پیام خراسان

آخرين مطالب

/گزارش/ به سیخ کشاندن اموال؛ امید کوچ را از همیشه در سفران خراسان شمالی گرفته است اجتماعي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - جامعه عشایر همیشه به عنوان مرزبانانی غیور و همچنین به عنوان جمعیتی مولد در کشور محسوب می شده است که با کوچ خود به مناطق ییلاقی و قشلاقی و در میان بندها امنیت منطقه را فراهم می کردند.
به گزارش ایسنا، منطقه خراسان شمالی، خراسان شمالی یکی از استان های مرزی کشور است که بیش از 300 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد و از سوی دیگر این استان از مزیت وجود 30 هزار نفر جمعیت عشایری برخوردار است که حدود یک میلیون راس دام سبک را پرورش می دهند و علاوه بر تولید محصولات لبنی، حدود هفت هزار و 500 تن گوشت قرمز را نیز تولید می کنند.
خشکسالی و نوسانات قیمت دام و نهاده های دامی از جمله مشکلاتی بوده که همیشه جامعه عشایری این استان با آن دست و پنجه نرم می کرده است اما طی چند سال اخیر مشکلی دیگر گریبان گیر این جمعیت سخت کوش ساده زیست شده که دیگر تاب و تحمل را از آن ها گرفته و دیگر امیدی برای ادامه زندگی ندارند.
آتش زدن اموال عشایری خراسان شمالی در مناطق قشلاقی و البته جدیدا در مناطق ییلاقی به دست سودجویان از جمله مشکلاتی است که به شدت برای این افراد مشکل زا شده است و در حال حاضر این غیور مردان دیگر تمایلی بر بستن کمر خود به مناطق قشلاقی را ندارند چرا که می دانند عرق رنج کوچ به مناطق قشلاقی بر بدنهایشان سرد می شود.
سوختن اموال به وسیله سودجویان طی سه چهار سال اخیر آتشی بر جان عشایر خراسان شمالی
عبدالرزاق چراغی یکی از عشایر خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه در حال حاضر در شهرستان شیروان مستقر است، گفت: قرار بر این است تا طی یکی دو هفته آینده به منطقه قشلاقی واقع در استان گلستان کوچ کنیم.
وی افزود: اما طی چند روز گذشته از استان گلستان به ما اطلاع دادند که تمامی اموالم در این استان به دست سودجویان آتش گرفته است و به هنگام مراجعه به آن منطقه شاهد از بین رفتن تمامی اموال خود بودم.
چراغی ادامه داد: در این آتش سوزی که توسط سودجویان رخ داده بود دامداری، انبار علوفه، منزل و حدود 400 متر زمین در آتش سوخته بود.
وی اظهار کرد: در کنار اموال بنده، اموال چندین عشایر خراسان شمالی دیگر که در همسایگی بنده بودند در آتش سوخته بود.
چراغی با بیان اینکه همیشه در هنگام کوچ به مناطق قشلاقی به منطقه گوگلان حوالی شهر کلاله سفر می کردیم، تصریح کرد: اما در حال حاضر هیچ چیزی در این منطقه برای کوچ کردن ندارم.
وی توضیح داد: برای ساخت انبار، دامداری و منزل آتش زده شده حدود 300 تیرچه استفاده کرده بودم و مقدار زیادی مصالح ساختمانی که تمام آن ها در آتش تبدیل به تلی از خاکستر شدند، و برای ساخت مجدد آن ها باید حدود 80 میلیوت تومان پول خرج کنم که به هیچ عنوان نمی توانم به آن فکر کنم.
چراغی خاطرنشان کرد: آتش زدن اموال عشایر به وسیله سودجویان طی سه چهار سال اخیر همانند آتشی بوده که به جان عشایر خراسان شمالی افتاده است.
مشکل توسط مدیران کل حل نمی شود؛ وزارت کشور، نمایندگان مجلس و استاندارها وارد عرصه شوند
قنبرزاده رئیس بسیج جامعه عشایری خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با ایسنا درخصوص این مشکل تصریح کرد: از سال 91 تاکنون تعرض سودجویان به اموال عشایر خراسان شمالی آغاز شده و طی سال های اخیر این روند افزایش بافته است.
وی تاکید کرد: ابتدا این مشکل در مناطق قشلاقی(استان گلستان) وجود داشت اما اخیرا شاهد اتفاق آن در مناطق ییلاقی(منطقه جرگلان در خراسان شمالی) نیز هستیم.
قنبرزاده با تصریح بر اینکه منفعت طلبی سودجویان سبب شده تا اموال عشایر خراسان شمالی به یغما برود، گفت: به عنوان مثال سودجویان مراتع اختصاص یافته از سوی ادارای کل منابع طبیعی به عشایر را آتش می زنند و یا تصرف می کنند تا به مساحت زمین های کشاورزی خود بیفزایند.
وی افزود: افراد سودجویی وجود داشته اند که فقط یک هکتار زمین کشاورزی داشته اند اما با آنش زدن اموال عشایر این استان مساحت زمین های آن ها به 30 تا 40 هکتار رسیده است.
وی با اشاره به اینکه از سال 91 تاکنون 143 مورد آتش سوزی اموال عشایر این استان توسط سودجویان گزارش شده است، ادامه داد: میزان خسارت های وارد شده از آن زمان تاکنون به حدود سه میلیارد تومان رسیده است.
وی اظهار کرد: طی سال جاری 17 مورد آتش سوزی اموال عشایر این استان در شهرستان مراوه تپه و 12 مورد در کلاله واقع در استان گلستان و هفت مورد در منطقه جرگلان در خراسان شمالی گزارش شده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: عشایر این استان دیگر امیدی برای زندگی ندارند و بیشتر آن ها به علت مشکلات به وجود آمده در حال ترک شغل خود هستند.
وی با بیان اینکه برای حل این مشکل طی ماه گذشته جلسه ای مشترک میان مسئولان ذی ربط خراسان شمالی، خراسان رضوی و گلستان برگزار شد اما بعد از آن باز هم شاهد افزایش آتش سوزی ها بودیم، تاکید کرد: دیگر رفع این مشکلات با حضور مدیران کل و یا فرمانداران مقدر نیست و باید وزارت کشور، نمایندگان مجلس و استاندارها پای کار بیاییند.
قنبرزاده رئیس بسیج جامعه عشایری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: هادی قوامی نماینده اسفراین رئیس فراکسیون عشایری مجلس است اما تاکنون هیچ اقدامی برای حل مشکل عشایر خراسان شمالی نکرده است.
اطلاعی درباره به آتش کشاندن اموال عشایر خراسان شمالی نداشتم
دکتر علی قربانی نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان و گرمه و جاجرم نیز در ادامه طی تماس تلفنی با وی و بازگو کردن مشکلات عشایری در ادامه در گفت و گو با ایسنا گفت: تاکنون هیچ اطلاعی در خصوص این موضوع نداشته ام و باید بررسی های لازم را در این خصوص انجام دهم.
باید امکان دفاع عشایر از اموال خود در اختیار آنان گذاشته شود
دکتر عبدالرضا عزیزی نماینده مردم شیروان در مجلس همچنین در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: مشکل موجود را با فرمانده نیروی انتظامی خراسان شمالی مطرح و عشایر را با نیروی انتظامی مرتبط ساخته ام و از سوی دیگر موضوع را برای انجام پیگیری و رفع مشکل با استاندار خراسان شمالی اعلام کرده ام.
وی ادامه داد: در این ارتباط با نماینده کلاله(واقع در استان گلستان) در مجلس شورای اسلامی در میان گذاشته و حتی وزیر کشور، معاون سیاسی وزیر کشور و معاون امنیتی وزیر کشور را نیز به صورت پیامکی از مشکل موجود آگاه ساخته ام.
عزیزی اظهار کرد: دوباره امروز نیز این موضوع را با وزیر کشور در میان خواهم گذاشت.
وی در پاسخ به این سوال که این مشکل چگونه باید حل شود؟ تصریح کرد: تاکنون پیگیری برای حل این مشکل انجام شده است اما مثمر ثمر نبوده و یکی از پیشنهاداتی که می توان ارائه داد این است که مجوز اسلحه را به عشایر داد تا بتوانند برای دفاع از خود و اموال خود و به منظور جلوگیری از تعرضات از آن استفاده کنند.
برای حفاظت از اموال عشایر خراسان شمالی در استان گلستان از قرق بان استفاده می شود
علی پور مدیر کل امور عشایری استان گلستان نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، گفت: دستگاه های امنیتی و انتظامی در حال پیگیری برای شناسایی مسببان آتش سوزی اموال عشایر استان در 15 روز گذشته هستند.
وی با تاکید بر اینکه به طور حتم مشکل مرتفع خواهد شد، افزود: در حال حاضر پیگیری های لازم برای حل این مشکل در حال انجام است.
علی پور در پاسخ به این سوال که قرار بر این است تا این مشکل چگونه حل شود؟ اظهار کرد: مقرر شده تا با اعتبارات اختصاص یافته در مناطقی که اموال عشایر مستقر است از مزیت قرق بان استفاده شود تا از اموال آن ها نگهبانی کند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/24129/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد

فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(7 اردیبهشت 1403)

فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود

ادامه وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی

بیشترین خسارت سیل بهاری به راه‌ها | جزئیات خسارت از زبان سخنگوی مدیریت بحران

جاده را آب برد، دانش آموزان به جلسه کنکور نرسیدند/ ویدئو

وضعیت بحرانی و سیل‌زده حاجی‌آباد از زبان شهردار این شهر

فرونشست زمین و ایجاد گودال ٢ متری خیابان کلاهدوز مشهد

سیل امروز 20 دقیقه محور بردسکن به طبس را مسدود کرد!

کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند

پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد «بش‌قارداش» برگزار شد

رهاسازی 7 هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان

صادرات 500 میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

کتاب کامبوزیا خط مقاومت در ایران را نشان می‌دهد

مشارکت مردمی در بهزیستی خراسان جنوبی 116 درصد افزایش یافت

شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

یک فوتی و یک مصدوم در پی آتش سوزی و انفجار گاز نیشابور

بهره برداری ساختمان شرکت فولاد در سایت سنگان + عکس

رایان گیگز در 50 سالگی برای سومین‌بار پدر می‌شود

محصولات مرتعی نیشابور، سرمایه‌ای رو به نابودی

جاری شدن سیل در بعضی از مناطق بردسکن

آمادگی هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی

از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی163 نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی

خراسان رضوی دومین استان دارای خدمات روانشناسی

امدادرسانی هلال احمر بیرجند به 16 نفر متاثر از سیلاب

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

باران های رگباری بیرجند

مستند «آقای خاص» کشتی برای اولین بار از تلویزیون

برخورد قاطع با کم فروشی نانوایان در مشهد

وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی ادامه دارد

آلزایمر ارزی دولتمردان

باران‌های رگباری در بیرجند

تولید 2 هزار و 600 متر مربع فرش درخراسان‌شمالی

آتش سوزی و انفجار گاز در نیشابور یک فوتی و یک مصدوم بر جای گذاشت

دستاورد گواهی 30 درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

جنگل فندقلو میزبان گردشگران و اردوهای دانش آموزی

تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

بی‌توجهی راننده پژو در محور فرعی صفی‌آباد حادثه آفرید

کتاب شام برفی به چاپ نهم رسید

روستای مهموئی سرآمد کشور در کمک به اعتاب مقدسه

رقابت 15هزار داوطلب کنکور سراسری در خراسان جنوبی

برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی در شهر خروشهرستان نیشابور

علت عدم ساخت بیمارستان در سلطان آباد شهرستان خوشاب

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک/ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است