يک کارشناس رسانه مطرح کرد:
لزوم توجه به ذائقه افراد براي توليد محتواي ديني در فضاي مجازي
گفتگو
بزرگنمايي:
خراسان آنلاين - يک کارشناس رسانه معتقد است، توجه به ذائقه افراد موجب موفقيت در توليد محتواي ديني در فضاي مجازي ميشود.
حجتالاسلاموالمسلمين علي نهاوندي در خصوص الزامات توليد محتواي ديني در فضاي مجازي و فيلتر کردن اين فضا اظهار کرد: فيلتر کردن در محدوده بخشهايي که مخاطرات امنيتي، اخلاقي و اجتماعي بههمراه دارد، امري صحيح است و حاکميت حکومت نيز همين وظيفه را دارد. حکومت هم در بخشهاي امنيتي، سياسي، فرهنگي و اخلاقي بايد قسمتهايي که در منظر فرهنگ عمومي ايجاد محدوديت در حوزه ترويج اخلاق ميکند را فيلتر نمايد.
وي ادامه داد: آنچه که در فضاي مجازي از ارزشهاي ديني ما فاصله ميگيرد از دو محدوده قابل بررسي است. اولين محدوده آنجايي است که ورود به حريم خصوصي افراد و ساحت برملاسازي زمينههاي شخصي افراد است. اينها مربوط به حرمت اشخاص است و نبايد به اين محدوده ورود پيدا کرد اما بعضي از اين فضاها، فضاهاي مباحي است و امکان ورود به آن وجود دارد.
مديرکل سابق صداوسيماي خراسان رضوي تصريح کرد: کسي که در اين فضا حرکت ميکند قبل از هرچيز بايد با مخاطرات اين فضا آشنا باشد و ما بايد بر اساس مباني ديني خودمان به اين امر توجه کنيم. البته اين مسئله در تمام دنيا مرسوم است و بسياري از بخشها و کانالهايي که متناسب با سياستها و اعتقاداتشان نيست اجازه ظهور و بروز و ترويج ندارند.
نهاوندي خاطرنشان کرد: فيلتر کردن در مقابل محدود کردن تلقي ميشود؛ يعني اگر قسمتهاي غيراخلاقي فيلتر نشوند يکسري محدوديتهاي فکري، فرهنگي و اخلاقي براي جامعه ايجاد ميکنند و طبيعتا حکومت بايد در اين ساحتها ورود پيدا کند.
وي ادامه داد: البته قبل از همه اينها، کاربران ما بايد با يک فرهنگ روبهرشد و يک نگاه جهاني و بينالمللي از اين فضا استفاده کنند چون اين فضا مرزها را درنورديده است. فرهنگها، مذاهب، اقوام و گروههاي مختلف صنفي بايد بدانند که اگر بخواهند در اين فضا ورود پيدا کنند، اول بايد تحت نظر کساني که اين مباحث و مطالب را ميشناسند و ميدانند، قرار بگيرند و بعد از آن با يک نگاه روبهرشد و پيشرو در اين فضا حرکت کنند.
مديرکل سابق صداوسيماي خراسان رضوي در خصوص تغيير ديد جامعه نسبت به محتواي ضدديني در صورت فيلتر کردن اين فضاها افزود: محتواي ضد ديني خاص کتاب ضاله است که اين کتاب در مباحث فقهي ما از قديم مورد نهي و منع قرار داشت است و طبيعتا ترويج و بهرهبرداري از آن اشکال شرعي دارد. دليلش هم ايناست که شايد جامعه نتواند بخشهاي مختلفي که در اين فضا قرار ميگيرند را از هم تفکيک دهد و خوب و بد آن را بهراحتي تشخيص دهد؛ مخصوصا که امروزه زمينههاي فضاهاي اجتماعي و فضاهاي مجازي خوب و بد را با هم قاطي ميکنند؛ يعني خلط مباحث و مغالطه از يک سو و فرهنگهاي غيراسلامي را از سوي ديگر ترويج ميکنند .
نهاوندي اضافه کرد: پس جاي اين است که اين فضاي محدودسازي شکل بگيرد اما اثر فوقالعاده آن هم به فرهنگ جامعه برميگردد؛ يعني اگر فرهنگ اجتماعي ما پذيرفته باشد که برخي از اين محدوديتها مورد توجه و نياز است بهطبع بايد استقبال کند.
