پیام خراسان

آخرين مطالب

ايسنا گزارش مي‌دهد؛

دل‌هاي خونين پسته کاران، جيب هاي رنگين دلالان اقتصادي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاين - اينروزها پسته‌کاران از دلالاني که پسته‌هايشان را با قيمت پايين وبه صورت فله‌اي مي‌خرند، از شورتر شدن آب به علت بالارفتن املاح آب در پي‌افت آب‌هاي زيرزميني، نبود خريد تضميني، کمبود و يا گراني نهاده‌هاي کشاورزي و وجود آفات ومشکلات بازاريابي محصول‌شان ناراحتند.
محصول پسته با وجود اينکه محصول استراتژيک است و توليد آن درآمد هنگفتي به همراه دارد، اما دردسرهاي خاص خودش رانيز دارد.
اينروزها پسته‌کاران از دلالاني که پسته‌هايشان را با قيمت پايين وبه صورت فله‌اي مي‌خرند، از شورتر شدن آب به علت بالارفتن املاح آب در پي‌افت آب‌هاي زيرزميني، نبود خريد تضميني، کمبود و يا گراني نهاده‌هاي کشاورزي و وجود آفات ومشکلات بازاريابي محصول‌شان ناراحتند.
کشاورزان با رنج و مشقت زياد در طي يک سال به توليد محصولات کشاورزي خود در اين استان مي‌پردازند، اما تلاش آنها در بيشتر اوقات بي‌فايده است، چراکه محصولات آنها جوابگوي تلاش آنها نيست.
پسته يکي از محصولاتي است که به آب کمي نياز دارد و از 25 تا 30 روزبدون آب مي‌تواند دوام بياورد ولي با وجود خشکسالي اين مقدار آب را نيز نمي‌توانددريافت کند و از اين بخش ضربه مي‌خورد.
برخي از پسته‌کاران استان، بزرگترين مشکل پسته را بازار فروش آن عنوان مي‌کنند و معتقدند نرخ پسته پائين است و با وجود تامين سم و کود براي حفاظت از آن، بازار خريد آن وضعيت خوبي ندارد و جوابگوي نيازشان نيست.
براي اطلاع از وضعيت پسته‌کاران استان گفت و گويي با چند کشاورز وپسته‌کار داشتيم که در ادامه مي‌خوانيم.
قيمت فروش پسته در بازار با قيمت خريد از کشاوز تفاوت زيادي دارد
يک باغدار پسته در اسفدن معتقد است که باغداري که يک سال زندگي خودرا صرف باغش مي‌کند با رسيدن فصل برداشت سهم کمتري از دلال‌ها مي‌برد.
رضا غلامي   اظهار کرد: در حال حاضر دلالان پسته باغداران را به قيمت پايين مي‌خرند و اين در حالي است که قيمت فروش آن در بازار باقيمت خريد از کشاورز بسيار متفاوت است.
وي افزود: متاسفانه شرايط به‌گونه‌اي است که سود چنداني به جيب کشاورز نمي‌رود يا حداقل سهم دلال‌ها بيشتر زحمات يک‌ساله کشاورز و باغداري است که يک سال زندگي و سرمايه خود را صرف آن کرده است و حال که به بار نشسته سود آن به جيب ديگران مي‌رود.
نظارت بر سموم در دسترس باغداران پسته صورت نمي‌گيرد
حسن عاملي، يکي از باغداران پسته نيز  گفت: از مشکلات باغداران پسته، نبود کارشناس خبره و در دسترس براي آگاهي دادن به باغداران، عدم اطلاعات کافي محلي از ارقام مرغوب پسته از نظر سرما، گرما و آفات در خصوص ارقام مقام به آب و هواي منطقه است .
وي با بيان اينکه باغداران، تجربيات کافي در خصوص کاشت، داشت وبرداشت ندارند، افزود: استفاده از کود و سموم به باغداران آموزش داده نشده و هرکس بصورت آزمون و خطا فعاليت مي‌کنند .
شناسايي بازارهاي نفوذپذير، افزايش صادرات پسته را فراهم مي‌کند
محمدرضا برزگري مدير ترمينال ضبط پسته اسفدن نيز با بيان اينکه پسته يکي از محصولات عمده صادراتي بخش کشاورزي است،  گفت: با شناسايي بازارهاي نفوذپذير جديد، بازارهاي نهايي مصرف و تبليغ پسته صادراتي ايران در سطح جهاني،بستري مناسب براي افزايش صادرات پسته وکسب درآمد از اين راه فراهم مي‌شود .
وي افزود: راه اندازي ترمينال ضبط پسته با هدف حذف دلالان نقطه عطفي در خريد عادلانه پسته از کشاورز است .
مديرترمينال ضبط پسته اسفدن بيان کرد: تشکيل ترمينال‌هاي ضبط پسته براي رفع برخي مشکلات باغ‌داران و جلوگيري از سرگرداني آنان بهترين مزيت است .
وي با بيان اينکه اسفدن يکي از شهرهاي خراسان‌جنوبي است که محصول پسته در آن کشت مي‌شود، تصريح کرد: نبود خريد تضميني، کمبود و گراني نهاده‌هاي          کشاورزي و وجود آفات از جمله عواملي است که پسته‌کاران اين شهر را دلسرد کرده وتهديدي براي رهاکردن پسته کاري شده است .
برزگري به اقلام مختلف پسته در اين منطقه اشاره کرد و گفت: پسته نوع علي آباد، بادامي و کله قوچي در اسفدن کشت مي‌شود .
جاي خالي کارشناسان و مهندسان کشاورزي در کنار باغداران
محمدحسن قلندري يکي ديگر از پسته کاران  گفت: از مهندسان کشاورزي مي‌خواهيم علت پوچي پسته‌هاي درختان اسفدن و راه‌هاي علاج را براي باغداران بيان کنند.
وي با بيان اينکه پسته‌کاران اسفدن از مسئولان، گله‌مند هستند، افزود:کشاورزان اسفدني، زمين‌هاي مرغوب دارند، اما پسته‌هاي نامرغوب برداشت مي‌کنند.
قلندري اظهار کرد: باران بي موقع درفصل گرده افشاني، گرماي طاقت فرسا،کمبود آب، آفات مختلف نباتي،کودها و سموم گران‌قيمت بي خاصيت و عدم سرکشي به موقع ومستمر مهندسان کشاورزي از جمله علل پوچي پسته‌ها است.
