/روی خط تئاتر/
کارگردان «دل بسته» مطرح کرد: مشکلات جذب مخاطب برای آثار مذهبی به دلیل کثرت آثار ضعیف
فرهنگي
بزرگنمايي:
خراسان آنلاین - یک کارگردان مشهدی گفت: آنقدر در حوزه مذهب ضعیف کار شده که امروز نمیتوان مخاطب را به آسانی جذب کرد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا- منطقه خراسان، عباس جانفدا در نشستی که در محل این خبرگزاری برگزار شد، اظهار کرد: تولید کار در ژانر مذهبی با توجه به آثار ضعیفی که در این حوزه تولید شده در حال حاضر بسیار پیچیده است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر افرادی که به اصطلاح کار مذهبی میکنند به دو دسته تقسیم میشوند یکی از آن دو دستهای هستند که باور عمیقی دارند اما تخصص ندارند و دسته دوم افرادی هستند که تخصص دارند اما باور ندارند.
جانفدا ادامه داد: دسته اول به خاطر دغدغه خود کار را شروع میکنند اما به علت نبود دانش فنی به زودی کارشان زمین میخورد و دسته دوم نیز کار خود را انجام میدهند اما چون کار خود را باور ندارند کارشان آن روح و جانی که باید را پیدا نمیکند.
نویسنده قضاوت نمیکند، روایت میکند
وی تصریح کرد: من معتقدم که نویسنده نباید عقیده شخصی خود را به عنوان یک مانیفست قطعی به مخاطب تزریق کند زیرا در چنین صورتی اگر مخاطب با عقیده من مخالف باشد وازدگی پیدا میکند.
این کارگردان تئاتر ادامه داد: تلاش من در کارهام این بوده که روایت کنم و قضاوت را به مخاطب وابگذارم.
جانفدا اظهار کرد: عمده آثار من در حوزه آثار ارزشی است. من نزدیک 14 نمایشنامه در رابطه با امام رضا نوشتم. همچنین آثار زیادی در حوزه دفاع مقدس نگاشتهام.
وی در خصوص تلاشهایش برای ارتباط گیری مخاطب با متن گفت: من تلاش کرده ام اگر اثر تاریخیای را هم خلق میکنم آن اثر ما به ازای بیرونی در امروز داشته باشد.
این کارگردان تئاتر ادامه داد: قدم بعدی این است که از انسانهای معمولی به عنوان شخصیتهایش نمایشیام استفاده میکنم اما در عین حال سعی میکنم این شخصیتهای ساده حرفهای مهم بزنند تا بیشترین تاثیرگذاری را بر مخاطب داشته باشند.
وی همچنین افزود: از دیگر ویژگیهای نمایشهای من این است که برای این شخصیتهای ساده اتفاقات مهمی میافتد. به عبارت دیگر من آدمهای ساده را در دل اتفاقات و حرفهای خاص قرار داده ام تا مخاطب بتواند بهترین ارتباط را با آنها برقرار کند.
جانفدا در خصوص ایده کار «دلبسته» اظهار کرد: فکر نگارش این نمایشنامه از یک همنشینی خانوادگی شروع شد و بنده در برنامهای صدای حجتالاسلام دانشمند را شنیدم که داستان شخصیتی به نام قاسم را روایت میکردند.
وی ادامه داد: داستان قاسم به نظرم جذاب آمد و از همینرو تصمیم گرفتم کمی درباره آن تحقیق کنم تا از صحت و سقم ماجرا با خبرشوم و متوجه شدم که این شخصیت وجود خارجی داشته پس تصمیم گرفتم داستان او را که مرتبط با امام حسین (ع) بود بنویسم.
جانفدا در خصوص اجراهای قبلی تئاتر دلبسته اظهار کرد: این نمایش در گذشته نیز اجرا شده توانست موفقیتهای بسیاری را کسب کند.
وی ادامه داد: اما این بار تصمیم گرفتیم کار را با روایتی نو، از نو بنویسیم تا هم حق مطلب داستان بیشتر ادا شود و هم متناسب با نیازهای روز باشد.
جانفدا همچنین خاطرنشان کرد: از اتفاقات دیگری که باعث شد من تصمیم بگیرم داستان دلبسته را مجدد به رشته تحریر درآورم این بود که من علاقه خاصی به شخصیت قاسم داشتم و دوست داشتم بتوانم این بار پیش از پیش به ابعاد این شخصیت بپردازم.
وی تصریح کرد: از تغییراتی که در بازنویسی جدید دلبسته ایجاد شده خارج گردن نمایش از فضای تکجنسیتی و مردانه به فضایی گرمتر و خانوادگیتر بود.
این نویسنده تئاتر در خصوص داستان «دلبسته» عنوان کرد: دلبسته داستان انسانهایی است که وابسته میشوند اما نمیدانند که چرا وابسته شدهاند.
وی در خصوص بازیگر نمایش قاسم گفت: منصور جهانبخش در مقام بازیگر انسانی است که با تحلیل به سر صحنه میآید بر خلاف بسیاری از بازیگران که با حس و غریزه خود به ایفای نقش میپردازند و همین مساله باعث هرچه بهتر شدن این شخصیت میشود.
این کارگردان تئاتر اظهار کرد: متاسفانه وقتی که ما اجرایمان را شروع میکنیم به جای اینکه بتوانیم تمام انرژی خود را مصروف اجراها کنیم باید صرف بخش اداری و حاشیههای موجود کنیم و هنوز هم متاسفانه ما داریم از این مساله لطمه میخوریم.
وی ادامه داد: طراح صحنه من از غروب هرروز نگران این مساله است که به او اعتراض نشود که چرا روی دکور کار میکند و این مساله در شرایطی است که ما امکان برونبری دکور را نداریم و دلیل این امر نیز آن است که ما سالنهای مناسبی نداریم که بتوان دکور را خارج و داخل کرد.
جان فدا تصریح کرد: همچنین از دیگر مشکلات ما در فضای صحنهای این است که ما از اتاق فرمان با توجه به اینکه برخی از بخشهای دکور ارتفاع دارد؛ دید نداریم و خیلی جاها جزو نقاط کور دید من است و همه اینها در حالی است که ارتباط بین اتاق فرمان و صحنه جزو ابتداییترین ویژگیهای یک سالن نمایش باید باشد.
این کارگردان تئاتر ابراز کرد: متاسفانه مسیر تهیه کنندگی در مشهد دارد به سمت مافیا پیش میرود و کم کم با پدیدههایی چون مافیای تماشاچی و مافیای تهیهکنندگی مواجه خواهیم شد، البته چنین اتفاقی هنوز نیوفتاده است.
وی در خصوص علت رغبت مردم مشهد به تئاتر گفت: علت آنکه ناگهان مخاطبان تئاتر زیاد شدند آن است که کنسرت در این شهر لغو شده است، اگر کنسرت دوباره جان بگیرد افراد کمتری به تئاتر خواهندآمد و ما باید این تحلیل را در مورد فضای تئاتر شهرمان داشته باشیم.
انتهای پیام
-
دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶ - ۸:۱۹:۱۶ AM
-
۴۹ بازديد
-
ایسنا - فرهنگی - خراسان رضوی
-
پیام خراسان
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/20085/