ستارگان انفجاری بر آب و هوای زمین تاثیر می‌گذارند
چهارشنبه 29 آذر 1396 - 12:32:59 PM
خراسان آنلاین - بر اساس تحقیقات جدید، دانشمندان دریافتند پرتوهای کیهانی پرتاب شده از ستاره‌های انفجاری بر آب وهوای زمین تاثیر می‌گذارند.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان و به نقل از تلگراف، تحقیقات جدید محققان دانشکده فنی دانمارک نشان داد که ابرنواخترها یون‌ها را آزاد کرده و ابرهای بارور را تشکیل می دهند. با شکل‌گیری چنین ابرهایی در دراز مدت هوا سرد شده و تاثیر بسزایی بر آب و هوای زمین خواهد گذاشت.
محققان ادعا می‌کنند پرتوهای کیهانی با فعالیت خورشید به دوره گرم قرون وسطی حدود 1000سال بعد از میلاد مسیح و دوره سرد در عصر یخبندان بین قرن های 13 و 19 مرتبط هستند.
محقق این تحقیق دکتر هنریک سانسارک اظهار کرد: این تحقیق چگونگی تاثیر ذرات فضا بر آب و هوای زمین را بیان می‌کند. این نتایج نشان می‌دهد فعالیت خورشیدی و یا فعالیت‌های ابرنواخترها آب و هوای زمین را تغییر می‌دهند.
این تحقیق دوساله حاصل مشاهدات تاثیرات پرتوهای کیهانی در شبیه‌سازی جو زمین است که در داخل اتاق ابر بازسازی شده است. اتاق ابر آزمایشگاهی مهر و موم شده با فشار و رطوبت جو فوقانی زمین است.
نتایج این آزمایش نشان داد که ذرات با انرژی بالا که از ستاره‌های انفجاری منتشر می‌شوند الکترون‌ها را از مولکول‌های هوا خارج می‌کنند تا یون‌ها با ذرات مثبت یا منفی باردار تولید شوند. این ذرات باردار آب و اسید سولفوریک را به هم متصل کرده تا به صورت خوشه مانند از تبخیر آنها پیشگیری شود. این فرآیند nucleation نام دارد و همانطور که خوشه‌ها رشد می‌کنند آب بیشتری جذب کرده و اگر به اندازه کافی بزرگ شوند ابرها را تشکیل می‌دهند.
در این تحقیق مشخص شد فعالیت مغناطیسی خورشید هجوم پرتوهای کیهانی را به زمین تغییر می‌دهد. هنگامی که خورشید آرام است اشعه کیهانی بیشتر می‌تواند وارد جو شده و سیاره زمین سرد شود. با فعالیت بیشتر خورشید انتشار مغناطیسی از ورود پرتوها به زمین جلوگیری می‌کند در نتیجه ابرها کم و آب و هوا گرم می‌شود.
دکتر Hamish Gordon محقق موسسه آب و هوا و علوم جوی دانشگاه لیدز اظهار کرد: این نتایج جالب و قابل اعتماد است و اگر به دقت بررسی شود کمک قابل توجهی به میکرو فیزیک aerosol خواهد کرد.
این تحقیق در نشریه Nature Communications منتشر شده است.