استاد دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی:
در همه دنیا، نخستین اصل صلح و دوستی است
شنبه 1 ارديبهشت 1397 - 19:47:58
|
|
خراسان آنلاین - استاد دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی با اشاره به اینکه در همه دنیا، اصل نخستین، صلح و دوستی است، گفت: نزاع و جدایی برخلاف طبع انسان است، لذا برخلاف آنچه مادیگرایان معتقدند تکامل از صلح شروع میشود. به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، حجتالاسلام و المسلمین حسن نقیزاده امروز اول اردیبهشتماه در نشست علمی «دین و صلحپروری» که با حضور اعضای هیئت علمی دانشکده الهیات، چند تن از دینپژوهان آمریکایی و کانادایی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با اشاره به کلید واژه صلح در قرآن، اظهار کرد: صلح و آشتی در قرآن در سه سطح خانواده، جامعه ایمانی و جامعه جهانی قابل بررسی است. وی با بیان اینکه انسان به واسطه عقل از دیگر موجودات متمایز میشود، گفت: تکامل انسان از طریق تعاون برقرار و نه تنازع برقرار میشود. نقیزاده با تأکید بر اینکه در سطح جامعه ایمانی صلح و آرامش در سایه ایمان امکانپذیر است، عنوان کرد: باید تهدیدهای نرمی که از درون انسان برانگیخته میشود و فضای صلح و آرامش را غبارآلود میکند، کنار زد. این استاد دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی با تأکید بر اینکه صلح، اخوت میخواهد و اخوت، در پرتو ایمان ایجاد میشود، افزود: اگر نیروی معنوی ایمان، نتواند انسان را کنترل کند، صلح غیرممکن خواهد بود. وی با بیان اینکه قرآن کریم به اقداماتی از جمله آشتی دادن، دوستی و صلح دستور داده است، اظهار کرد: اصلاح بین افراد، ایجاد تفاهم، آشتی بین خود و دیگران، زدودن کدورتها و دشمنیها و تبدیل آن به دوستی از برنامههای اسلام است. این استاد دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی با بیان اینکه صلح باید عادلانه باشد و ریشه تجاوز را بخشکاند، گفت: صلح باید در سه سطح خانواده، جامعه ایمانی و جامعه جهانی عادلانه باشد نه اینکه به متجاوز امتیاز دهد. نقیزاده با تأکید بر اینکه امروزه هم در سطح جهانی و هم جهان اسلام، نیاز به روشن شدن مفهوم صلح بیش از پیش احساس میشود، ادامه داد: امروزه که گروههای تروریستی به نام اسلام دست به جنایات هولناک میزنند، باید معنای صلح نسبت به گذشته واضح و آشکار شود. وی با اشاره به آیه 125 سوره نحل «مردم را با برهان و اندرز نیکو به راه پروردگار دعوت کن»، ابراز کرد: حتی در قرآن کریم نیز آمده است که پیامبر(ص) باید با منطق و برهان مردم را به دین دعوت کنند. این استاد دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی با اشاره به آیه هشت سوره ممتحنه، ادامه داد: این آیه، اصلی مهم را در مورد صلح بیان میکند. هر چند در این آیه، اسم گروه و فردی خاص ذکر نشده است اما مقصود آیه، کسانی هستند که با مؤمنان در یک جامعه زندگی میکنند اما باورها و اعتقاداتشان متفاوت است؛ از همین رو در آیه میفرماید با آنان به عدالت رفتار کنید. استاد دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد با تأکید بر اینکه این آیه یکی از پایهایترین مبنای صلح بهشمار میرود، ابراز کرد: تاریخ اسلام نیز حاکی از زندگی صلحآمیز مسلمانان با دیگر ملتها است. مسلمانان در همه سدهها با دیگر ادیان همزیستی مسالمتآمیز داشتهاند؛ بر این اساس با توجه به آیات قرآن کریم و تاریخ اسلام، این موضوع آشکار میشود که مسلمانان، سر دشمنی و جنگ با غیرمسلمانان را ندارند. وی با بیان اینکه دین برای هدایت انسانها و سعادت و خوشبخت نهایی آنان آمده است، گفت: دین، بالاترین ارزش را برای انسانها قائل شده است و اگر گاهی به جنگ سفارش شده، به دلیل آن است که در آن موقعیت خاص، وسیلهای برای هدایت و رسیدن انسانها به کمال منحصر به جنگ بوده است. نقیزاده با اشاره به اینکه دیگران با حکومت اسلامی به عنوان همپیمان زندگی میکنند و در آن از امنیت برخوردار هستند، ادامه داد: جنگ استثنا است نه یک قاعده کلی و برای شرایط ضروری رخ میدهد و یک وضعیت اختیاری نیست. انتهای پیام
http://www.khorasan-online.ir/fa/News/53308/در-همه-دنیا،-نخستین-اصل-صلح-و-دوستی-است
|