پیام خراسان

آخرين مطالب

در سالروز سفر رهبر معظم انقلاب انجام می شود؛

سفر تولیت آستان قدس رضوی به بجنورد؛ رویدادی با محوریت عمران و سرمایه گذاری اقتصادي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - نماینده ولی فقیه و امام جمعه بجنورد در خطبه های این هفته خود، از سفر قریب الوقوع تولیت آستان قدس رضوی به خراسان شمالی خبر داد؛ سفری که مقرر شده است، هم زمان با سالروز سفر پر برکت مهرماه 91 مقام معظم رهبری به استان انجام شود. حجت الاسلام یعقوبی با بیان این که سفر حجت الاسلام رئیسی به بجنورد سفری سیاسی نیست، این سفر را نتیجه دعوت رسمی خود و استاندار خراسان شمالی از تولیت آستان قدس رضوی خواند. اما این دعوت چرا و چگونه رقم خورد؟
به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، برای یافتن این پاسخ ها باید کمی به عقب بازگشت؛ به دیدار خوشامدگویی مهندس صالحی و معاونان وی با امام جمعه بجنورد پس از بازگشت حجت الاسلام یعقوبی از سفر حج امسال. در آن دیدار، نماینده ولی فقیه در استان خطاب به استاندار، از برنامه ریزی برای سفر حجت الاسلام رئیسی به بجنورد در نوزدهم مهرماه خبر داد تا به مناسبت سالروز سفر تاریخی رهبر انقلاب، سخنران مراسم اصلی باشد؛ مراسمی که به روال سال های گذشته در قالب تجمع مردمی برگزار خواهد شد. مهندس صالحی در آن دیدار با اشاره به جایگاه ویژه آستان قدس رضوی و تولیت آن نزد عموم شیعیان و دوستداران اهل بیت(ع) به خصوص استان های سه گانه خراسان، اصل این سفر را قابل دفاع و حتی ضروری خواند، اما شروطی را هم برای ثمربخشی هر چه بیشتر آن برای ساکنان خطه گنجینه فرهنگ ها و معرفت ها مطرح کرد.
در آن دیدار، مقام عالی دولت در خراسان شمالی با یادآوری سفر سال گذشته حجت الاسلام رئیسی به بجنورد که به مناسبت برگزاری یادواره 3 هزار شهید استان انجام شد، به قول و قرارهایی اشاره کرد که در آن سفر برای کمک به توسعه این استان مورد تأکید و حمایت حجت الاسلام رئیسی واقع شد.
قول مساعدت تولیت آستان قدس برای ایجاد مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی برای زائران و گردشگران، ساخت و تجهیز مرکز درمانی خیریه و خدمات فرهنگی و مشارکت در برخی طرح های عمرانی و خدماتی، به ویژه تعیین تکلیف سریع تر کارخانه سیمان سمنگان و کمک به تکمیل و بهره برداری آن، مهم ترین مواردی بود که مهندس صالحی بدان ها اشاره داشت. وی در ادامه، از معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خواست، در تعامل با نمایندگی آستان قدس رضوی در خراسان شمالی، طرح های مشخصی را تعیین و مقدمات آغاز عملیات اجرایی آن ها در این سفر را فراهم کنند.
استاندار در عین حال، خطاب به نماینده ولی فقیه در استان خواستار آن شد که اگر در این بازه زمانی کوتاه تا نوزدهم مهرماه، این مقدمات و در نتیجه، شرایط لازم برای ثمربخشی این سفر فراهم نشود، موعد انجام آن به تأخیر افتد و در زمان دیگری، به عنوان نمونه در آذرماه و به مناسبت هفته بسیج، انجام شود تا به جز برکات معنوی، برکات مادی آن هم برای مردم استان ملموس و محسوس باشد.
انتظارات خراسان شمالی از سفر حجت الاسلام رئیسی به بجنورد
سفر تولیت آستان قدس رضوی را می توان رویدادی نه فقط سیاسی با هدف گرامیداشت سالروز سفر تاریخی مقام معظم رهبری، بلکه بیشتر سفری با محوریت مباحث عمرانی و سرمایه گذاری دانست؛ تا جایی که در این سفر مقرر است، دست اندرکاران این دو حوزه در قالب نشست سرمایه گذاری و عمران استان گرد هم آیند و به طرح مسائل مدنظر خود بپردازند تا بتوانند از ظرفیت های عظیم اقتصادی آستان قدس رضوی به عنوان بزرگ ترین بنگاه موقوفه جهان اسلام، به تناسب بهره گیرند.
