پیام خراسان
یک هنرمند تاکید کرد:
ضرورت تلفیق نگاه سنتی و مدرن در طراحی المان‌های نوروزی
چهارشنبه 23 اسفند 1396 - 18:08:45
خراسان آنلاین - هنرمند سازنده المان «عمو نوروز» گفت: در صورتی که در طراحی المان‌های نوروزی تلفیقی از نگاه سنتی و مدرن مدنظر هنرمندان قرار گیرد، این آثار بهتر می‌توانند مفاهیم فرهنگی و اجتماعی موردنظر را به طیف‌های مختلف شهروندان منتقل نمایند. 
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان الناز خوشه‌مهری افزود: المان «عمو نوروز» یک کار حجمی در ابعاد بزرگ است که در نوروز امسال اکران خواهد شد و با توجه به اینکه یکی از نمادهای اصلی نوروز باستانی را به نمایش گذاشته‌ایم، تلاش شده تا در کنار آن، به فرهنگ و سنت دید و بازدید و احترام به بزرگ‌ترها نیز اشاره‌ داشته باشیم.
این هنرمند با اشاره به این موضوع که ایده‌های هنری معمولاً با توجه به فرهنگ و دیدگاه‌های موجود در جامعه شکل می‌گیرد، اظهار داشت: عمو نوروز بهترین و مهم‌ترین نماد سنتی نوروز در نزد ایرانیان است؛ لذا ما نیز در طراحی این المان سعی کردیم تا با شیوه اجرایی متفاوت‌تر از آنچه تاکنون به آن پرداخته‌ شده است، کاری نو و مخاطب‌پسند ارائه دهیم.
هنرمند سازنده المان «عمو نوروز» در ادامه گفت: مشهد، شهر مذهبی است که مناسبات فرهنگی خاص خود را دارد و تجربه نشان داده است که در این شهر المان‌ها و یادمان‌های هنری صرفاً مدرن و انتزاعی چندان طالب ندارد.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: بر همین اساس هنرمندان بومی معمولا در ایده‌پردازی‌های خود، کمتر به سراغ کارهای انتزاعی می‌روند و طبق یک‌روال مشخص که هر ساله در جشنواره استقبال از بهار رقم می‌خورد، المان‌های هنری رئال درصد بیشتری از المان‌های نوروزی را به خود اختصاص می‌دهند.
خوشه مهری ضمن بیان این‌که دیدگاه‌ها و نظرات مختلفی در خصوص پیچیدگی و یا اجرای ساده المان‌های شهری وجود دارد، گفت: عموماً و با توجه به مناسبت‌ها و کارکردها، المان‌های شهری گاهی مدرن و گاه سنتی هستند. به شخصه اعتقاد دارم المان‌های شهری در صورتیکه تلفیقی از نگاه سنتی و مدرن را در خود داشته باشند با طیف‌های گسترده‌تری از شهروندان ارتباط برقرار می‌کنند. 
الناز خوشه مهری تصریح کرد: سعی کردیم در ایده‌پردازی المان «عمو نوروز» که یک شخصیت سنتی ایرانی است و تلفیق آن با نماد کودک و اضافه‌ کردن برخی جزئیات مدرن و امروزی، اثری فانتزی و جذاب که با عموم مردم ارتباط برقرار کند را طراحی و اجرا کنیم. 
این هنرمند ادامه داد: در طراحی کارکترهای این المان، شخصیت‌ها را به صورت کارتونی‌تر اجرا کردیم تا مخاطب در هنگام روبه‌رو شدن با این اثر، به دلیل همین فانتزی بودن و بامزه بودن کار، بر لبانش تبسم بنشیند. 
وی در ادامه با اشاره به ضرورت استفاده از المان‌های دائمی و موقت در سطح شهر بیان داشت: در طراحی المان‌های موقت شهری، دست هنرمند برای تنوع بخشیدن به کار بسیار بازتر است چرا که در این‌گونه آثار امکان استفاده از متریال‌های سبکتر و متنوع‌تر وجود دارد اما المان‌های دائم شهری با توجه به اینکه از یک‌سو دارای کارکرد هویتی برای شهر هستند و از سوی دیگر قرار است تا سال‌های سال در سطح شهر باقی بمانند لذا نوع متریال و شیوه اجرایی در این‌گونه کارها کاملا متفاوت از المان‌های موقت شهری است. 
الناز خوشه مهری در بخش پایانی سخنانش ضمن تأکید بر اشتیاق هنرمندان برای زیباسازی مشهد خواستار حمایت‌های مادی و معنوی بیشتر در این حوزه شد و گفت: مشهد دارای هنرمندان بسیار مستعدی است و این شهر از پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل فراوانی در عرصه هنر برخوردار است که چنانچه از همه این ظرفیت‌ها به‌درستی استفاده شود، به‌طور قطع ما هر ساله شاهد زیباتر شدن مشهد خواهیم بود. باعث تأسف است که صرفاً به دلیل مسائل مادی و یا کمبود منابع مالی نتوانیم از این قابلیت‌ها به‌درستی بهره‌برداری کنیم. 
انتهای پیام

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/45512/ضرورت-تلفیق-نگاه-سنتی-و-مدرن-در-طراحی-المان‌های-نوروزی
بستن   چاپ