پیام خراسان
نمادهاي شهري عيار سنجش احترام مديران به ديدگاه هاي مردم
سه شنبه 15 فروردين 1396 - 9:02:17 PM
آواي خراسان
خراسان انلاين- المان يا نماد در هر شهر درواقع جزو شاخصه هاي شهري است به گونه اي که ذهن با برده شدن نام منطقه مزبور ناخودآگاه به دنبال ويژگي هاي خاص آن منطقه نماد مورد نظر را در ذهن خود تصويرسازي خواهد کرد.
پس اين آثار بايد به گونه اي باشد که پس از خودنمايي در شهر افراد را به گونه اي جذب خود نمايد و ذهنشان را درگير خود کند، به شکل نمادين مشخصه اي براي شناخت بهتر شهر باشد.
اين خصوصيت به ويژه براي گردشگران و کساني که به طور معمول کمتر به منطقه مورد نظر رفت و آمد مي کنند درشناخت آن اهميت دارد و چه بسا برگرفته از اتفاق و يا تاريخچه اي خاص در ناحيه موردنظر باشد و به نکته اي ويژه در آن محل اشاره کند.
براين اساس يکي از اهداف نماد ها مي تواند اطلاع رساني و معرفي منطقه از منظر تاريخ، جغرافيا،فرهنگي وشناسه هاي مردم شناسي آن ديار يا حتي توليدات کشاورزي،باغي، يا صنايع دستي ايشان باشد و يابه اتفاق يا رويداد متمايزي در منطقه مزبور اشاره کند که اين همه در برقراري ارتباط بهتر مخاطبان و کسانيکه به محل رفت وآمد دارند موثر است به عنوان مثال المان زيباي انار دريکي از ميادين شهر فردوس چنين کارکردي دارد.
ويژگي ديگر اين گونه نمادها ايجاد فضاي زيبا وبا رويکرد و حال و هواي هنري در شهرها مي باشد که بخش هاي گوناگون شهرها را از حالت يکنواختي و تکراري شدن خارج مي نمايد و به هر پاره از شهر هويت و ويژگي خاص مي بخشد و در کالبد آن روح زندگي مي دمد.
مهمتر از همه اين ها به محيط هاي شهري مقياس زيستي و انساني مي بخشد چرا که در فضايي که با هنر عجين شده انسان راحت تر نفس مي کشد و ناخودآگاه جذب عظمت و زيبايي مي شود.
حتما حدس زده ايد چرا اين مقدمه را بيان کردم، هميشه در آستانه سال نو مردم منتظر تغييراتي در طرح ها،نماد ها و نمادهاي شهرشان هستند و به عبارتي ديگر زيباسازي شهرشان را انتظار مي کشند تا همزمان با هنرنمايي طبيعت شاهد طرح هاي هنرمندانه جديد باشند.
امسال هم با فرا رسيدن نوروز و برپايي نماد هاي شهري موجي از اظهارنظرها در فضاي مجازي منتشر شد و با شروع به کار روزنامه نيز شهروندان ديدگاه ها و انتقادات و پيشنهادات خود را به روزنامه ارسال نمودند.
در اين ميان آنچه بيشتر در پيام هاي مردم به عنوان سوال بيشتر منتقدان به چشم مي خورد اين بود که آيا مسئولان شهري براي زيباسازي به دنبال ايده هاي نو بوده اند؟
از کارشناسان،طراحان و هنرمندان براي طرح ها و ايده هاي خلاقانه دعوت شده است؟
يا فقط به تغيير چند طرح و نماد با نگاه صرف اقتصادي در شهر توجه شده است؟
آيا طرح هاي ارائه شده و ابعاد کارکردي سيماي شهري به واقع توانسته است در شهروندان تاثير مثبت بگذارد؟
آيا در شهري مانند بيرجند با شهرت فرهنگي و داشتن هنرمندان بسيار زياد در عرصه هاي مختلف گذاشتن چند سنگ بزرگ طراحي شده آن هم به تعداد زياد در چندين ميدان يا چهارراه شهر کاري هنرمندانه وخلاقانه بوده و با توجه به تکراري بودن آن جلوه زيبا و خوشايندي در اذهان ايجاد کرده است؟
آيا طرح ها علاوه بر بعد عملکردي ، همسو با حس زيباشناسي و عشق به طبيعت و هنرمندانه بوده و با منطقه سنخيت داشته است؟
آيا در انتخاب طرح ها ،المان ها و نمادهاي شهري به تعداد عناصر زيباساز،جانمايي آن ،شکل،فرم،رنگ،تناسب محيطي توجه شده است يا فقط مبنا ميزان هزينه و يک تغيير براي آن متصور بوده اند؟
اين ها سوالاتي است که مردم از مسئولان و متوليان امر دارند و اميدواريم مردم پاسخ قانع کننده اي براي آنها دريافت دارند چرا که همه اين ها ميزان سنجش عيار احترام مديريت شهري به نگاه وديدگاه شهروندان است.

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/5335/نمادهاي-شهري-عيار-سنجش-احترام-مديران-به-ديدگاه-هاي-مردم
بستن   چاپ