پیام خراسان
یک مدرس دانشگاه:
روابط عمومی با استفاده از همه ابزارها، هدف ارتباطی خود را پیاده‌سازی می‌کند
پنجشنبه 27 ارديبهشت 1397 - 12:50:09
خراسان آنلاین - یک مدرس ارتباطات دانشگاه گفت: روابط عمومی از همه ابزارها کمک گرفت برای این‌که بتواند هدف خودش را که هدفی ارتباطی و تعاملی است، بر مبنای یک سود دوطرفه و نه سود یک‌طرفه که فقط تبلیغات سود کنند، پیاده‌سازی کند.
هادی زارعی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، به مناسبت 27 اردیبهشت، روز روابط عمومی و ارتباطات در این‌ خصوص اظهار کرد: در این راستا با توجه به اهمیتی که کشورها و سازمان‌های مختلف به حوزه روابط عمومی و این حرفه دادند، هر کدام به فراخور خودشان از روابط عمومی بهره‌برداری کردند و هر سازمانی که توانست بیشتر بها دهد، قطعا بهره‌برداری بیشتر و مطلوب‌تری را انجام داد.
وی ادامه داد: مبنای این‌که می‌گویند روابط عمومی هنر هشتم است، در این است که ما هنرهای هفتگانه‌ای داریم که در عالم به ثبت رسیده و دنیا بر اساس آن هنرها، منویات خودش را، آنچه که موردنظر هست و آنچه درخواست دارد، به جامعه بشری منتقل می‌کند.
این دانشجوی دکترای تخصصی علوم ارتباطات افزود: در هر دوره زمانی، به فراخور تکنولوژی موجود از این هنرها استفاده شده است. زمانی از هنرهای نمایشی، زمانی از مجسمه‌سازی و زمانی از موسیقی و شعر استفاده شده است و بستگی دارد که آن زمان چه هنری را طلب می‌کرده؛ ضمن این‌که آخرین هنر هم هنر هفتم و سینما بود که هنوز هم جایگاه محکمی دارد و می‌بینیم که کشورهای زیادی مانند ایالات متحده و سایر کشورها از این هنر استفاده می‌کنند، صدور فرهنگ انجام می‌دهند و فرهنگ‌های متضاد را با هنر هفتم مورد حمله قرار می‌دهند.
زارعی خاطرنشان کرد: با این وجود روابط عمومی از همه این هنرها استفاده کرد و در محصول خروجی روابط عمومی، ما فقط متن، محتوا و یا تصویر صرف نمی‌بینیم و همه این‌ها در کنار هم قرار گرفتند.
وی افزود: آنچه که هست، این هنر هشتم جایگاه والایی دارد و اکنون در تمام دنیا در این زمینه بحث می‌شود. اگر نگاه کنید یک موضوع را که می‌خواهند به مخاطب القا کنند، فقط از یک فن یا هنر استفاده نمی‌کنند؛ بلکه از مجموعه‌ای از هنرهای مختلف، ابزار، تکنولوژی و راه‌های ارتباطی مختلف بهره‌گیری می‌کنند. 
این مدرس دانشگاه اضافه کرد: در روابط عمومی از حوزه رسانه‌های دیجیتال، هنرهای نمایشی، تولید محتوا در فضای مجازی و... استفاده می‌کنند و واقعا آنچه که در عالم در حوزه اطلاع‌رسانی به وقوع می‌پیوندد، می‌گوییم که این هنر روابط عمومی است و این بستگی به دیدگاه و خط‌مشی کشورها دارد که به چه شکل از این ابزار استفاده کنند و ببینند.
زارعی در پاسخ به سوالی در خصوص این‌که برای رشد هنر روابط عمومی، دست‌اندرکاران آن باید چگونه عمل کنند، عنوان کرد: این مسئله دو سر دارد؛ ضمن این‌که روابط عمومی نیز توان به‌خصوصی دارد. در خصوص خود روابط عمومی باید بگویم که اول از همه ما تحصیلات مختلف آن را لازم داریم، دانش روابط عمومی باید در فردی که متصدی و مسئول روابط عمومی هست، نهادینه شده باشد؛ ضمن این‌که ما به دانش کسب شده در حوزه تجربی هم احترام می‌گذاریم؛ چون تجربه و علوم آکادمیک در کنار یکدیگر معنا پیدا می‌کنند. 
وی اظهار کرد: هر کسی که در حوزه روابط عمومی است، باید به حوزه تجربی روابط عمومی آگاه باشد و همانطور تحصیلات آکادمیک را دارا باشد؛ چون ما از دوران روابط عمومی سنتی عبور کردیم؛ به ویژه از زمانی که پیام‌رسان‌های مجازی و نسل دو وب و نسل تعاملی وب وارد شد، به مخاطب اجازه داد که اظهارنظر کند و اینگونه نبود که فقط مطلب را بخوانند و ببینند و عکس‌العملی از خود نشان ندهند.
این دانشجوی دکترای علوم ارتباطات گفت: تاکنون ما وارد حوزه دیجیتال، سواد رسانه‌ای، به‌کارگیری و راهبری سیستم‌های اطلاع‌رسانی شده‌ایم و افراد باید اول از همه عشق به روابط عمومی داشته باشند؛ یعنی روابط عمومی را دوست بدارند و دوم این‌که از تحصیلات این رشته برخوردار باشند؛ اما در بخش دیگر نیاز است که از روابط عمومی حمایت شود.
زارعی افزود: مدیریت اگر می‌خواهد موفق شود و اگر می‌خواهد واقعا آنچه را که یکی از وظایفش هست به عنوان خدمات نظام اسلامی نشان دهد، باید به روابط عمومی اعتماد کند، به آن میدان بدهد، و اجازه دهد که فعالیت‌هایش را آنچه که اتفاق افتاده، نه کم و نه بیش در حوزه خدمت‌رسانی به مردم در روستا و شهر و... اطلاع‌رسانی کنند؛ چون وقتی اطلاع‌رسانی نمی‌کنند متاسفانه تبعات پیش می‌آید و دولت و یا سازمان به کم‌کاری متهم می‌شود.
وی ادامه داد: این میدان دادن نه تنها در حوزه رسانه؛ بلکه باید در حوزه ارتباطات درون‌سازمانی هم باشد، باید اجازه دهد این فردی که در روابط عمومی هست، از اوضاع و احوال و از افکار عمومی برایش اطلاعات کسب کند.
این مدرس دانشگاه عنوان کرد: مدیران آن‌قدر مشغله دارند که نمی‌توانند افکار عمومی را رصد کنند و این وظیفه روابط عمومی است. اگر روابط عمومی بخواهد این وظیفه را به درستی انجام دهد، تجهیزات، امکانات، قدرت، نیروی متخصص و جایگاه تشکیلاتی می‌طلبد؛ ضمن این‌که اخیرا ما شاهد بودیم که با ابلاغی که خیلی از سازمان‌ها و استانداری‌ها زدند، ادارات کل، روابط عمومی را زیرمجموعه مدیران کل حوزه استاندار معرفی کردند؛ یعنی ما پستی به عنوان اداره کل روابط عمومی در هیچ استانداری‌ای نداریم. درست است که این کار در راستای کوچک‌سازی دولت پیش رفت و یک‌سری مصلحت‌هایی در آن بود؛ اما کاش به جای روابط عمومی، واحد دیگری را انتخاب می‌کردند. 
زارعی ادامه داد: اهالی ارتباط زیاد به این جریان راغب نبودند که روابط عمومی‌ها بخواهند کوچک‌سازی شوند. ما نمی‌گوییم که روابط عمومی باید عریض و طویل باشد؛ بلکه می‌گوییم روابط عمومی باید حد، جایگاه و اندازه خودش را داشته باشد. روابط عمومی اگر در حد و اندازه واقعی خودش نباشد، نمی‌تواند آن چیزی که هست را بروز دهد و آسیب آن در درجه اول و به طور مستقیم متوجه خود آن دستگاه خواهد بود و این زیبنده دولت نیست که خدماتش کم ارائه شود و نمود نداشته باشد.
وی ادامه داد: پس لازم است که روابط عمومی بتواند این‌ها را به طرز صحیح به افکار عمومی نشان دهد که لازمه آن بها دادن به روابط عمومی است و هر سازمانی هر چقدر به روابط عمومی‌اش بها دهد، همان‌قدر هم برد می‌کند و مدیر آن در بین مدیران و مخاطبان محبوب می‌شود و خدماتشان بیشتر نشان داده می‌شود.
انتهای پیام

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/59608/روابط-عمومی-با-استفاده-از-همه-ابزارها،-هدف-ارتباطی-خود-را-پیاده‌سازی-می‌کند
بستن   چاپ