کشتی ترانزیت در تلاطم دلار
دوشنبه 27 فروردين 1397 - 13:57:19
|
|
خراسان آنلاین - مدیر امور شعب بانک ملی استان خراسان رضوی گفت: صنعت ترانزیت همواره تابع دو عامل زمان (سرعت ) و هزینه (قیمت ) قرار دارد و با وجود رقبای سرسخت منطقهای و بینالمللی مسیر دشواری برای حفظ ثبات و ارتقاء سطح عملکرد ترانزیتی کشور در پیش روی کشور قرار دارد و تلاطمهای اخیر نرخ ارز باعث بروز مشکلاتی برای این صنعت شده است. به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، محسن مونسان اظهار کرد: در ترانزیت کالا مبلغی از هزینههای بندری به دلار محاسبه میشودبه عنوان مثال THC یا همان هزینه تخلیه و بارگیری کانتینر از کشتی به اسکله و کامیون؛ هزینه هایورود رانندگان ایرانی به کشورهای مسیرو نیز بالا رفتن قیمت قطعات یدکی و هزینه خدمات تعمیرات کامیونها و همچنین افزایش قیمت خود کامیون و کرایه حمل موجب افزایش هزینههای ترانزیت خواهد بود. وی ادامه داد: در قراردادهایی که بین شرکتهای ترانزیتکننده و تجار خارجی نیز منعقد میگردد، شرکتهای ترانزیتکننده ایرانی به دلیل پرداخت اکثر هزینهها به تومان و دریافت مبالغبه دلار، برای اعلام نرخ کالای ترانزیت مجبور به تبدیل هزینههای تومانی به دلاری هستند که این عدم ثبات نرخ دلار باعث سردرگمی مدیران و فعالان این بخش و حتی گاهی منجر به ضررهای جبران ناپذیربرای این صنف میگردد که از هیچگونه حمایت دولتی نیز در این خصوص بهرهای نمیبرند. همچنین نبود صندوق حمایت از ترانزیت در کشور در اینگونه موارد احساس میشود. مدیر امور شعب بانک ملی استان خراسان رضوی در حال حاضر هنوز دستورالعمل یا آئیننامهای در خصوص طریقه تامین نرخ ارز مصوب در بین تجار و صنعتگران ارائه نشده است، افز.د: به محض ارسال دستور العمل یا بخشنامه به استانها آن را از طریق رسانهها اعلام خواهیم کرد. مونسان عنوان کرد: منتظر هستیم تا طی دو سه روز آینده ارز مورد نیاز با نرخ مورد نظر هیات دولت، به بانکها داده شود تا به تجار و متقاضیان ارائه دهیم. یکی از این شاخههای درآمدزای کشور بخش ترانزیت است همچنین در ادامه نیز ابراهیم عطایی عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بینالمللی خراسان رضوی خاطرنشان کرد :سالهاست که نوسانات بازار ارز بر اقتصاد بیرمق کشور سایه افکنده است و بعضا این تغییرات به حدی بوده که بعضی از شاخههای اقتصادی و درآمدی کشور را متوقف و یا نیمه جان کرده است و بدون شک یکی از این شاخههای درآمدزای کشور بخش ترانزیت است. وی افزود: با افزایش قیمت ارز به خودی خود قیمت خدمات در کشور بالا میرود و از آنجا که بعضی از هزینههای بخش ترانزیت رابطه مستقیم با افزایش ارز دارد، این نیز میتواند قیمت تمام شده یک عملیات ترانزیت را به حدی بالا ببرد که شرکتهای ترانزیتکننده، بعضا از ارائه کار باز میمانند. عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بینالمللی خراسان رضوی با اشاره به سرفصلهای اثرپذیر حمل و نقل از قیمت دلار، گفت: کرایه کشتی، هندلینگ و کانتینرها در بنادر و یا بعضی هزینههای کشتیرانی، هزینههای ویزای رانندگان و یا صدور