یخی که در دمای بسیار داغ منجمد می‌شود
شنبه 28 بهمن 1396 - 11:53:35 AM
خراسان آنلاین - محققان آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور در کالیفرنیا نوع جدیدی یخ کشف کردند که در هسته سیارات غول‌پیکر گازی وجود دارد. اولین نمونه مشاهده شده از این نوع یخ که یخ سوپریونیک نام دارد حدود 30 سال پیش شناسایی شده است.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان و به نقل از اینهبیتت، این یخ دارای ساختار جامد مشبک از اتم‌های اکسیژن و یون‌های هیدروژنی است که درون این ساختار با انرژی بالا حرکت می‌کنند و در آزمایشگاه‌های خاص تحت شرایط شدید دما و فشار ایجاد می‌شوند. البته این یخ در سیاراتی مانند اورانیوم و نپتون یافت می‌شود.
بر خلاف یخ مرسوم، یخ سوپر یونیک برای منجمد شدن نیاز به دمای بسیار داغ و فشار شدید دارد.
دانشمندان با استفاده از تکنیک شناخته شده با نام شوک فشرده‌سازی در شرایط آزمایشگاهی با موفقیت آب را به یخ سوپریونیک تبدیل کردند.
محققان این ذرات را در مجاورت 5000 کلوین (K) فشار قرار دادند که دو میلیون برابر جو زمین است. البته این روند حاکی از تولید یخ مصنوعی در محیط آزمایشگاهی نیست بلکه رفتار آب در چنین دمایی یخ سوپریونیک را ایجاد می‌کند.
فیزیکدان سباستین همل و همکارانش اظهار کردند: در حال حاضر در مرحله‌ای هستیم که قادر به تولید تعداد قابل توجهی از این شبیه‌سازی‌ها برای طراحی بخش‌های بزرگی از مواد تحت شرایط شدید با جزئیات کافی هستیم. این آزمایش‌ها در علوم سیاره‌ای، نقشه‌برداری هسته‌های غول‌پیکر گازی تشکیل شده از یک لایه نازک مایع احاطه شده با یک لایه ضخیم یخ سوپرنیک کمک‌کننده خواهد بود.
این نتایج در ماموریت احتمالی پروب اورانیوس و یا نپتون ناسا موثر است.
نتایج این تحقیق در نشریه Nature منتشر شده است.