پیام خراسان

آخرين مطالب

در شورای شهر بیرجند مطرح شد؛

افزایش بی منطق ارزش معاملاتی املاک بیرجند/رکودساخت و ساز بیشتر شد سياسي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - بیرجند- افزایش عوارض ساختمانی به دنبال اجرای دفترچه ارزش معاملاتی املاک سال 96 و افزایش اعتراضات مردمی در این زمینه از مهم ترین موضوعات جلسه شورای شهر بیرجند بود که طرح و بررسی شد.

به گزارش خبرنگار مهر ، بیست و دومین جلسه شورای شهر بیرجند صبح شنبه با حضور هشت نفر از اعضای شورا برگزار شد.
در این جلسه به دلیل اعتراضات بالای مردمی ناشی از افزایش یکباره صدور پروانه های ساختمانی به دنبال افزایش زیاد ارزش معاملاتی املاک در سال 96 مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی و تعدادی از کارشناسان مالی شهرداری حضور یافتند تا در این زمینه به اعضای شورا پاسخگو باشند.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر بیرجند در این رابطه با اشاره به افزایش نرخ ارزش معاملاتی املاک در دفترچه تقویم ارزش املاک سال 96، اظهار کرد: اخیرا با دفترچه ای روبه رو شده ایم که نرخ تورمی در عوارض شهرداری ایجاد کرده که باید برای ان چاره ای اندیشیده شود.
افزایش 200 تا 400 برابری عوارض شهرداری در برخی از مناطق
مهدی میری با بیان این که دفترچه سبب افزایش 200 تا 400 برابری عوارض شهرداری در برخی از مناطق شده است، بیان کرد: با توجه به نرخ 10 درصدی تورم این افزایش قیمت ها اصلا منطقی نبوده و سبب رکود و تعطیلی ساخت و ساز شده است.
وی با تأکید بر اینکه این دفترچه باید به صورت منطقی تربازنگری شود، عنوان داشت: با توجه به اینکه خراسان جنوبی استانی محروم است باید ضرایب محرومیت در این دفترچه مد نظر قرار گیرد.
این عضو شورای شهر بیرجند با بیان اینکه در این دفترچه نرخ ها را به صورت نجومی بالا برده ایم، بیان داشت: این دفترچه تقویم روز املاک است که چندین مجموعه از آن استفاده می کند، اگر بحث درآمدی باشد به نفع شهرداری است اما از نگاه مردمی تفاوت ها خیلی سنگین گرفته شده و باید به مردم پاسخگو باشیم.
میری با اشاره به اینکه با اجرای این دفترچه عوارض ساختمانی در یک بافت فرسوده یا شمال شهر بین 10 تا 15 درصد افزایش خواهیم داشت، افزود: حجم زیادی از نامه ها اعتراضات مردمی مربوط به این موضوع است.
وی با انتقاد از اینکه قبلا نمایندگان شورا در کمیسیون تقویم ارزش معاملاتی املاک سه عضو بود، بیان کرد: اما در قانون جدید یک نماینده بیشتر نداشتیم که این قدرت مانور شورا را خیلی کاهش داده است.
مسئول درآمد شهرداری بیرجند نیز در این جلسه اظهار کرد: بر اساس تبصره ماده 50 قانون مالیات بر ارزش افزوده شهرداری موظف است که حداکثر پیشنهادات خود در زمینه عوارض را تا 15 بهمن ماه به شورا بدهد و بر اساس آن دفترچه عوارض شهرداری تعیین می شود.
تعیین عوارض شهرداری بر اساس ارزش معاملاتی املاک
ناهید قانعی با بیان اینکه در این دفترچه عوارض یک سری ضرایب برای محاسبات در نظر گرفته می شود که دفترچه سال 96 بر اساس همین ضرایب داده شده است، افزود: بر اساس قیمت منطقه ای و ارزش معاملاتی دارایی تعیین شده که از چندین سال قبل استفاده می شود و قابل تغییر نیستند.
مسئول درآمد شهرداری بیرجند عنوان داشت: این ضرایب بیشتر بر اساس ارزش معاملاتی عرصه املاک سال 94 بوده است چراکه در سال 95 دفترچه به دست ما نرسید.
قانعی با اشاره به اینکه دفترچه ارزش معاملاتی نیمه سال 96 تحویل شهرداری شده است، افزود: بر اساس این دفترچه خیلی از ضرایبی که پیشنهاد داده ایم برای اعیان تجاری یا تجاری موقت یا بقیه موارد که تحت الشعاع قیمت منطقه ای قرار می گیرد در بسیاری از نقاط شهر به خصوص معابر زیر 12 متر افزایش قیمت چشمگیر داشته است.
وی با بیان اینکه بر این اساس در برخی از بلوک ها 12، 14 و 20 برابر افزایش داشته ایم که روی محاسبات شهرداری خیلی از تاثیر گذار است، بیان داشت: علاوه بر این خیلی از معابر شهر کاهش قیمت را داشته اند اما بیشترین افزایش قیمت را در معابر 12 متر و زیر 12 متر بوده است.
ارزش معاملاتی به 20 درصد قیمت روز املاک می رسد
سرپرست اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی در پاسخ به این اعتراضات گفت: قبل از پایان قانون مصوب سال 94 هفت نفر عضو کمیسیون تقویم ارزش معاملاتی بودند که از این تعداد سه نفر عضو شورای شهر بودند.
محمدرضا پاک گهر با بیان اینکه این افراد بر اساس موقعیت منطقه ارزش معاملاتی را تعیین می کردند، بیان کرد: در قانون قبل به شکلی دست اعضا باز بود و برای خیابان به تناسب موقعیت ارزش معاملاتی کمتر می شد.
وی اضافه کرد: علاوه بر این در قانون قدیم حداکثر ارزش معاملاتی بین 0.6 تا یک درصد ارزش روز منطقه بود.
سرپرست اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در قانون جدید جدید اعضا از هفت نفر به پنج نفر و نماینده های شورا از سه نفر به یک نفر کاهش یافته است، بیان کرد: علاوه بر این پیش بینی شده باید در اولین سال اجرای این قانون ارزش معاملاتی دو درصد ارزش روز املاک منطقه باشد و این درصد هر سال دو درصد افزایش یابد تا در پایان 10 سال به 20 درصد ارزش روز املاک برسد.
پاک گهر اضافه کرد: این یعنی ارزش معاملاتی املاک سال 96 چهار درصد ارزش روز املاک باید تعیین شود که رقم بسیار بالایی می شود.
وی بیان داشت: علاوه بر این در قانون جدید برای تعیین ارزش معاملاتی املاک ارزش روز تمامی املاک واقع در یک بلوک گرفته شده و بر اساس میانگین آن ارزش معاملاتی املاک منطقه تعیین می شود که در این امر بسیاری از املاک واقع در معابر 12 متری و پایین تر با افزایش قیمت یکباره روبه رو بوده اند.
سرپرست اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون با استان های همجوار هماهنگ بوده ایم، عنوان داشت: علاوه بر این با توجه به محرومیت استان سعی کرده ایم حداقل ها را ملاک عمل قرارداده و ارزش معاملاتی املاک را معین کردیم.
پاک گهر با بیان اینکه طبق قانون دفترچه ارزش معاملاتی املاک سال 96 باید تا پایان آذرماه به تصویب کمیسیون برسد، بیان کرد: با توجه به اینکه این دفترچه در حال تصویب است باید نماینده ای از شورا در این کمیسیون حضور یافته و دغدغه های مردم را منتقل کند.
وی ادامه داد: به اعضای شورا اطمینان خاطر می دهم که جایی که در دست اداره کل امور مالیاتی باشد قیمت هایی ارائه شود که رضایت مردم را داشته باشد.
اعتراض مردم و شورا به افزایش غیرمنطقی ارزش معاملاتی
یکی دیگر از اعضای شورای شهر بیرجند نیز در این جلسه با انتقاد از اینکه ارزش معاملاتی تعیین شده در دفترچه سال 96 از مبنای درستی تبیعن نکرده است، اظهار داشت: در این دفترچه شاهد هستیم در برخی از مناطق افزایش چند برابری و در برخی از مناطق کاهش قیمت ها را داشته ایم که نحوه تعیین این ارزش ها برای شورا مشخص نیست.
محمدعلی طاهری با تأکید بر اینکه شورای شهر به نمایندگی از مردم نسبت به تعیین این ارزش ها اعتراض دارد و باید در آن بازنگری صورت گیرد، عنوان داشت: در اصلاحیه ماده 64 مالیات بر ارزش افزوده قبل از پایان سال اگر احساش شد در اجرای دفترچه مشکل وجود دارد کمیسیون می تواند در این زمینه تصمیم گیری کند.
وی اضافه کرد: از این رو انتظار داریم با توجه به شرایط خاص مردم و کاهش درآمد آن ها به دنبال خشکسالی های چندین ساله ارزش های معاملاتی املاک منطقی تر تعیین شود.
عضو دیگر شورای شهر بیرجند نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه افزایش بهای خدمات در دستگاه های خدمات رسان نباید بیشتر از نرخ تورم باشد، اظهار کرد: این در حالی است که که نرخ های دفترچه تقویم املاک بالاتر از نرخ تورم است.
رکود ساخت و ساز بیشتر شد
مرتضی یزدان شناس با بیان اینکه برای رونق اقتصادی باید نرخ ها تعدیل شود، عنوان داشت: با اجرای این دفترچه ساخت و ساز با رکود بیشتری مواجه شده است این در حالی است که دولت سعی بر رونق ساخت و ساز در کشور دارد.
در پایان این جلسه مصوب شد که شهرداری در قالب لایحه پیشنهاد تعدیل ارزش معاملاتی املاک سال 96 را به شورا ارائه داده و از شورا درخواست کند تا پایان سال جاری بر اساس دفترچه سال 95 اقدام شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/23564/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هوای خراسان رضوی خنک می‌شود

کشف جسد یک مرد در اطراف فرودگاه بیرجند

محبی: حضور شیروان‌ و‌ ارشک در جام تختی به چه درد می‌خورد?

راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر + فیلم

جزییات فروش آنلاین میوه و سبزیجات از میادین و میوه و تره‌بار

فهرست مراکز کاردرمانی در مشهد

افزایش 20 درصدی کشف تخلفات اضافه بار در استان بوشهر

پروژه هوافضای آلمان؛ چطور می‌توان در عرض 60 روز با خوابیدن روی تخت 18 هزار یورو درآمد داشت؟

فراخوان چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران

ثبت سفارش کتاب‌های درسی از 5 اردیبهشت

انتشار زندگینامه فرمانده گردان تبوک در «خواب‌های زنگ‌دار»

سخنان شهید بهشتی درباره نماز در «بیست و هفت جمله» منتشر شد

گردهمائی عهد حضور ویژه ائمه جمعه تا پایان سال در 8 منطقه کشور

جابه‌جایی بیش از 89هزار مسافر توسط ناوگان عمومی خراسان جنوبی

گروگان گیری خونبار در مشهد

اجرای طرح ارزیابی حافظان قرآن کریم در خراسان رضوی همزمان با سراسر کشور

میلیاردر زاغه نشین

اهدای 4727 قلم لوازم ضروری زندگی به نیازمندان خراسان‌ جنوبی

رویش گیاه ریواس در دشت‌های زیرکوه

افزایش محدوده خدمات رسانی ناوگان اتوبوسرانی شهرداری بیرجند

مردم بشاگرد و حاجی‌آباد از توقف در حاشیه رودخانه‌ها بپرهیزند

برنامه «باغ فردوس» از رادیو تهران

ساخت 25 کیلومتر بزرگراه در محور زاهدان _ بیرجند

کشف جسد یک مرد در حاشیه‌ی شهر بیرجند

«آقای قاضی» به شبکه دو می‌آید

فصل دوم مجموعه تلویزیونی «آقای قاضی» از شبکه دو

ساختمان‌های دانشگاه فرهنگیان بجنورد تکمیل شود

نجات گردشگران ناپدید شده در جنگل‌های سوادکوه

یک بار برای همیشه با این عکس تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد

بازشدن «پرونده قتل مرموز یک یا دو خفاش جوان» در بازار نشر

«شهر آفتاب» فضای مناسب برای برگزاری نمایشگاه کتاب را ندارد + فیلم

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از 5 اردیبهشت

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

20 استخر غیرمجاز ذخیره آب کشاورزی در بالادست سد کارده مشهد شناسایی شد

هشدار نارنجی هواشناسی برای 21 استان

چالش تولید زعفران در سرزمین طلای سرخ

صدور مجوز حفر 130 حلقه چاه برای تامین آب شرب خراسان رضوی

پیچیدن عطر گل محمدی از گلستانهای خراسان جنوبی

مسجد «شکر» طبس، مقصد دوچرخه‌سواران طبسی

خسارت 680 میلیارد تومانی بارندگی در خراسان جنوبی

حمایت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران از پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند

آخرین اخبار حج تمتع 1403 / روند صدور روادید زائران آغاز شد

اعزام سه هزار و 700 زائر خوزستانی به سرزمین وحی در حج 1403

تشریح ماجرای عفو مسعود رجوی توسط شاه

«آقای قاضی» به شبکه 2 می‌آید

دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند

اعزام اولین گروه از زائران عمره استان اردبیل به سرزمین نور