مجوز تردد برای کامیونهای خارجی باعث افزایش کرایه حمل گردیده و این نیز ضربهی دیگری است که بخش ترانزیت از آن متحمل میشود. عطایی اضافه کرد: این در حالی بوده که کالایی که از کشور مبدا حرکت نموده طی قراردادی قطعی شده صورت گرفته و بعد از مدتی کالا به ایران میرسد و وقتی که زمان حمل و عبور از مرزهای ایران فرا میرسد، قراردادی که مدتی پیش با صاحبان کالا منعقد شده با افزایش نرخ ارز مواجه میشود. همچنین در ادامه این نشست قاسم حسینی دیگر عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بینالمللی خراسان رضوی بیان کرد: مسلما در افزایش یا کاهش دلار یا ارز خارجی عدهای سود یا ضرر میکنند و البته آنچه مسلم است بدلیل کاهش نرخ ریال و کم شدن قدرت خرید مردم و افزایش قیمت بهای کالاهای تولید شده بیشتر ضرر متوجه اقتصاد و صنعت و از همه مهمتر صادرات و تولید ملی میگردد و بالطبع حمل و نقل بینالمللی بهعنوان شاخهای از صادرات(صادرات خدمات) کشور به عنوان یک صنعت با ارزآوری غیرنفتی از این نوسانات بیبهره نخواهد ماند. عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بینالمللی خراسان رضوی با اشاره به اینکه وضعیت ترانزیت کشور رابطه مستقیم با قیمت ارز (دلار و سایر پولهای خارجی ) دارد، افزود: در ثبات بازار ارز، مدیران شرکتهای حمل و نقل بینالمللی و فعالان ترانزیت کشور میتوانند با یک برنامهریزی و تبیین نقشه راه، آینده را پیشبینی کرده و با حداقل ریسک به موفقیت دست یابند ولی در بیثباتی بازار ارز نمیتوان به چنین نتیجهای دست یافت و این موضوع نفس فعالان را گرفته و کمر ترانزیت و صادرات کشور را خرد خواهد کرد. حسینی تاکید کرد: از همه مهمتر اینکه ما فعالین بخش ترانزیت بدلیل عدم ثبات نرخ دلار از ارائه نرخهای ثابت به تجار خارجی برای مدتهای طولانی و بستن قراردادهای بلند مدت یکساله، شش ماهه و حتی ماهانه عاجز هستیم و این برای صنعت ترانزیت کشور امری خطرناک محسوب میشود این امر به معنای نداشتن امنیت و ثبات قیمت برای کالای خارجی است که از مسیر ایران عبور میکند و در چنین شرایطی تاجر خارجی نمیتواند چنین موضوعی را بپذیرد. وی ادامه داد: لذا به فکر مسیر جایگزین میافتد و این به نفع ترانزیت و منافع ملی کشورنیست. عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بینالمللی خراسان رضوی گفت: اکنون سوال ما این بوده که دلار 4200 تومانی را چگونه میتوانیم برای بخش صادرات و صنعت و خدمات حمل و نقل بینالمللی تهیه کنیم و با گذشت چند روز از اعلام نرخ توسط معاون اول رییس جمهور، هیچ ابلاغیه و یا نامهای برای چگونگی تهیه دلار به نرخ اعلامی به دست ما نرسیده و راهکار تهیه آن برای ما همچنان مجهول است و فعلا صرافی ها نیز نسبت به ارائه دلار به قیمت مصوب تمایلی نشان نمیدهند. حسینی عنوان کرد: دولت تدبیر و امید هر چه زودتر با تدبیری که برای مهار این بیثباتی در نرخ ارز میاندیشند امید را به فعالین بخش خصوصی علیالخصوص فعالان و مدیران صنعت حمل و نقل کشور بازگرداند. انتهای پیام
http://www.khorasan-online.ir/fa/News/52549/کشتی-ترانزیت-در-تلاطم-دلار
|