پیام خراسان
هويت ايراني و اسلامي؛ حلقه مفقوده لوازم التحرير مدارس
fiogf49gjkf0d
سه شنبه 23 شهريور 1395 - 11:04:35 AM
ايسنا

خراسان انلاين- تصاوير شخصيت‌هاي خارجي مورد علاقه کودکان امروز در شرايطي لوازم‌التحريرهاي ايراني را تسخير کرده که بخش عمده‌اي از آنها حتي در داخل کشور توليد مي‌شود.

اين روزها با نزديک شدن به فصل بازگشايي مدارس، خانواده‌ها در حال آماده‌سازي فرزندان خود براي شروع سال جديد تحصيلي هستند.

بازار شهر پر از خانواده‌هايي است که در حال خريد لوازم مورد نياز فرزندان خود هستند.

اين روزها فرهنگ بيگانه و قهرمان‌هاي ساختگي آنها با روش‌هاي مختلف از قبيل تلويزيون و اينترنت، موبايل و... جاي خود را در ذهن کودکان باز کرده و رفته رفته تبديل به اسطوره مي‌شوند.

علت اصلي اين نفوذ، خلاءهاي بسياري است که علاوه بر کودکان براي عموم مردم وجود داشته و باعث جذب محصولات توليدي جوامع غربي شده است و شايد مهمترين مساله که توجه زيادي به آن نشده، بازتاب يا عدم گستردگي هويت ايراني-اسلامي در لوازم تحرير بوده و مهمترين مساله اينکه فروش لوازم التحرير ايراني-اسلامي تنها به نمايشگاه‌ها ختم مي‌شود و در طول سال کمتر شاهد فروش اين محصولات هستيم.

انگري برد، بن‌تن، باربي، باب اسفنجي، لاک‌پشت‌هاي نينجا و ده‌ها شخصيت کارتني خارجي که توسط کمپاني‌هاي بزرگ تبليغاتي دنيا، فضاي مجازي، رسانه‌ها و تلويزيون‌هاي ما را پر کرده‌اند، حالا گوي سبقت را از طرح‌هاي ايراني نظير گرشاسب، دارا و سارا، شاهزاده روم، ثنا و ثمين و ده‌ها طرح ديگر ربوده‌اند و در بازارهاي شهر جولان مي‌دهند.

والديني که در مقابل طرح‌هاي وسوسه‌برانگيز و البته پر‌رنگ و لعاب لوازم‌التحرير کودکانشان، توان مقاومت ندارند، مجبور هستند که تن به خواسته‌هاي کودکانه فرزندانشان دهند و به درخواست کودک خود، پاسخ مثبت دهند.

اين در حالي است که مسئولان اعلام مي‌کنند، امروز توليد لوازم‌التحرير بومي در ايران به‌ميزان قابل توجهي افزايش يافته و هم‌اکنون بيش از 60 درصد لوازم‌التحرير موجود در بازار، در داخل توليد مي‌شود.

باتوجه به اينکه اقدامات فرهنگي مسئولين درخصوص طرح‌ها و نوشت افزارهاي ايراني اسلامي شايسته است، اما بازهم جاي خالي كيفيت و تنوع در لوازم التحرير وطني احساس مي‌شود.

براي بررسي استقبال دانش‌آموزان و والدين سري زديم به نمايشگاه فروش لوازم التحرير ايراني-اسلامي در بيرجند.

لوازم التحرير غربي رنگ‌بندي جذابتري براي دانش‌آموزان دارد

طيبه خسروي، کارمند و داراي دو فرزند که به همراه پسرش در حال خريد دفتر و لوازم تحرير بودند، در خصوص کيفيت، قيمت و طرح‌ محصولات گفت: قيمت لوازم التحرير بسيار بالاست و از طرف ديگر اگر بخواهيم بين لوازم التحرير ايراني و خارجي يکي را انتخاب کنم، بايد بگويم که فرزندان من بيشتر نوشت افزارهايي را دوست دارند که نمادي از شخصيت‌هاي کارتوني مورد علاقه‌شان را داشته باشد، که بيشتر نمادها غربي است.

وي با بيان اينکه لوازم التحرير غربي از رنگ‌بندي جذابتري برخوردار است، افزود: شخصيت‌هاي کارتوني غربي در ذهن بچه‌ها بيشتر مانده، به همين دليل با اصرار سعي در استفاده از آن دارند، درحالي که بايد گفت کيفيت نوشت‌ابزارهاي غربي بهتر است.

خسروي در خصوص لوازم التحرير ايراني- اسلامي گفت: برپايي اينگونه نمايشگاه‌ها براي والدين فرصت خوبي است به همراه فرزندان براي خريد مراجعه کنند و فرزندان بيشتر با اين لوازم التحرير آشنا شوند.

وي در ادامه گفت: طرح‌هاي ايراني باعث مي‌شود که ذهن کودکان منحرف نشود و اين اقدام فرهنگي که قهرمانان کشور با طراحي بر روي لوازم التحرير به دانش‌آموزان شناخته شده، بسيار تاثيرگذار است.

توزيع لوازم التحرير متناسب با شخصيت‌هاي ايراني

رضا مرادي از شهروندان بيرجندي که به همراه دخترش براي خريد لوازم التحرير مراجعه کرده است، مي‌گويد: هرجاي بازار را که نگاه کني از توليدات خارجي وارداتي پر شده و بچه‌ها وقتي اين طرح ها مي‌بينند، دوست دارند که خريد کنند.

وي افزود: وقتي بازار از توليدات بيگانه پر شده و جايي براي عرضه کالاي ايراني نيست، چطور مي‌توان انتظار داشت از فرهنگ بيگانه تبعيت نکرد.

مرادي با اشاره به اينکه شخصيت‌هاي کارتوني خارجي با بچه‌ها انس گرفته است، اظهار کرد: شخصيت‌هاي ايراني برجسته‌اي در تاريخ کشورمان کم نداريم که مي‌توانيم همان را به بچه‌ها بشناسيم.

عدم آگاهي دانش‌آموزان از شخصيت‌هاي ايراني نقش بسته در لوازم التحرير

حکيمه بهمن‌زاده که از نمايشگاه نوشت افزار ايراني بازديد کرده است، گفت: متأسفانه دانش‌آموزان از شخصيت‌هايي که تصويرشان بر روي لوازم التحرير ايراني نقش بسته اطلاعي ندارند و به همين دليل جذب آن نمي‌شوند.

وي بيان کرد: خود من براي خواهرزاده‌ام طرح آرش کمانگير را خريدم، اما از آنجايي که خيلي درباره اين شخصيت اسطوره‌اي شاهنامه اطلاعي نداشت، از آن استقبال نکرد و از اين جهت بايد قبل از هر چيز کودکان و نوجوانان با اين شخصيت‌ها آشنا شوند.

بهمن‌زاده بيان کرد: در طرح‌هاي غربي تصوير برجل ايفل را ديدم که اتفاقا مورد استقبال کودکان واقع مي‌شود اين در حالي است که در طرح‌هاي لوازم التحرير تصويري از آثار باستاني ايراني و يا نمادهايي چون برج ميلاد وجود ندارد.

وي با بيان اينکه طرح‌هاي لوازم التحرير براي هميشه در ذهن کودک مي‌ماند، يادآور شد: اين طرح‌ها در هويت بخشي به دانش‌آموز مهم است و اگر مي‌خواهيم هويت ايراني- اسلامي در کودک شکل بگيرد، بايد در زمينه طرح‌هاي ايراني لوازم التحرير فعال‌تر باشيم.

حمايت دولت از توليدکننده با کيفيت بالا، مورد توجه قرار گيرد

علي موسوي‌نژاد يکي از لوازم التحريرفروشان بر اين عقيده است که در صورت حمايت از توليدکنندگان داخلي عرضه لوازم التحرير، مي‌توان شاهد فروش لوازم التحرير ايراني و اقبال مردم به اين سمت شد.

وي افزود: استقبال خانوادها از خريد لوازم تحرير ايراني کم‌تر است، چرا که قيمت اين لوازم تحرير بالاتر بوده و از نظر کيفيت درجه پايين‌تري دارد.

موسوي‌نژاد بيان کرد: حمايت دولت از توليدکننده با کيفيت بالا، يکي از ابزارهايي است که بايد مورد توجه قرار گيرد و در کشور ارائه طرح‌هايي همچون شخصيت‌هاي کلاه قرمزي، سنجد، پهلوانان و شکرستان مورد استقبال گرفته و حمايت دولت از شرکت‌هاي ايراني بايد تداوم داشته باشد.

وي با بيان اينکه ذائقه بچه‌هاي امروزي بسيار تغيير کرده است، گفت: دانش‌آموزان بيشتر به دنبال وسايلي هستند که شخصيت‌هاي کارتوني بر روي آن برجسته و با کيفيت باشد، براي همين به طبع آن اجناسي که متقاضي بيشتري دارند را مي‌آوريم که به فروش برسند.

عرضه نوشت افزار ايراني- اسلامي در کش و قوس اختلافات صنفي

هاشم صلاحي مسئول فروشگاه محصولات فرهنگي نيز به اعتراضات برخي از لوازم التحريرها در خصوص نمايشگاه نوشت افزار ايراني اسلامي در بيرجند اشاره کرد و گفت: عده‌اي از فروشگاه‌هاي لوازم التحرير بخاطر عدم فروش محصولات ايراني- اسلامي در اين نمايشگاه شرکت نکردند و اکنون شاهد سنگ‌اندازي برخي فروشگاه‌ها هستيم.

وي، برگزاري اين نمايشگاه را در راستاي برنامه‌ريزي براي امر خداپسندانه عنوان کرد و افزود: با توجه به منويات مقام معظم رهبري براي عرضه محصولات فرهنگي و نوشت افزارهاي ايراني و اسلامي محصولات فرهنگي با دعوت از اعضاي اتحاديه لوازم التحرير، نشست هم‌انديشي قبل از راهاندازي اين نمايشگاه برگزار کرد که متاسفانه از سوي صنوف استقبال خوبي صورت نگرفت.

اين مسئول فروشگاه محصولات فرهنگي با تاکيد بر اينکه هيچگونه قصد سودجويي و استفاده اقتصادي از اين نمايشگاه وجود ندارد، افزود: طرح‌هاي نمايشگاه بسيار متنوع و با کيفيت است و تاکنون استقبال خوبي از نمايشگاه شده است.

نوشت افزارهاي ايراني- اسلامي با هدف تقويت اقتصاد داخلي خريده شود

وي در بحث تفاوت قيمت نوشت افزارهاي ايراني، اسلامي با برندهاي خارجي، اظهار کرد: مردم بايد آگاه باشند که عرضه محصولاتي با برند باربي و نمونه‌هاي مشابه با هدف تخريب فرهنگ ما است و قطعا حمايت‌هاي مالي کلاني در پشت پرده وجود دارد، لذا بايد نوشت افزارهاي ايراني، اسلامي با هدف تقويت فرهنگ و اقتصاد داخلي خريده شود.

صلاحي ادامه داد: اين نمايشگاه پيرو فرمايشات مقام معظم رهبري پيرامون اقتصاد مقاومتي و فقدان محلي براي ارايه نوشت افزار ايراني- اسلامي و آن هم با توجه به نياز خانواده‌ها برگزار شد.

وي تصريح کرد: از سوي صنوف و فعالان صنف نوشت افزار با توجه به شرط مهم اين مرکز براي ارايه مطلق اجناس ايراني- اسلامي استقبال خوبي صورت نگرفته است.

صلاحي بيان کرد: هدف ما گفتمان‌سازي و جريان‌سازي براي مقابله با سود کلان واردکنندگان و دلالان فعال در صنعت نوشت افزار و همچنين مقابله با تهاجم فرهنگي و دفاع از توليدات داخلي است.

وي خاطرنشان کرد: تمامي نوشت‌افزارها از برندهاي داخلي از جمله قاصدک، آزاده، روشنا، رويش، ايام، فطرس، هشت بهشت، جهان نما، گل نرگس، خليج فارس، پرسام و بچه‌هاي آسمان با 15 درصد تخفيف ارائه مي‌شود.

بايد گفت؛ در بازار پرهياهوي واردات کالاي خارجي و استفاده از اين برندها، وجود اينگونه نمايشگاه جرقه‌اي براي بازگشت به هويت ايراني- اسلامي است، بويژه آنکه فرهنگ‌سازي در قشر کودک و نوجوان تاثيرگذاري بيشتري دارد.


http://www.khorasan-online.ir/fa/News/4566/هويت-ايراني-و-اسلامي؛-حلقه-مفقوده-لوازم-التحرير-مدارس
بستن   چاپ