به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار خراسان شمالی، ازجمله مهم ترین انتظارات مدنظر مدیریت ارشد استان در این سفر از تولیت آستان قدس رضوی، دستور تکمیل مجتمع سیمان سمنگان به عنوان شرکتی است که تمام سهام آن به این نهاد تعلق دارد اما چند سالی هست که تکمیل نشده و هم چنان ناتمام مانده است؛ با این مدعا که تولید سیمان دیگر توجیه اقتصادی ندارد. این در حالیست که زمینه صادرات این محصول به کشورهای همجوار فراهم است و فعالیت های بخش مسکن نیز در حال رونق گرفتن است و بهره برداری از این کارخانه نه فقط برای آستان قدس سوددهی مناسبی خواهد داشت، بلکه بخشی از مشکل اشتغال در استان به ویژه شهرستان مانه و سملقان را نیز برطرف خواهد کرد. یعنی دقیقا همان نکته ای که مقام معظم رهبری در مفاد حکم انتصاب حجت الاسلام رئیسی به تولیت آستان قدس رضوی گوشزد کردند و بر نقش آفرینی این نهاد در رونق تولید و اشتغال در کشور تأکید ویژه داشتند.
ایجاد مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی در محورهای اصلی ارتباطی استان، دیگر موضوعی است که محمود دلپسند بدان اشاره دارد و با یادآوری سفر سال گذشته حجت الاسلام رئیسی به بجنورد و قول مساعدت هایی که برای توسعه این مراکز داده شد، ابراز امیدواری می کند که دستور ایجاد 3 تا 5 مجتمع از این دست در خراسان شمالی، صادر و مراحل اجرایی آن ها آغاز شود.
سرمایه گذاری آستان قدس و شرکت های زیرمجموعه آن در حوزه صنایع پایین دستی آلومینیوم، پتروشیمی و فولاد، حمایت از بخش خصوصی و مشارکت در ساخت و بهره برداری صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی به ویژه اسانس گیری گیاهان دارویی و معطر، از دیگر نکات مورد اشاره مهندس دلپسند است.
به گفته وی، ایجاد مجتمع های کشت گلخانه ای و واگذاری آن ها به جوانان دانش آموخته کشاورزی و استفاده حداکثری از ظرفیت مجتمع کشت و صنعت آستان قدس در اسفراین برای ایجاد ظرفیت های جدید اشتغال و رونق تولید، از دیگر نکات مورد تأکیدی است که در قالب پیشنهادهای مشخص در این سفر به تولیت آستان قدس رضوی ارائه می شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز با اشاره به ضرورت ایجاد مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی در 3 محور بجنورد-شیروان، بجنورد-آشخانه و بجنورد-سنخواست، از آمادگی کامل دستگاه های متولی استان برای واگذاری زمین در این محورها برای ساخت مجتمع های خدماتی آستان قدس خبر می دهد.
محمدحسین علی نیا از دیگر مطالبات و انتظارات مطرح استان در سفر این هفته تولیت آستان قدس رضوی را ساخت مجتمع فرهنگی، ورزشی و دارالشفا در مرکز استان بر می شمرد و از جانمایی قطعه زمین مناسبی در شهر بجنورد در همین رابطه خبر می دهد.
وی از دیگر پیشنهادهای آماده ارائه در این سفر را ساخت 2 مجتمع آموزشی (دبیرستان) برای آموزش و پرورش در بجنورد، هم چنین ایجاد شعبه ای از دانشگاه علوم اسلامی رضوی در خراسان شمالی می داند و بر لزوم سرمایه گذاری آستان قدس برای تکمیل و بهره برداری کارخانه سیمان سمنگان هم تأکید می کند.
به گفته مهندس علی نیا، عملیاتی کردن تفاهم نامه سه جانبه استانداری، آستان قدس و بسیج سازندگی برای احیای 80 رشته قنات در استان و کمک به تأمین آب در روستاها با ایجاد کانال و استخرهای ذخیره آب، از دیگر ثمرات این سفر خواهد بود.
با این تفاسیر، و با توجه به جنبه های عمرانی و اقتصادی سفر نوزدهم مهرماه 96 تولیت آستان قدس رضوی به بجنورد و تلاش مدیریت عالی استان برای انتفاع عموم مردم از ثمراتش، امید می رود که برکات مادی آن در پنجمین سالروز سفر مقام معظم رهبری، خراسان شمالی را چند گام دیگر در مسیر توسعه همه جانبه به پیش اندازد./

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/16544/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بحث روز؛ VAR در فوتبال، قاضی عادل یا قاتل روح ورزش محبوب ما؟

مردم کدام کشور‌ها بیشتر کتاب می‌خوانند؟

شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد

برگزاری همایش آموزشی توجیهی مناسک حج تمتع در مشهد

سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) نهبندان رسید/ تخلیه آبگرفتگی صحن مزار

آغاز عملیات روکش آسفالت 10 کیلومتر محور طبس یزد

1055 قزوینی به حج تمتع اعزام می‌شوند

فیلم| پیاده‌روی خانوادگی با طعم بی‌تدبیری / مردم در گِل ماندند

آغاز نهضت تولید سبز با برق سبز در شهرستان بردسکن

وقوع انفجار گاز در نیشابور با یک کشته و یک مصدوم

دستگیری متهم به قتل در کمتر از 5 ساعت در نیشابور

نهضت تولید سبز با برق سبز در شهرستان بردسکن کلید خورد

جزئیات بیشتر از درگذشت یک پزشک زن

برگزاری دوباره آزمون سراسری در خراسان جنوبی

مرحله اول کنکور سراسری 1403 در مشهد

کشتی فرنگی ایران برای دومین بار در تاریخ با سهمیه کامل در المپیک

چند بار باید دستان خود را بشوئید؟

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی

انجام موفقیت آمیز عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور

زندگی سخت است آیا فلسفه می‌تواند کمک کند؟

سه نکته برای آموختن درباره صبر و عدم صبر از غزالی

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان ‌غربی برگزار می‌شود

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

امدادرسانی در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی ادامه دارد

جمع‌آوری و دستگیری 286 معتاد و خرده‌فروش در مشهد

سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است

کاهش سرقت درچناران با جمع آوری معتادان متجاهر

پرورش حلزون با احتیاط؛ استاندارد این صنعت هنوز تدوین نشده

جانمایی زمین برای طرح نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت در نیشابور

پرورش هزار و 700 نفر شتر در داورزن

گردشگران جشنواره «گیلاس کن»رشد 50 درصدی داشته است

کیفیت هوای مشهد «پاک» است

جمع آوری و دستگیری 286 معتاد و خرده فروش در مشهد

افزایش 100 درصدی اکتشاف سنگ آهن در معادن سنگان خواف

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

ادعایی درباره ضرر مرغداران؛ تولیدکننده 10 هزار تومان ضرر می‌کند

بازگشت مرزبانان ایرانی از افغانستان

بیشترین خسارت سیل به راههای مواصلاتی خراسان جنوبی

بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

ثبت بیشترین بارش شبانه روز گذشته در بیرجند

راز لگد تاریخی کلینزمن: مقابل تراپاتونی گریه کردم!

اعزام 170 نفر به حج عمره پس از 9 سال

غیرتی که در خون غلتید

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک؛ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی