پیام خراسان

آخرين مطالب

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی:

کمربند جنوبی کمک مؤثری به کاهش آلودگی هوای مشهد می‌کند اجتماعي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی با اشاره به پروژه کمربند جنوبی مشهد، گفت: اگر این پروژه به نتیجه برسد کمک مؤثری به آلودگی هوای مشهد می‌کند.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، علیرضا صحرایی ظهر امروز در نشست خبری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در پاسخ به ایسنا در خصوص موضع این سازمان در رابطه با پروژه کمربند جنوبی مشهد، اظهار کرد: بخش اعظمی از این ارتفاعات در کمربند سبز جنوب مشهد قرار گرفته است و 10 هزار هکتار از این عرصه‌ها را به شهرداری واگذار کرده‌ایم که اقدامات احداث فضای سبز در دو سه هزار هکتار آن هم‌اکنون انجام شده است. بخش عظیمی از این اراضی در کمربند سبز مشهد واقع شده است که ان‌شاءالله برکات و استفاده آن به عموم مردم مشهد می‌رسد.
وی با بیان اینکه «احداث بزرگراه جنوبی مشهد باید ارزیابی زیست‌محیطی شود»، ادامه داد: باید اثرات زیست‌محیطی احداث این جاده را مشخص کرد. برای نمونه میزان آلایندگی‌هایی که در ترافیک مشهد در بحث آلایندگی‌های بنزین و... تولید می‌شود و وقت و انرژی که مصرف می‌شود را با توجه به اثرات زیست محیطی آن طرح می‌سنجند و بسته به این در نظر می‌گیرند که از نظر ارزش زیست محیطی امکان اجرای این طرح است و این طرح به نفع یا ضرر مردم است.
صحرایی با اشاره به اینکه «ارزیابی زیست محیطی این طرح هم‌اکنون در حال انجام است»، تصریح کرد: بحثی را مطرح کرده بودند که این پروژه می‌تواند مشکلات زیست‌محیطی برای شهر مشهد داشته باشد و مدتی هم متوقف شد؛ ارزیابی زیست محیطی این طرح هم‌اکنون در حال انجام است که اگر آن به نتیجه برسد به کاهش آلودگی هوای مشهد کمک موثری می‌کند.
وی با بیان اینکه «منابع طبیعی دو وظیفه سنگین در حوزه‌های حاکمیتی و فنی دارد»، خاطرنشان کرد: وظیفه حاکمیتی ما حفاظت و صیانت از سرزمین است که خوشبختانه در طی فراز و نشیب‌هایی که سازمان در سالیان گذشته داشته است، در حال حاضر در شرایط خوبی قرار داشته و ناوگان حراستی را سازماندهی کردیم که سرآمد همه یگان‌های تشکیل شده در این حوزه است.
سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی با اشاره فعالیت‌های این نهاد در حفاظت از اراضی، عنوان کرد: مساحت کل استان 11 میلیون و 727 هزار هکتار است که شامل 28 شهرستان می‌شود که هشت میلیون و 200 هکتار از آن حوزه کاری منابع طبیعی خراسان رضوی است.
وی افزود: از این میزان عرصه یک میلیون و 350 هزار هکتار با مشارکت مردم حفاظت می‌شود که در این میان 72 هزار خانواده بهره‌بردار کسب درآمد می‌کنند و صیانت از بقیه اراضی توسط یگان حفاظت انجام می شود.
صحرایی با بیان اینکه «از ابتدای امسال 496 پرونده تخلف زمین‌خواری تشکیل شده است»، گفت: مساحت 597 هکتار در استان تشکیل شده است. همچنین 53 فقره پرونده دیگر نیز در زمینه جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در عرصه منابع طبیعی شکل گرفته که مربوط به 118 هکتار زمین است.
وی تصریح کرد: یک موضوع در تخریب اراضی ملی چرای بی‌رویه دام است و در این مورد 303 فقره پرونده برای 64 هزار واحد دامی تشکیل شده است.
سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال 15 فقره حریق در مراتع و 3 فقره حریق در جنگل به وقوع پیوسته است که در مجموع 18 فقره آتش‌سوزی به وسعت 144.9 هکتار به وقوع پیوسته است.
وی بیان کرد: از مجموع عرصه‌های طبیعی استان میزان پنج میلیون و 711 هزار هکتار اسناد مالکیت به نام دولت اخذ شده و برای یک میلیون و 323 هزار هکتار زمین موات نیز سند صادر شده است. همچنین از مجموع مساحت استان برای 11 میلیون و 526 هزار هکتار نقشه برداری انجام شده و بقیه مساحت باقی مانده نیز در حال انجام است.
صحرایی با بیان اینکه «از ابتدای امسال تاکنون 15 هزار و 262 اعتراض مردمی نسبت به تعرض به عرصه‌های طبیعی ثبت شده است»، اظهار کرد: 13 هزار و 888 مورد از این گزارش‌ها مورد رسیدگی قرار گرفته و بقیه در مسیر رسیدگی قرار دارد. همچنین اطلاعات 17 هزار پلاک ثبتی خراسان رضوی در بانک زمین ثبت شده و خراسان رضوی در زمینه ثبت اطلاعات در سامانه بانک زمین رتبه سوم کشور را دارد.
وی با اشاره به وجود 1 میلیون هکتار جنگل در سطح خراسان رضوی، تصریح کرد: در این حوزه بحث جنگل‌کاری اقتصادی را پیگیری می‌کنیم که خوشبختانه در سال جاری 5 مورد جنگل‌کاری اقتصادی را داشتیم که به افزایش سرانه فضای‌سبز کمک می‌کند.
سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: در بخش حقوقی از ابتدای امسال 255 فقره دادخواست صورت گرفته که 158 مورد شرکت در جلسات دادگستری برای رسیدگی به این دعاوی انجام شده است که رأی دادگاه در 80 فقره له سازمان و در 24 فقره علیه سازمان بوده است..
وی با بیان اینکه «یکی از مخاطرات استان کویرزایی است»، عنوان کرد: کل عرصه‌های بیابانی استان 5 میلیون 544 هزار هکتار است که 18 دصد وسعت بیابان های کشور را شامل می‌شود و 48 درصد سطح استان را بیابان‌ها تشکیل می‌دهند که 1 میلیون 586 هزار هکتار از اراضی استان که 29 درصد مساحت استان را شامل می‌شود تحت تأثیر فرسایش بادی است.
صحرایی با بیان اینکه «خراسان رضوی در کویرزدایی سرآمد کشور است»، بیان کرد: تا کنون 570 هزار هکتار عرصه بیابانی استان احیا شده است که کمک بزرگی کرده به حفظ محیط زیست و حفاظت از عرصه‌های ما کرده است و باعث جلوگیری از گسترش ریزگردها شده است.
وی ادامه داد: خوشبختانه ما تمام کانون‌های فرسایش بادی استان را مهار کردیم این اتفاق به‌راحتی می‌توانست در استان خراسان هم اتفاق بیافتد و خوشبختانه ما تاکنون ریزگرد نداشتیم.
سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه «پس از زلزله، سیل بیشترین خسارت و تلفات را در کشور دارد»، اضافه کرد: خراسان رضوی 7 میلیون و 360 هزار هکتار اراضی که 63 درصد این اراضی شدت سیل‌خیزی نرمال که خیلی کم است، 25 درصد دارای سیل‌خیزی بحرانی و 1 میلیون و 340 هزار هکتار شدت بحرانی است. در این میان 1708 روستا با پهنه سیل‌خیزی کم، 1160 روستا با پهنه سیل‌خیزی متوسط، 429 روستا با پهنه سیل‌خیزی زیاد و 400 روستا با پهنه سیل‌خیزی بسیار زیاد در خراسان رضوی وجود دارد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/24188/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سارق 200 دستگاه موبایل‌ در مشهد دستگیر شد

حمله نخست‌وزیر استرالیا به ایلان ماسک: او یک «میلیاردر متکبر» است

پذیرایی نجم‌الدین شریعتی از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی

معدوم سازی بیش از یک تن مواد غذایی فاسد در شهرستان فیروزه

یک کشته در برخورد تریلر با پراید در جاده نیشابور -فریمان

متهم به 200 فقره موبایل قاپی در مشهد دستگیر شد

رئیسی اسرائیل را تهدید کرد؛ اگر بار دیگر دست از پا خطا کنید معلوم نیست دیگر چیزی از شما باقی بماند!

رقابت 1618 حافظ خراسانی در آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی

20 هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی

پویش مشهد مهربان مشارکتی مردمی برای احیای زندگی آسیب‌دیدگان

راه‌اندازی چهارمین قطار مسافربری قم ـ مشهد

سکه و طلا ارزان‌تر شد

پاکسازی 912 هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم

تأسیس شرکت پروژه راهکاری برای تحقق جهش تولید

سند چشم‌انداز بلندمدت در حوزه گردشگری قم طراحی شود

عذرخواهی تتلو در دادگاه/ یک بازیگر زن تحریکم کرد آهنگ درست کنم

دستمزد معلم خصوصی ابتدایی مشهد چقدر است؟

رئیسی: اگر اسرائیل بار دیگر به خاک ایران تعرّض کند، معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند

دستگیری متهمان به سرقت احشام در بردسکن

انتشار تصاویری از سیستم لانچ و پرتاب پهپاد 136 برای اولین بار

راه‌اندازی چهارمین قطار قم_مشهد با تکیه بر توان تولید داخل

کمک یک میلیارد ریالی خیّر سلامت به بیمارستان شهید بهشتی سبزوار

جوکوویچ: امیدوارم یک بار دیگر با نادال بازی کنم

اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد جان 4 را نفر را نجات داد

اینترمیلان برای بیستمین بار قهرمان لیگ ایتالیا شد

کشف 2 کیلوگرم موادمخدر بلعی در ششتمد

آغاز ثبت‌ سفارش کتاب‌های درسی از فردا

کتاب «فقه و حکمرانی قاعده لا ضرر و لاضرار» منتشر شد

2241 دانش آموز قشمی به طرح مسطورا پیوستند

کتاب اولویت های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد

نماینده مجلس: آقای رئیس جمهور، ملاک تورم، جیب مردم است نه آمارسازی‌ها

حمایت 3 هزار میلیارد ریالی صندوق ملی مسکن از طرح‌های زیربنایی مسکن خراسان‌جنوبی

20 هزار حافظ قرآن کریم در سطح استان خراسان رضوی وجود دارد

تولید 17 درصد کلزای خراسان رضوی در مشهد

موانع پیش‌روی صادرات خراسان رضوی باید برطرف شود

افتتاح اولین کتابخانه تخصصی مستقل کودک در خراسان جنوبی

افزایش 49 درصد صادرات تعاونی های خراسان جنوبی

خراسان رضوی 20 هزار حافظ قرآن دارد

1064 شعبه اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات برپا می‌شود

ساماندهی وضعیت خانواده های شهدای اتباع خراسان رضوی

اختصاص سه هزار میلیارد ریال به طرح‌های مسکن خراسان‌ جنوبی

هشدار نارنجی وزش باد و بارندگی در خراسان جنوبی

تصادف مرگبار تریلر با پراید در جاده نیشابور-فریمان

چهارمین قطار مسافربری قم ـ مشهد راه‌اندازی شد

کودکان پسر 4 برابر بیشتر از دختران به اختلال طیف اتیسم مبتلا می‌شوند

فعالیت مشاوران املاک در مشهد زیر ذره‌بین رفت

بازگشت بهزاد خلج به تلویزیون/ «آقای قاضی؛ شعبه 121» روی آنتن شبکه دو می‌رود

الحاق 34 هکتار به محدوده شهر گرمه در راستای نهضت ملی مسکن

سیگار های قاچاق میلیاردی در بجنورد

کشف 6 هزار عدد قرص از یک تعمیرگاه خودرو در مشهد