وي پيرامون توليد يک محصول فرهنگي در فضاي مجازي که بتواند موفق باشد، عنوان کرد: در خصوص توليد برنامههاي رسانهاي و فضاي مجازي از آنجا که سروکار ما با مخاطب است و بايد جذابيتهاي رسانهاي را ايجاد کنيم، حتما بايد فرم و قالبها يعني ساختار توليد برنامههاي متناسب با فضاي مجازي مورد تاکيد قرار گيرد و همچنين در بخش بعدي، توليد محتوا و ادبيات مورد اقتضا و نياز در فضاي مجازي از اهميت ويژهاي برخوردار است.
مديرکل سابق صداوسيماي خراسان رضوي با تاکيد بر اينکه اين دو عنصر مکمل يکديگر هستند، افزود: يکي از الزامات توليدات متناسب با فضاي مجازي، ادبيات تصحيح شده، روان و سادهاي است که بايد در بخشهاي کوتاهتر از آنچه که ما در رسانههاي مکتوب و رسانههاي راديو - تلويزيوني استفاده ميکنيم، در اختيار قرار گيرد.
نهاوندي اظهار کرد: در زمينه توليد محتواي ديني، ذائقه مخاطب نيز بايد مورد توجه قرار گيرد تا از محتواي کوتاه و متناسب با موضوعات فضاي مجازي بتوانيم استفاده کنيم.
وي ادامه داد: ادبيات و محتوا بايد در کوتاهترين بخش و روانترين شکل ارائه با ادبيات متناسب شکل بگيرد و فرم انتخاب آن، فرمت و در حقيقت قالبي باشد که بتوانيم در اين راستا از آن استفاده کنيم.
مديرکل سابق صداوسيماي خراسان رضوي تصريح کرد: موضوعات ديني کمتر از يک دهه است که در قالب فضاي مجازي قرار گرفتهاند و جذابيتبخشي به توليدات ديني در اين حوزه و آنچه که مورد نياز مخاطب است بسيار مهم است.
نهاوندي خاطرنشان کرد: گمان ميکنم در اين زمينه کارهاي نسبتا قابل توجهي صورت گرفته منتها منابع و نيروي انساني که اشراف به اين فضا داشته باشد، بايد تقويت شود و در حقيقت تحت عنوان يک شبکه گستردهاي، مسائل موردنياز مخاطب را بشناسند و بر اساس آن توليد محتوا کند. از سوي ديگر ما نيازمند پشتيبانيهايي در اين خصوص هستيم. بسياري از افرادي که هماکنون کاربري فضاي مجازي را دارند، دستشان از محتواي غني و حسابشده پر نيست و لذا ما شاهد اين هستيم که در فضاي مجازي خيلي تکرارگويي رواج دارد و گاها چيز نو و جديدي در آن پيدا نميکنيم.
وي تاکيد کرد: با اين وجود تعداد قابل توجهي کاربر در اين فضا وجود دارد اما محتواي متناسب و توليدشده ديني خيلي در اين بخشها فعال نيست بهويژه که ما با سطوح مختلف مخاطب از نظر سني، جنسيتي و علايق اجتماعي روبهرو هستيم که بايد بهاينها هم توجه شود.
مديرکل سابق صداوسيماي خراسان رضوي پيرامون اينکه چرا محصولات ما نميتوانند با محصولات رقيب رقابت کنند، افزود: فضاي مجازي هم مانند بقيه بخشهاي رسانهاي يکسري جذابيتهاي خاص خودش و الزاماتي را دارد. ما به دليل اخلاقمحوري در حوزه فعاليتهايمان نميتوانيم از بخشي از جذابيتهايي که دنياي غرب و شرق از آن استفاده ميکنند، بهره ببريم و براي آن الزام اخلاقي داريم. نکته دوم اينکه آنچه توليد ميشود متناسب با نيازهاست؛ يعني ما بايد ببينيم نيازهاي مورد توجه جامعه ما چيست.
نهاوندي اضافه کرد: انتخاب فونتها، تصاوير کوتاه و انتخاب عکسها به کاربر اثرگذار ديني کمک ميکند تا بتواند حس زيباييشناختي داشته باشد و با اين فضا ارتباط برقرار کند.
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/12031/