پیام خراسان

آخرين مطالب

ورزش همگانی و لزوم همگانی کردن ورزش ورزشي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - مشهد- ایرنا- در عصر ماشینی کنونی که همه دچار کم تحرکی هستند، همگانی شدن ورزش و شرکت همه در ورزش های همگانی ضرورتی اجتناب ناپذیر برای سلامت تن و روان است.
در این میان پیاده روی، دوهای عمومی، کوه پیمایی و دوچرخه سواری در تامین سلامت افراد از جایگاه مهمی برخوردارند.
سکته مغزی، بیماری های قلبی و عروقی که رتبه نخست مرگ و میر در جهان را تشکیل می دهند به دلایلی از جمله کم تحرکی یا چاقی به سراغ جوانان آمده است.
برگزاری مسابقات عمومی، مهیا کردن زیر ساختها و تبلیغات عمومی از عوامل تشویق به ورزش و تامین سلامت است و با گسترش فرهنگ ورزش می توان جامعه ای با انسان های سالم ، تندرست و با نشاط داشت.
* 30 درصد مردم استان در ورزش همگانی حضور فعال دارند
رئیس هیات ورزشهای همگانی خراسان رضوی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: بین 20 تا 30 درصد مردم استان در ورزش همگانی حضور فعال دارند لذا تقویت و توسعه ورزش همگانی مورد توجه این هیات است.
رضا آذریان با بیان اینکه هر جا فضای مناسب باشد، محل ورزش شهروندان می شود افزود: فعال کردن ورزش در سازمانها و ادارات نیز از جمله برنامه های این هیات است.
وی اظهار کرد: کارمندان قشر بزرگی از جمعیت استان را تشکیل می دهند که اغلب هر کدام سرپرست خانوار هستند و می توانند در زمینه ورزش بر اعضای خانواده های خود تاثیرگذار باشند به همین دلیل با همکاری بسیج ادارات، به دنبال تقویت ورزش کارمندان هستیم.
وی با بیان اینکه مدارس نیز یکی از مناطقی است که می تواند در توسعه و نهادینه کردن فرهنگ ورزش همگانی نقش مهمی ایفا کند گفت: حدود یک میلیون و 200 هزار دانش آموز در استان خراسان رضوی مشغول تحصیل هستند که در کنار والدین خود جمعیت عظیم برای نهادینه کردن ورزش همگانی به شمار می روند.
وی افزود: در شرایط فعلی نسبت به پارسال در عرصه ورزشهای همگانی این استان تحولات مثبتی ایجاد شده که از جمله این تحولات می توان به همکاری و هماهنگی تربیت بدنی شهرداری مشهد و تربیت بدنی آستان قدس رضوی با اداره کل ورزش و جوانان استان و هیات ورزش های همگانی اشاره کرد که نوید بخش روزهای خوب برای ورزش استان است.
رئیس هیات ورزشهای همگانی خراسان رضوی ادامه داد: دوچرخه سواری از دیگر ورزشهایی است که همگانی شمرده می شود و برای توسعه این رشته ورزشی که هم در سلامتی و هم در کاهش آلودگی هوا نقش دارد در حال فراهم کردن زیر ساخت های لازم و پیشنهاداتی برای اصلاح برخی مسیرها هستیم.
وی اظهار کرد: زیر ساختها و امکانات برخی بوستان ها مانند بوستان ملت مشهد برای ورزش همگانی مهیا و کافی است و باید تلاش کنیم در هر محله یا منطقه یک بوستان با امکانات و فضای کافی برای ورزش مردم فراهم کنیم.
وی گفت: هم اکنون در بیش از 70 درصد بوستان های مشهد ایستگاه سلامت وجود دارد که تکمیل کننده ورزش همگانی است.
*بانوان نیازمند فضای مخصوص برای ورزش
مدیر تربیت بدنی شهرداری مشهد نیز در زمینه همگانی کردن ورزش گفت: با توجه به فرهنگ دینی و ارزشی حاکم بر جامعه راه اندازی بوستان های مخصوص بانوان یا اختصاص بخشی از بوستان ها برای استفاده انحصاری بانوان نقش مهمی در استفاده این قشر از جامعه از فضاهای ورزشی و افزایش افراد فعال در عرصه ورزشهای همگانی دارد.
مجتبی مجد افزود: ایجاد زیر ساخت ها و سالنهای ورزشی یا محصور کردن بخشی از بوستان های مشهد برای بانوان در نیمه دوم امسال و اوایل سال آینده به انجام می رسد.
وی اظهار کرد: تربیت بدنی شهرداری مشهد به دنبال توسعه ورزش همگانی در همه نقاط و محلات این شهر بویژه در مناطق کم برخوردار است که با در اختیار گذاشتن زیرساخت های لازم و آسان برای همه اقشار جامعه این موضوع عملی می شود.
