پیام خراسان

آخرين مطالب

معاون استاندار خراسان رضوی:

قهر با کتابخانه، معضل بخش کتابخوانی است فرهنگي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - مشهد – ایرنا – معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان رضوی گفت: کتابخانه نرفتن مردم بویژه دانش آموزان، از معضلات بخش کتاب و کتابخوانی است که باید در این زمینه برنامه ریزی ویژه ای انجام گیرد.
به گزارش ایرنا سیدجواد حسینی روز سه شنبه در نشست انجمن کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: همان طور که رفتن به سینما به بخشی از نیازهای خانواده پاسخ می دهد که از تماشای فیلم در خانه برنمی آید، رفتن به کتابخانه نیز به اینکه خانواده کتابخوان شوند، کمک زیادی می کند.
وی با تاکید بر اینکه مدارس کانون تحولات جامعه است و هیچ مکانی بهتر از مدارس برای فرهنگ سازی وجود ندارد، گفت: شعار امسال هفته کتاب و کتابخوانی، "آینده روشن با خانواده کتابخوان" است که برای تحقق آن باید به کتاب و کتابخوانی در مدارس توجه ویژه ای بشود.
معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: مهمترین نهاد برای گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی مدارس است و هم اینک رویه های خوبی برای گسترش این فرهنگ در مدارس استان وجود دارد اما در کنار آن خلاءهای زیادی نیز دیده می شود.
حسینی اظهار کرد: مهمترین دغدغه در عرصه کتاب و کتابخوانی، افزایش عضویت دانش آموزان در کتابخانه های مدارس است که برای تحقق آن باید چگونگی گسترش فرهنگ کتابخوانی، گسترش بخشهای سخت افزاری نظیر کتاب و کتابخانه در مدارس را دنبال کرد.
وی افزود: هم اینک از هشت هزار مدرسه خراسان رضوی، 207 مدرسه فاقد کتابخانه مدرسه ای هستند و تنها یک درصد از جمعیت دانش آموزی استان عضو کتابخانه های مدارس اند.
وی اظهار کرد: یکی از مشکلات عرصه کتاب و کتابخانه در مدارس، مدیریت کتاب و کتابخانه هاست که متاسفانه در این بخش کاری غیرعلمی انجام گرفت و پست کتابدار از مدارس حذف شد.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: تفاهم نامه سه جانبه ای بین اداره کل آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نهاد کتابخانه های عمومی استان امضا شده که همه موارد برای افزایش عضویت دانش آموزان در کتابخانه ها دیده شده است.
حسینی با قدردانی از اقدامات انجام شده برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در مدارس استان افزود: باید بررسی کرد که چه مواردی از این تفاهم نامه اجرا نشده است و باید به مرحله اجرا درآید.
وی اظهار کرد: نظام ارزیابی کشور در قالب کنکور، نظام تعلیم و تربیت را دچار مشکل اساسی کرده و باعث شده است دانش آموزان به جای مطالعه کتاب به سمت مطالعه کتابهای تست سوق پیدا کنند و حضور آنان در کتابخانه ها کاهش پیدا کند.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: باید طرحی از سوی اعضای انجمن کتابخانه های عمومی استان و دستگاه های فرهنگی و نهادهای غیردولتی و خیرین با هدف ارتقای عضویت دانش آموزان در کتابخانه های مدارس به 30 درصد تدوین شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی گفت: در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در تخصیص نیم درصد درآمد شهرداری مشهد به کتابخانه های عمومی 400 درصد رشد داشته ایم که امیدواریم مطالبات دیگر کتابخانه های عمومی از شهرداری های استان به صورت کامل پرداخت شود.
حسینی افزود: در 6 ماهه نخست امسال همچنین عضویت در کتابخانه های عمومی استان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 17 درصد، تعداد مراجعان به کتابخانه های عمومی 20 درصد و تعداد نسخ کتاب افزوده شده به کتابخانه ها نیز 18 درصد رشد داشته است.
وی بیان کرد: تعداد کل اعضای کتابخانه های عمومی خراسان رضوی 207 هزار و 113 نفر و تعداد مراجعه کنندگان به کتابخانه ها در سال جاری یک میلیون و 594 هزار و 599 نفر و شمار نسخ کتابهای موجود در کتابخانه ها 2 میلیون و 948 هزار و 170 جلد است.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: نوزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد همراه با رویداد فرهنگی مشهد 2017 با برنامه های جانبی در سطح ملی و بین المللی از 9 تا 16 آذرماه برگزار می شود.
معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در حوزه کتاب برای سنین کودک و نوجوان با فقر کتاب ویژه دانش آموزان برای همراه کردن خانواده ها با آنان در کتابخوانی، کتاب های نو با ساختار جدید و دیجیتالی مواجه هستیم.
علی منصوریان افزود: در کتابخانه های مدارس خراسان رضوی بیش از پنج میلیون جلد کتاب وجود دارد و سرانه کتاب دانش آموزی در استان 5.1 است.
وی اظهار کرد: در برخی مدارس ابتدایی علاوه بر کتابخانه مدرسه ای، کتابخانه کلاسی نیز وجود دارد و در مجموع 270 مدرسه در استان فاقد کتابخانه مدرسه ای هستند اما برخی از آنها کتابخانه کلاسی دارند.
وی بیان کرد: برای تامین کتاب مورد نیاز دانش آموزان مدارس فاقد کتابخانه، که عمدتا مربوط به مناطق روستایی و عشایری است، تلاش شده این نیاز از طزیق کتابخانه های سیار تامین شود.
معاون اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: پست کتابدار چند سالی است که از این نهاد حذف شده و این مساله بر روی برگزاری مسابقات کتابخوانی، شناسایی دانش آموزان کتابخوان و ترویج فرهنگ کتابخوانی بین دانش آموزان اثرگذار بوده است.
وی از مسئولان خواست حداقل به ازای هر 350 دانش آموز یک پست کتابدار در آموزش و پرورش خراسان رضوی تعریف شود.
منصوریان، مدیریت کتابخانه ها توسط تشکلهای دانش آموزی و اولیا، برگزاری جشنواره نویسندگان، باشگاه 100 تایی ها، اجرای طرح کتابخوان در داخل مدارس و برگزاری مسابقات کتابخوانی را از اقدامات اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی ذکر کرد.
وی گفت: پارسال 147 هزار دانش آموز در مسابقات کتابخوانی دانش آموزی در استان شرکت کردند که نیاز است در این زمینه با توجه به اشتیاق دانش آموزان برای شرکت در مسابقات، منابع مفید برای کتابخوانی تامین شود.
وی اظهار کرد: برای هفته کتاب و کتابخوانی، برگزاری یکهزار نمایشگاه کتاب در یکهزار مدرسه، مراسم نمادین تجلیل از خادمان کتاب و کتابخوان های نمونه در شهرستان های استان برگزار می شود.
منصوریان برگزاری جشنواره خیرین کتابخانه ساز، حمایت از کتابهای ویژه کودکان از مرحله نگارش تا توزیع، دیده شدن کتابخانه های مدارس به عنوان یک فضای فرهنگی و حمایت از آنها در فصل فرهنگ و هنر را خواستار شد.
خراسان رضوی دارای 7500 مدرسه با حدود 54 هزار کلاس درس و یک میلیون و200 هزار دانش آموز است.
7489/5132
خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/24103/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بیش از 25 هزار کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین صادر شد