وي با بيان اينکه از سطح سه هکتار زمين دو ونيم تن پسته کال برداشت شده است، تصريح کرد: متأسفانه پسته‌کاران اسفدن با بي‌انصافي دلالان روبرو هستند.
قلندري با بيان اينکه عدم خريد و نبود برنامه‌ريزي توسط شرکت‌هاي تعاوني کشاورزي و تعاون روستايي، از مشکلات پسته‌کاران اسفدن است، افزود: دلالان وکارخانه‌داراندرصد پوچي پسته‌ها را بسيار بالا مي‌زنند و پسته فردي را که سمپاشي نکرده، مرغوب‌ترارزيابي مي‌کنند.
وي با بيان اينکه بسياري از باغداران به پشتيباني، محصول پسته خريد کرده‌اند،افزود: کشاورزان با نااميدي فرش‌ها را زير درختان پسته پهن مي‌کنند و مي‌دانند پسته‌هاهيچ گونه کيفيتي ندارند.
قلندري با بيان اينکه افرادي پسته را کيلويي 500 ، 1000 و يا 1500 تومان فروخته ومي‌فروشند، تصريح کرد: دلالي که پسته کال مي‌خرد، مي‌گويد درآينده با پسته‌هاي مرغوب مخلوط کرده و مي‌فروشد.
وي بيان کرد: در حال حاضر محصول پسته جوابگوي يک سال نگهداري، آبياري،سموم گران،کود گران،کود حيواني گران و اصلاح باغات نيست.
قلندري با بيان اينکه شايعات فضاي مجازي مبني برخشکسالي 30 ساله باغداران را نا اميد کرده است، افزود: گاهي دليل نامرغوبي پسته را بارورکردن ابرها مي‌دانند.
عدم وجود کارشناس براي ارزيابي قيمت واقعي پسته
اسماعيل اقتدايي يکي ديگر از پسته‌کاران  با بيان اينکه در خصوص پسته کشاورزان اسفدن خريد تضميني وجود ندارد، اظهار کرد: کارشناسان بي‌طرفي که قيمت واقعي محصول را ارزيابي کنند، نيز وجود ندارند.
وي افزود: پسته محصولي است که هيچ فردي نمي‌تواند در مورد آفت‌ها، مراحل رشد، نوع پيوند و ديگر مسائل آن نظري قطعي دهد.
اقتدايي بيان کرد: علي‌رغم مشکلات عديده‌اي که در مورد به بار نشستن پسته وجود دارد، زماني که کشاورز با زحمات فراوان محصول خود را به بازار عرضه مي‌کند، هرخريداري دنبال عيب‌تراشي از محصول او مي‌رود.
وي با بيان اينکه کشاورز زحمت به بارنشستن محصول را مي‌کشد و دلالان وواسطه‌ها سود غير متعارف را مي‌برند، تصريح کرد: عدم وجود صنايع بسته‌بندي و ساير فرآوري‌هانيز از ديگر مشکلات اين محصول است.
اقتدايي يادآور شد: اميدواريم در اين زمينه ساماندهي خوبي صورت گيرد.
سعيد کاظمي يکي ديگر از پسته کاران  گفت: در اثربارندگي اول سال و تجمع آب در کنار درختان پسته نمک جمع شده به درختان آسيب زيادي زد و باعث خشک شدن بسياري از درختان شد.
وي افزود: بيش از چند هزار درخت به همين علت خشک شده و اين درحاليست که مهندسين کشاورزي هشداري دراين خصوص به کشاورزان ندادند.
کنترل قيمت بازار پسته با ورود تشکل‌ها
هاشم ولي‌پور مطلق، رئيس سازمان جهاد کشاورزي خراسان‌جنوبي نيز در خصوص ارائه تسهيلات به کشاورزان پسته‌کار، اظهار کرد:از بخش تسهيلات صندوق توسعه ملي، 42400 ميليون ريال تسهيلات سرمايه در گردش با نرخ10 درصد به کشاورزان پسته‌کار پرداخت شده است.
وي افزود: دلالان در رقابتي شدن خريد محصولات مؤثر هستند، اماتوصيه ما اين است که اين نقش را به تشکل‌ها بسپاريم.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي خراسان‌جنوبي در خصوص نامشخص بودن قيمت خريد پسته و تعيين قيمت توسط دلالان،بيان کرد: پسته، محصولي است که خريد تضميني ندارد که دولت تعيين کند و قيمت آن تابع قيمت جهاني و صادرات محصول است.
راه اندازي صندوق سرمايه‌گذاري کالايي گامي در حل مشکلات کشاورزان
ولي‌پور مطلق در خصوص اقدامات جهاد کشاورزي استان در بحث ارائه قيمت کارشناسي در زمان برداشت پسته، تصريح کرد: يک صندوق سرمايه‌گذاري کالايي در سطح کشور در حال راه‌اندازي است و در خصوص محصول پسته کار بزرگي انجام خواهد شد که به زودي نتايج اعلام خواهد شد.
وي با بيان اينکه امسال، حدود پنج درصد پسته استان خسارت ديدهاست، افزود: گرماي شديد خردادماه امسال که باعث ريزش محصول شد و سرمازدگي جوانه‌ها در زمستان سال گذشته، از دلايل اين خسارات به کشاورزان است.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي خراسان‌جنوبي ادامه داد: يکي ديگراز دلايل وارد شدن خسارت به پسته‌کاران، تشديد شوري منابع آبي به دليل کاهش نزولات آسماني است.
ولي‌پور مطلق بيان کرد: خشکسالي و کمبود منابع آبي، شور شدن آّب چاه‌ها و کمي سرمايه در گردش کم بهره براي باغات از عمده مشکلات پسته‌کاران استان است.
وي يادآورشد: همچنين وجود سموم تقلبي در بازار (سموم با کيفيتپايين)، کود نامناسب و قيمت پايين محصولات و نوسانات زير قيمت‌ها از جمله ديگر مشکلاتپسته‌کاران استان است.
بيش از 1600 هکتار از باغات زير کشت پسته است که بيش از 5هزار اصله نهال آن زنده نشده است.
بايد گفت؛ يک‌سال از عمر و رنج زندگي کشاورز و باغدار برابر با 20روز از زندگي و عمر يک دلال است که دل‌هاي کشاورز خون است و جيب دلال رنگين.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/12330/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سفر به خانه خدا بعد از 9 سال | جزئیات عمره 1403

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید

یوسفی: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود

خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است

20 اردیبهشت‌ماه آخرین‌ مهلت تبدیل پروانه کسب فیزیکی به الکترونیکی

افشای راز هوتن شکیبا برای صداسازی بچه؛ روش عجیب ایرج طهماسب در کار (فیلم)

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

برگزاری جشن بزرگ کارگران در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

امضای تفاهم نامه همکاری حوزه هنری و اداره کل تعاون خراسان رضوی

الزامات و برنامه زمانبندی تشکیل مرکز ملی داده‌های زیارت بررسی شد

ماجرای گروگانگیری خونبار!

بیش از 38 کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند

ببینید | راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر

مسعود رجوی با پادرمیانی چه کسی از اعدام فرار کرد؟

افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه

اجرای 285 عنوان برنامه در دهه کرامت در استان

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند از سیزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود

نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت

توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری

فعالیت برخط سامانه اجاره بها در مشهد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

ساخت و افتتاح 27 مدرسه طی 6 ماه در منطقه تبادکان مشهد

فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار

فیلم| تنور رئیس اتحادیه نانوایان مشهد سرد شد!

اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در 6 سینمای مشهد از فردا 5 اردیبهشت 1403

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

تعزیرات خراسان شمالی به هفت‌هزار و 145 پرونده رسیدگی کرد

رکود ساخت‌و‌ساز در خراسان شمالی

امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

2 هزار و 300 قطعه زمین در خراسان جنوبی آماده واگذاری است

شناسایی و دستگیری سارقان قطعات خودرو در مشهد

2300 قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است

هشدار سیل صادر شد ؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

مجتمع کُک طبس با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت