پیام خراسان
مدیر اداره آموزش و پرورش گناباد:
دانش آموزان از خانواده و معلمان برای نمازخواندن الگو می پذیرند
چهارشنبه 20 دي 1396 - 9:20:27 AM
خبرگزاری مهر - خراسان رضوی
خراسان آنلاین - گناباد- مدیر آموزش و پرورش گناباد گفت: دانش آموزان بیشتر وقت خود را با خانواده و معلمان می گذرانند و از رفتارهای آنها در انجام تکالیف دینی الگو می پذیرند.

هادی محمدپور در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: نماز در آموزش و پرورش از جایگاه ویژه ای برخوردار است. دانش اموزان باید از همین سنین نماز خواندن و اداب آن را آموزش ببیند و ما سعی کرده ایم بهترین شرایط را برای برگزاری نمازجماعت در مدارس را محیا کنیم.
وی افزود: نماز جماعت در تمامی مدارس گناباد و در 78 آموزشگاه با حضور 69 روحانی برگزار می شود و درسایر مدارس از مدیران و همکاران در برپایی نماز جماعت استفاده می کنیم.
مدیر آموزش و پرورش گناباد تصریح کرد: سعی کرده ایم در برگزاری نماز در شهرستان تفاوتی نباشد و در روستاها نیز نماز برگزار و از وجود همکارانمان در برگزاری اول وقت آن استفاده کرده ایم البته در گفتمان های دینی که در مدارس برگزار می کنیم نیز به این بحث پرداخته می شود.
وی در خصوص روش های مناسب برای جذب دانش آموزان به نماز نیز اظهار کرد: یکی از راه های اصلی تشویق دانش آموزان و جذب آنها برای اقامه نماز جماعت، الگو بودن والدین، مدیران و معلمان است. اگر این الگوها خودشان همراه دانش آموز در نماز جماعت مدرسه شرکت فعال داشته باشند و در اجرای فرامین الهی و مواظبت در رفتار و گفتار خود کوشش کنند، دانش آموز رغبت پیدا خواهد کرد که با علاقه مندی بیشتر در نماز حضور یابد.
محمدپور ابراز کرد: در خصوص تحقق این هدف می توان با برگزاری جلسات با والدین اهمیت نقش الگویی والدین در انجام فریضه نماز توسط فرزندان را مطرح کرده و نظر آنها را به اهمیت این موضوع جلب کرد. همچنین اگر دانش آموزان نسبت به تکالیف دینی خود احساس خوشایندی داشته باشند خود به دنبال کسب اطلاعات و شناخت بیشتر نسبت به آن برمی‌آید و با شناخت بهتر و بیشتر اهمیت نماز به شرکت در نماز جماعت ترغیب خواهد شد. با پاداش و هدیه دادن بدون اطلاع قبلی و احترام بیشتر به آنها بعد از ادای نماز وتکریم وشخصیت دادن به دانش آموزان خاطره‌ای خوش آن لحظات را برای آنان تثبیت کنیم.
وی افزود: به کارگیری شیوه‌های غیرمستقیم برای جذب دانش آموزان به نماز جماعت یکی دیگر از روش های ترغیب دانش آموزان است به طوری که باید از به کارگیری جبر و فشار برای انجام فریضه نماز اکیدا پرهیز کنیم. از روش‌هایی استفاده کنیم که مطابق رغبت‌ها و انگیزه‌های خودآگاهانه و درونی دانش‌آموزان باشد.
ارتباط مستمر با مساجد دلیل رغبت به نماز است
مدیر آموزش و پرورش گناباد تصریح کرد: ارتباط مستمر با مساجد و نماز جمعه نیز از دلایل ایجاد رغبت به نماز برای دانش آموزان است‌. البته انتخاب امام جماعت فعال و خوش اخلاق از یکی از مهمترین دلایل جذب دانش آموزان به نماز جماعت است. امام جماعتی موفق است که نماز را به عنوان یک وظیفه دینی انجام دهد و با مطالعه برآگاهی های خود افزوده و دانش آموزان را نسبت احکام و اهمیت نمازآشنا کند. با توجه به اصل تولی و تبری با دانش آموزان دوست باشد.
وی افزود: وضعیت اعتقادی دوستان و همسالان نیز در ترغیب دانش آموزان به نماز نقش عمده ای دارد. با توجه به سن دانش آموزان و تاثیر پذیری خیلی زیاد از همسالان اولیای دانش آموزان و مدرسه باید مواظب باشند که این ارتباطات علاوه بر بعد ظاهری بعد اعتقادی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
محمد پورعنوان کرد: تشکیل ستاد اقامه نماز در آموزشگاه ، اداره و حضور نماینده دانش آموزان در آن بر اهمیت موضوع می افزاید در صورتی که ظاهری و سوری نباشد که در این راستا می توان از روش هایی مانند اینکه دانش آموزانی که ستاد اقامه نماز مدارس هستند با هم جلساتی داشته باشند از تجربیات هم استفاده کنند. وقتی به دانش آموزان مسئولیت واگذار شود لذت می برندو بر سایرین تاثیر مثبت دارند مانند منظم کردن سجاده ها، از دانش آموزانی که در نماز خانه فعال اند باید تقدیر شود.
مدیر اداره آموزش و پرورش گناباد در خصوص دلایل عدم استقبال برخی دانش آموزان در مدارس از نمازجماعت عنوان کرد:آگاه نبودن دانش آموزان از اهمیت و فضیلت نماز جماعت می تواند یکی از این دلایل باشد و از سوی دیگر نداشتن امکانات خوب و مناسب و سرویس های بهداشتی در مدارس بر آن تاثیر گذار است.

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/33475/دانش-آموزان-از-خانواده-و-معلمان-برای-نمازخواندن-الگو-می-پذیرند
بستن   چاپ