وی با بیان اینکه شهرداری 32 سالن ورزشی با متراژ 47 هزار متر مربع دارد گفت: این امکانات ورزشی با کمترین تعرفه نسبت به دیگر باشگاهها یکی از مسیرهای استفاده حداکثری همه اقشار برای ورزش است.
مجد افزود: مشارکت مساجد، حوزه های علمیه و مدارس در توسعه ورزش برای همه نقش دارند که در این ارتباط بیش از 300 مسجد دست کم 70 متر مربع از زیرزمین خود را به فضایی برای ورزش اختصاص داده اند و همچنین 25 حوزه علمیه به امکانات ورزشی تجهیز شده اند.
وی اظهار کرد: ورزش همگانی منحصر به پیاده روی نیست اما این موضوع به دلیل اینکه در دسترس، آسان و بدون هزینه است و برای همه میسر است مورد توجه مردم می باشد لذا سعی ما بر این این است که در بخش های مختلف مسیرها و امکانات لازم برای حضور بیشتر شهروندان در این زمینه فراهم شود.
*حضور مردم در ورزش همگانی اندک است
یکی از بازنشستگان که به گفته خودش صبح سه روز در هفته برای ورزش به بوستان ملت می رود گفت: از جمعیت چند صد هزار نفری که در اطراف این بوستان بسیار زیبا هستند افرادی که برای ورزش و نرمش صبحگاهی حضور می یابند، قابل توجه نیست.
رضا محمد زاده افزود: حضور نسل جوان هم نسبت به جمعیتی که صبح ها مشاهده می کنم اندک است، برخی گمان می کنند نرمش و ورزش برای افرادی است که سالمند هستند یا قند خون و چربی دارند.
وی اظهار کرد: حضور بانوان هم نسبت به جمعیت حدود 50 درصدی آنها انگشت شمار است و همین عوامل با دیدگاههایی که نسل جوان نسبت به ورزش صبحگاهی دارند باعث می شود طیف عظیمی از این جمعیت دچار مشکلات ناشی از فقر حرکتی در زندگی مدرن ماشینی شوند.
وی گفت: در ساعات مختلف روز و در ایستگاههای سلامت و دستگاههایی که برای ورزش بزرگسالان در بوستان ها نصب شده است، کودکان به عنوان ابزار بازی از آنها استفاده می کنند و والدین آنها تماشگر هستند که هر 2 جنبه جای تامل دارد.
وی راه ترویج ورزش همگانی را تغییر نگاه و باور به ورزش ذکر کرد و افزود: تا زمانی که معتقد باشیم کسی که دیابت و چربی دارد باید ورزش کند یا سردی و گرمی هوا را مانعی برای ورزش بدانیم، ورزش همگانی توسعه پیدا نمی کند.
*ورزش باید اجباری شود
یکی از جوانان حاضر در بوستان ملت مشهد هم به خبرنگار ایرنا گفت: برای توسعه ورزش همگانی باید نیاز آن برای افراد مشخص شود تا حالت اجبار پیدا کند.
محسن جعفری افزود: ورزش های همگانی و مشارکت اجتماعی نقش مهمی در بهبود فضای روانی جامعه و نشاط اجتماعی دارند و با توجه به ماشینی شدن کارها و کاهش تحرک، گسترش فرهنگ و تقویت ورزش همگانی یکی از راههایی است که در کاهش مشکلات روحی، روانی و جسمی نقش موثر دارد.
وی با بیان اینکه در عصر کنونی همه در فضای مجازی و زندگی ماشینی غرق شده ایم اظهار کرد: هم اکنون بازی ها و ورزش ها نیز مجازی شده و افراد با یک موبایل در گوشه ای می نشینند و انواع بازی اعم از مسابقات موتورسواری تا فوتبال را انجام می دهند در حالی که این امور تاثیری بر سلامت بدنی افراد ندارند.
کانال تلگرام ایرنا خراسان رضوی به نشانی telegram.me/irnamashhad برای دسترسی و دریافت سریع اخبار منتخب در همه حوزه های خبری و تصویری فعال است.
خبرنگار: مصطفی نخعی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
7507/ 6053

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/22857/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است

1500 هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است

8 اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران

متهم شدن 7 تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان

پیش بینی برداشت بیش از 700 تن گل محمدی در خراسان جنوبی

گلچینی از گل و گیاه 5 استان کشور در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند

خواسته بافندگان فرش دستباف: بی گره‌ها و ربات باف‌ها هویت‌دار شوند

افتتاح کارگاه اشتغال‌زایی برای معتادان در مشهد

تجهیز 53 درصد چاههای صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند