پیام خراسان

آخرين مطالب

به عمل کار برآيد... مقالات

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاين - يکي از فعالان اقتصادي و گردانندگان کارخانه هاي شهرک صنعتي مشهد با اشاره به ضرب المثلي بر لزوم عملگرايي و تسريع در حل مشکلات فعالان اقتصادي تاکيد کرد.
در بازديد خبرنگاران از شهرک صنعتي يکي ديگر از مراکزي که مورد بازديد قرار گرفت، کارخانه توليد شيشه شير کودکان با عنوان کالا کودک توس بود. مجموعه اي که به گفته مدير عامل آن حدود 450 نفر در آن مشغول بکار هستند. 
در نشستي که با خبرنگاران برگزار شد، لحن صميمي و صريح اين فعال اقتصادي فضاي جلسه را تغيير داد. مردي که مي گفت از دوره شاگردي کار خود را آغاز کرده و حال چند کارخانه را مديريت مي کند. مي گويد دلسوز است اما مشکلات فراروان است. 
نمنه اي از شيشه شيرهايي که براي کودکان توليد شده و صادر مي شود را به خبرنگاران نشان داد. دو بسته يک شکل که روي يکي از آن ها نوشته بود MADE IN CHINA. دقيقا با همان شکل و شمايل و حتي درج نوشته هايي به زبان فارسي. مي گويد براي من افتخار است که چيني ها به سراغ کپي برداري از کالاي من رفته اند و لي با اين قيمت تمام شده نمي توان رقابت کرد. 
او تاکيد مي کند که بايد براي حضور در بازارهاي خارجي هدفمند بود. 
مدير عامل اين مجموعه مي گويد در کنار اين کارخانه، 4 کارخانه ديگر را نيز مديريت مي کند اما مسايل و مشکلات زيادي سر راه توليدکنندگان وجود دارد. از عدم ترخيص کالاها در گمرک گرفته تا نبود حمايت هاي لازم از توليد. حمايت هايي که به زعم وي شايد بيشتر جنبه ظاهري داشته اما در عمل اتفاق خاصي نمي افتد. کارت بازرگاني خود را نشان مي دهد که با وجود داشتن آن و برخورداري از امکانات آن، باز هم گمرک بندرعباس کالاي وي را ترخيص نکرده و به همين دليل 4 هفته خط توليد مسواک وي تعطيل شده است.
او بر لزوم داشتن نگاه کيفي و ملي به توليد تاکيد مي کند و رکود کنوني را ناشي از دپو شدن کالاها در انبارها به جهت نبود بازار فروش براي محصولات و همچنين افزايش قيمت توليد مي داند. او مي گويد کار خود را از شاگردي آغاز کرده و حال توانسته مجموعه هاي زيادي را راه اندازي کرده و در تشکل هاي اقتصادي زيادي عضويت داشته باشد.
عليرضا دربان ‌ثاني، مديرعامل شرکت کالا کودک توس، در نشستي با خبرنگاران اظهار کرد: مهم اين است که نگاه توليدکننده در کشور نگاه کيفي، مبتني بر ارتقاي توان ملي و رشد کشور باشد و يا اينکه منفعت، محور هر چيزي قرار گيرد.
وي با اشاره به اينکه سرانه توليد در ايران نسبت به 10 سال گذشته افزايش داشته است، عنوان کرد: اين رکود فعلي به اين دليل ايجاد شده که کالاها از انبارها خارج نمي شود. در حال حاضر حدود 1000 واحد در شهرک صنعتي توس داريم که شايد بخش هاي زيادي از آن تعطيل باشد. از ديگر سو بسياري از معضلات اجتماعي ما نيز از همين بيکاري آغاز مي شود. قطعا نمي توان اين همه کالا را در ايران فروخت. 
دربان ثاني با اشاره به اينکه وي پيشتر به 12 کشور صادرات محصول داشته عنوان کرد: متاسفانه امسال بازار 4 کشور را براي صادرات از دست داديم چون نتوانسته ايم بازار هدف ايجاد کنيم. يک مشکل ما اين است که به عنوان نمونه کشور ازبکستان براي واردات کالاي چيني به ازاي هر کيلو 33 سنت تعرفه برقرار کرده است اما اين تعرفه براي ايران 4 دلار است. از ديگر سو ما براي صادرات محصول تحت فشار هستيم. با اين حال وقتي کالاي چيني به گمرک اين کشورها مي رسد، ظرف يک هفته ترخيص مي شود در حالي که کالاهاي ما مدت زيادي در گمرک معطل مي ماند.
مديرعامل شرکت کالا کودک توس خاطرنشان کرد: آيا براي اين شرايط توليدکننده متهم است؟ اين مسايل در داخل نيز وجود دارد. به عنوان نمونه ما براي توليد خود بخشي از مواد اوليه را از خارج و از طريق گمرک بندر عباس وارد کشور مي کنيم اما متاسفانه با اينکه من به عنوان يک فعال اقتصادي بارها از اين طريق مواد اوليه وارد کشور کرده ام، يک هفته است که بار مورد نظر من ترخيص نمي شود 3 مرتبه در گمرک بازگشت خورده است. 
وي اضافه کرد: در واقع زمانبندي ما براي ورود اين مواد اوليه اينگونه است که 15 روز نيازمند انتقال آن از درياست. اما در حال حاضر مواد مورد نياز ما يک ماه و نيم است که در گمرک بندرعباس معطل مانده و اين مواد اوليه تنها 6 ماه تاريخ انقضا براي استفاده دارد. همه اين ها در حالي است که براي واحدهاي نمونه شرايطي ايجاد شده که بتوانند بدون گذارندن آزمايش هاي گمرکي کالاي خود را وارد کنند. حتي با اينکه من به عنوان يک فعال اقتصادي از کارت کارآفريني برخوردارم اما به من گفته شد اين کارت مربوط به خراسان رضوي است.
دربان ثاني تصريح کرد: در حال حاضر به دليل همين مساله خط توليد مسواک اين کارخانه به مدت 4 هفته از کار افتاده و خاموش است چون مواد مورد نياز آن براي توليد در گمرک بندرعباس معطل مانده است. هم اکنون طي 3 شيفت کاري حدود 70 تا 80 نفر در همان خط توليد کار مي کنند اما با معطل ماندن بار مورد نظر ما در گمرک، اين کارگران مجبورند به خانه بروند. همه اين ها در حالي است که واحد ما يک ريال بدهي بانکي و يا يک ريال حقوق عقب افتاده ندارد.
مديرعامل شرکت کالا کودک توس با بيان اينکه که ما هميشه از مسئولان خواهش کرده ايم که نگاه ها به صنعت تغيير کند، عنوان کرد: چرا بايد واردات کالاي خارجي ممنوع شود؟ چرا اين کالاها با تعرفه بالا واردنمي شود تا بتوان از همين تعرفه ها به صورت سوبسيد به بخش صنعت داخل کمک کرد؟ هم اکنون به قدري برند توليد شده ما در همين محصولات شيشه شير کودک شناخته شده که چيني ها نمونه آن را در ازبکستان مي فروشند.
دربان ثاني ادامه داد: من به مدت حدود 12 سال بازار عراق را از چنگ چيني ها درآوردهم ولي امسال ديگر نتوانستم اين کار را ادامه دهم. چين با تغيير نام، کالاي ما را با همان نام محصول ما توليد مي کند ولي چون حامي دارد، مي تواند به کار خود ادامه دهد ولي حمايت از ما تنها در حد شعاري است. خواهش ما اين است که مسئولان با اعتقاد قلبي به ما کمک کنند.
مدير عامل شرکت کالا کودک توس اظهار کرد: در حال حاضر خط توليد مسواک ما به مدت 4 ماه تعطيل شده است. اين خط توليد مي تواند در هر شيفت با فعاليت 2 دستگاه به طور متوسط 20 هزار مسواک و در 3 شيفت 60 هزار مسواک توليد کند. با اين تعطيلي 4 ماهه ما بخش زيادي از فروش خود را از دست داده ايم. اين مساله زماني بدتر مي شود که ما با برند جديد وارد بازار مي شويم و حال که اين خط تعطيل شده، اين کالا در بازار کمتر پيدا مي شود و همين به نوعي باعث از دست رفتن مشتريان ما مي شود چون خريدار با خود فکر مي کند حتما اين برند مشکل خاصي داشته که توليد آن ادامه نيافته است.
وي با تاکيد بر اينکه در سال اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال دولت بايد از رشد صنعت کشور حمايت کند، خاطرنشان کرد: اين مشکلات مدت هاست دامن‌گير ما شده است. با اين مشکلات چگونه توقع داريم که توليد اين کشور رشد کند و کيفيت آن بالا رود؟ چگونه توقع داريم واردات قطع شود؟
دربان ادامه داد: ما در اين کشور از برکت وجود مقام معظم رهبري و دولت بسيار خوبي برخوردار هستيم اما نيازمند کمي همت هستيم. قطعا ما 45 روز فرصت نداريم که منتطر ترخيص کالا از گمرگ باشيم. 
وي با اشاره به برخي مشکلات موجود در شهرک هاي صنعتي بيان کرد: چرا در شهرک صنعتي برق و آب قطع مي شود؟ چرا بايد شهرک صنعتي نمونه ايران آب براي توليد کردن نداشتبه باشد؟ من به دليل مساله اختلاف چند متري در زمين مورد استفاده بايد متري 660 هزار تومان به شهرک صنعتي جريمه و خلافي بپردازم در حالي که قيمت زمين در اين شهرک به ازاي هر متر 500 هزار تومان است.
مديرعامل شرکت کالا کودک توس تصريح کرد: خواستار اين بوده ايم که سهم آب و برق کارخانه هاي تعطيل در شهرک را به کارخانه‎هاي فعال بدهند که متاسفانه اين درخواست به جايي نرسيد. بايد دانست ايجاد کارآفريني و شغل کار سختي است و تنها خواسته ما تسريع زمان در حل مشکلات است. بايد بگذاريم کارها سريع تر انجام شود و مشکلات را سريع حل کنيم. خواهش ما اين است که محصولات در انبارها نماند تا اين اشتغال حفظ شود و توسعه پيدا کند. بايد کاري کنيم که کالاي خارجي به طور خودکار وارد کشور نشود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/11523/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است