منصور جهان بخش: قسم میخورم تئاتر مشهد میتواند یک میلیارد بفروشد
فرهنگي
بزرگنمايي:
خراسان آنلاین - منصور جهان بخش گفت: من قسم میخورم یک تئاتر در مشهد میتواند یک میلیارد هم فروش داشته باشد.
هیهکننده تئاتر «دل بسته» در نشستی که در محل این خبرگزاری برگزار شد، در ادامه اظهار کرد: اما این در صورتی است که همه عوامل سر جای خودشان باشند به عبارت دیگر مشاغل در تئاتر تعریف شده باشد.
جهانبخش خاطرنشان کرد: البته شاید دلیل اینکه مشاغل در تئاتر تعریف نشده باشد این است که درآمد اساسا در تئاتر مشهد تعریف نشده است.
وی تصریح کرد: ما یک دفتر تئاتری نداریم که عوامل در آن تعریف شده باشد. از طرفی ما کلاس آموزشی برای تعلیم مشاغل مدیر صحنهای، منشی صحنهای و مدیر تولید و تهیهکنندگی نداریم.
این تهیهکننده تئاتر ادامه داد: حتی کلاسهای بازیگری و نویسندگی و کارگردانیای هم که داریم به خوبی این مشاغل را تعریف نمیکند و در هرکدام از این شاخه هر سه شاخه بازیگری، نویسندگی و کارگردانی همزمان تدریس میشود.
وی در خصوص دیگر مشکلات تئاتر در مشهد اظهار کرد: متاسفانه چرخه تئاتر ما بیمار است، نظارتهای بیرونی بیش از حد وجود دارد و از آن طرف برنامه ریزی در کار وجود ندارد. بالاخره ما حل این مشکلات را باید از یک جایی شروع کنیم و قرار هم نیست که همواره حل مشکلات از تهران شروع شود بلکه حل این بحرانها یک بار هم میتوان از مشهد شروع شود.
وی در خصوص تفاوت تهیهکنندگی با سرمایهگذاری اظهار کرد: سرمایه گذار با تهیه کننده از این جهت تفاوت دارد که سرمایه گذاری به چند و چون اجرا و نمایش کاری ندارد و تنها سرمایه و پولی را در اختیار میگذارد و سپس بنا به سود اجرا یا پول خود را پس میگیرد یا نمیگیرد.
جهانبخش ادامه داد: اما تهیه کننده باید تمام عوامل مربوط به پشت صحنه را ببیند و با همه آنها قرارداد ببندد. همچنین مدیریت هزینهها از دیگر وظایف تهیهکننده است.
وی در خصوص وظیفه مسئولان در ارتباط با تئاتر اظهار کرد: وظیفه مسئولان مدیریت در سطح کلان است نه در خصوص جزئیات نظر دادن. صرفا نظارت کافی نیست و باید حمایت و هدایت هم وجود داشته باشد.
جهانبخش تاکید کرد: متاسفانه مسئولان فرهنگی در مورد مطالبات هنرمندان یک سکوت مصلحت مابانه پی گرفتهاند و به همین خاطر است که در خصوص شیوه مدیریت فضای کلی تئاتر نظر نمیدهند.
وی تصریح کرد: بهتر است مسئولان کنترل را برداشته و هدایت را شروع کنند. به عنوان مثال اول اداره ارشاد بگوید که چهار کار خارجی، چهار کار مذهبی و پنج اثر ملودرام را تا آخر سال در برنامه خود داشته باشید.
این نویسنده تئاتر ابراز کرد: تلاش برای حفظ دین در ایران به صورت نظارت بر فرهنگ خودش را نشان داده و همین نظارت بیش از حد باعث شده که مخاطب ما به دیدن کار مذهبی نیاید و به عبارتی تلاش ما برای حفظ مذهب تاثیر مناسبی نداشته است.
وی در خصوص تاثیر اقتصاد بر فرهنگ گفت: اقتصاد هم جزو فرهنگ است. اقتصاد بار مالی فرهنگ را به دوش میکشد و اگر اقتصاد جلو نیاید این فرهنگ است که اصلیترین ضربه را میخورد پس ما باید برای اقتصاد فرهنگمان فکر جدیای بکنیم.
بازیگر نقش قاسم در خصوص شخصیت این نقش اظهار کرد: ایفای نقش قاسم از دو جهت کار دشواری بود یکی آنکه این شخصیت وجود خارجی داشته و من به هرحال باید شخصیتی ایجاد میکردم که به قاسم اصلی نزدیک باشد و از طرفی اطلاعاتی از این فرد در دست نیست که بتوانی متناسب با آن به کاراکتر هویت ببخشی.
جهانبخش تصریح کرد: من و آقای جانفدا در گفتگوهایی که با هم داشتیم به این نتیجه رسیدیم که کاراکتر قاسم را از یک شخصیت تیپیکال که در دورههای قبلی اجرای نمایش با آن مواجه بودیم، به یک شخصیت پرداخته شده که دارای ابعاد مختلف درونی است تبدیل کنیم. قاسم امروز نمایش «دلبسته» بر خلاف اجراهای سال گذشته، علاوه بر جنبههای خشونتآمیز روانی، جنبههای احساسی و عاطفی نیز دارد.
وی خاطرنشان کرد: در تئاتر «دلبسته» وجههای مختلفی از شخصیت قاسم را میبینیم و همین مساله کار را دشوار میکند چون هر کدام از این وجهها تحلیل خودش را میطلبد.
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/21896/