال پیش آماده شد.
محققان دانشگاه لیدز اظهار کردند: البته گیاهان در آن زمان به اندازه گیاهان امروزی تکامل نیافته بودند. در حال حاضر روابط همزیستی بین گیاهان و قارچ‌ها باعث فتوسنتز گیاه می‌شود، چون قارچ‌ها در خاک فسفر را از سنگ‌ها به گیاهان منتقل می‌کنند و به نوبه خود موجب فتوسنتز گیاهی می‌شوند.
بنجامین میلر اظهار کرد: فتوسنتز گیاهان در زمین حدود نیمی از اکسیژن زمین را تولید می‌کند، البته این عملکرد نیاز به فسفر دارد، ولی در حال حاضر درک درستی از نحوه عرضه این مواد مغذی به گیاهان نداریم.
نتایج این تحقیق اطلاعات مربوط به تعاملات قارچ‌ها و پیشرفت قابل توجه از توسعه زودهنگام زمین و اهمیت قارچ‌ها در ایجاد فضای حاوی اکسیژن را بیان کرد.
اولین فسیل موجود زنده کشف شده بر روی زمین قارچ است و این موجودات حتی عمری طولانی تر از گیاهان دارند. چون قارچ‌ها قادر به استخراج مواد معدنی از سنگ‌ها هستند در نتیجه گیاهان بیش از دیگر مواد به آنها وابسته هستند.
این گروه در این تحقیق از مدل‌سازی رایانه‌ای قارچ‌های باستانی که تا امروز کشف شده‌ استفاده کردند.
با مشاهده عملکرد قارچ‌ها می‌توان انواع آنها در مبادله میزان مختلف کربن فسفر را شناسایی کرد که چگونه گیاهان را برای تولید اکسیژن تحت تاثیر قرار می‌دهند.
کتی فیلد اظهار کرد: با استفاده از مدل رایانه‌ای شبیه‌سازی شده آنچه که در دوران پالئوزوئیک اتفاق افتاده است قابل پیش‌بینی خواهد بود و نمونه‌های مختلف همزیستی گیاهی و قارچی اولیه در چرخه فسفر و کربن جهانی مشخص خواهد شد.
وی در ادامه افزود: تاثیرات چشمگیری بین مبادله کربن برای تغذیه قارچ‌ها و تغییر آب‌وهوای زمین از طریق کاهش CO2 بر فتوسنتز و افزایش اکسیژن در جو وجود دارد.
نتایج این تحقیق در نشریه Philosophical Transactions B منتشر شده است.