شهروندان مصرف آب را مدیریت کنند

راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در جهنم اتحاد

داستان جالب زباله گردی که پاکبان شهرداری شد | رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب شهرستان بردسکن در روستای باب الحکم

اعزام گروههای ارزیاب از جمعیت هلال احمر به محل زلزله در روداب سبزوار

برگزاری پویش قرانی نوگل من در جغتای

هشدار آب‌وفاضلاب خراسان شمالی درخصوص استفاده غیرشرب از آب

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی در قاینات آغاز شد

صدور 25500 کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین در خراسان جنوبی

هویت رژیم جعلی صهیونیست به جهان نشان داده شده است

هنر پنالتی زدن: راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در اتحاد

کیفیت هوای مشهد ناسالم شد

جنگل‌زدایی وسیع با جاده‌سازی‌های غیرقانونی

نجات بانوی طبیعت گرد مصدوم در ارتفاعات روستایی تربت حیدریه

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه

پیشگیری از قاچاق کالا‌های سلامت محور و عملیات هوایی برای نجات بیمار در نیشابور

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

آغاز مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

کسب مهارت 20 هزار و 720 نفر در خراسان شمالی

آموزش کمک‌های اولیه نجات به بیش از 400 نفر از شهروندان و دانش آموزان نیشابوری

پیش بینی وزش باد در خراسان رضوی

زلزله «روداب» سبزوار خسارتی نداشت

219 انشعاب غیر مجاز آب در خواف شناسایی شد

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

آغاز از سرگیری آسفالت محلات بجنورد

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه و شهرستان ششتمد

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

استخراج 2 امتیازی سپاهان از معدن زغال‌سنگ

31 میلیارد تومان، سهم دانشگاه بزرگمهر از اعتبارات سفر‌های رئیس جمهور به خراسان جنوبی

رقابت 1205 نفر در آزمون استخدامی تامین اجتماعی در خراسان‌شمالی

وزش باد در خراسان رضوی شدت می گیرد

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

وقوع زلزله در سبزوار

شناسایی بیش از 200 انشعاب غیر مجاز آب در خواف

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

کاشت درخت در دل بیابان‌های روستای همت آباد توسط همیار طبیعت + فیلم

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت (عکس)

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در این شهر

زمین لرزه 4 و دو دهم ریشتری در روداب

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در سبزوار

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل