پیام خراسان

آخرين مطالب

روزهای سخت کشاورزی در خراسان جنوبی

حکایت تلخ خسارت و عدم حمایت/کشاورزان سرایان رضایتی از بیمه ندارند سياسي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - بیرجند- افزایش سهم بیمه گذار و نارضایتی کشاورزان سرایانی از عملکرد صندوق بیمه سبب شده تا بسیاری از کشاورزان استان عطای بیمه محصولات کشاورزی را به لقایش ببخشند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: بخش کشاورزی و دامداری در اقتصاد کشورهای در حال توسعه به خصوص ایران به سبب در برگرفتن فعالیت جمع کثیری از جمعیت جا یگاه ویژه ای دارد.
با توجه به شرایط طبیعی و اقتصادی کشور ما، مخاطراتی که سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و دامداری را تهدید می‌کند بسیار جدی است.
کشاورزی فعالیتی سرشار از مخاطرات است. در این فعالیت انواع مخاطرات طبیعی، اجتماعی و اقتصادی وجود دارد که کشاورزان و دست اندرکاران این بخش شیوه‌ها و طرق متفاوتی را به منظور کاهش مخاطره به کار گرفته‌اند.
بنابراین برای اینکه کشاورزان با اطمینان خاطر نسبت به تقلیل و بکارگیری شیوه های جدید تولید و همچنین گسترش سطح زیر کشت اقدام کنند، باید بیمه محصولات کشاورزی مورد توجه قرار می‌گیرد.
طوفان تند، باد، سیل، یخبندان تگرگ و... نمونه‌هایی از خطرات طبیعی کشاورزی هستند.

کشاورزان به صندوق بیمه خوش بین نیستند
یکی از کشاورزان آیسک می‌گوید: در سرمازدگی سال گذشته حداقل خسارت 50 درصدی به مزارع زعفران وارد شده است و متاسفانه به دلیل عملکرد صندوق بیمه و بدبینی نسبت به آن اقدام به بیمه محصولم نکردم چرا که می‌دانستم حتی اگر محصولم بیمه بود خسارتم را به طور کامل جبران نمی‌کرد.
علی محمد زاده تاکید می‌کند: متاسفانه وقتی می‌خواهند مبلغی هم به عنوان خسارت بپردازند آنقدر دیر پرداخت می‌کنند که دردی از کشاورز دوا نمی‌کند.
متاسفانه تاخیر در پرداخت خسارت و جبران نکردن خسارت وارد شده به کشاورز و باغدار با دلسردی و عدم استقبال از بیمه شده است وی می‌پرسد: چه طور می‌شود موقعی که حق بیمه را از کشاورز می‌گیرند مهلت خاصی می‌دهند و همه مبلغ را یکجا از کشاورز و باغدار می‌گیرند اما موقع پرداخت با تاخیر و طی چند مرحله اندک قسمتی از خسارت کشاورز و باغدار پرداخت می‌شود.
به گفته یکی دیگر از باغداران منطقه بیمه باید پشتوانه ای برای کشاورز و باغدار باشد ولی متاسفانه آنچنان که باید و شاید مورد انتظار کشاورزان عمل نکرده است و جبران خسارات نمی‌کند به همین دلیل مردم خیلی به عملکرد بیمه خوش بین نیستند.
حسین خدیوی می‌افزاید: همیشه پرداختی بیمه به کشاورز با تاخیر چندین ماهه همراه است. کشاورز و باغدار با خشکسالی چه کند؟ به فکر آفت‌ها باشد یاگرما و سرما؟
باغدار دیگری هم در این باره می‌گوید: متاسفانه تاخیر در پرداخت خسارت و جبران نکردن خسارت وارد شده به کشاورز و باغدار با دلسردی و عدم استقبال از بیمه شده است.
کشاورزان از عملکرد صندوق بیمه رضایت ندارند
مدیرجهادکشاورزی شهرستان سرایان در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: با توجه به شرایط اقلیمی حاکم بر منطقه کار در حوزه کشاورزی ریسک بالایی دارد واین بخش در معرض حوادث طبیعی و تنش های محیطی زیادی قرار دارد.
موسی سلیمانی گفت: برای کاهش ریسک پذیری در فعالیت های کشاورزی بیمه محصولات کشاورزی می‌تواند از جایگاه ویژه ای برخوردار باشد و ایجاب می‌کند که هر کشاورز و دامدار نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کند.
وی در خصوص عدم رغبت کشاورزان به بیمه محصولات کشاورزی و اینکه کشاورزان از عملکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی راضی نیستند هم می‌گوید: عدم پرداخت به موقع غرامت، بالا بودن حق بیمه، برآورد پایین و پرداخت کم غرامت از جمله دلایلی است که نارضایتی کشاورزان را به همراه داشته و کشاورزان تمایلی به بیمه محصولات خود نداشته‌اند.
وی با بیان اینکه صندوق بیمه باید به نوعی عمل کند و فضای آن به گونه ای باشد که کشاورزان راغب باشند محصول خود را بیمه کنند، افزود: ولی با تمام مسائل و مشکلات در حوزه بیمه توصیه ما به کشاورزان و دامداران این است که محصولات خود را بیمه کنند.

1800 هکتار از اراضی کشاورزی سرایان بیمه است
وی ادامه داد: بیمه نیز به عنوان چتر حمایتی کشاورز در صورت بروز حادثه غیر مترقبه ابزاری باشد برای اطمینان کشاورز تا تولیدکننده ضرر نکند و دلسرد نشود.
وی با اشاره به 376 هکتار سطح بیمه زراعت در سال زراعی 96-95 بیان داشت: سطح بیمه زراعت سال زراعی 95-94 حدود 386 هکتار عنوان بوده و 27 میلیارد و 764 میلیون ریال غرامت به کشاورزان پرداخت شده است.
وی سطح بیمه باغات در سال زراعی 95-94 را 1397 هکتار و غرامت پرداختی 19 میلیارد و 933 میلیون ریال عنوان می‌کند و می‌افزاید: در سال زراعی 96-95 هم هزار و 437 هکتار از سطح باغات شهرستان تحت پوشش بیمه بوده‌اند.
وی در مورد بیمه دام هم می‌گوید: در سال 96-95 هم 25 هزار و 939 راس دام سبک و 536 راس دام سنگین تحت پوشش بیمه بوده که یک میلیارد و 875 میلیون ریال غرامت به خسارت دیگان پرداخت شده است.
افزایش سهم بیمه گذار حمایت از صندوق های بیمه
محمدرضا خزایی رئیس نظام صنفی کشاورزی شهرستان سرایان هم با اشاره به این موضوع که شهرستان سرایان منطقه حادثه خیزی است و وضعیت اقتصادی کشاورزان نیز کاهش یافته است می‌افزاید: متاسفانه سهم بیمه گذار در صندوق بیمه کشاورزی افزایش یافته است و این مساله به نفع کشاورزان نمی‌باشد و در واقع حمایت از صندوق بیمه است.
وی گفت: باید به فکر کشاورز و دامدار بود چرا که با از بین رفتن محصول کشاورز خود کشاورز نیز از بین می‌رود.
وی می‌افزاید: بیمه کشاورزی فرایندی دوطرفه است که طی آن قراردادی به منظور جبران خسارت احتمالی بین کشاورز و صندوق بیمه منعقد می‌شود ولیکن یکی از مشکلاتی که کشاورزان و دامداران ما با آن مواجه هستند عدم اطلاع، آشنایی و آگاهی از گزینه های بیمه و شرایط صندوق بیمه محصولات کشاورزی است بنابراین برای دستیابی به اهداف مطلوب و رونق بیمه آموزش باید در راس کار قرار گیرد و صندوق بیمه به تعهدات خود عمل کند.

آغاز طرح بیمه پایه در سرایان
محمد نعمتی ناظر مقیم بیمه دام خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار مهر از آغاز طرح بیمه پایه محصولات کشاورزی از ابتدای سال زراعی 96-97 به منظور حمایت از تولیدکنندگان خبر می‌دهد.
وی هدف از اجرای طرح بیمه پایه کشاورزی را مدیریت ریسک عنوان می‌کند و می‌افزاید: کاهش ضریب خطر و ارزان شدن حق بیمه این امکان را به تولیدکنندگان می‌دهد که در رابطه با ریسک هایی با تواتر کم تولیدکنندگان بیشتری به جامعه بیمه کشاورزی بپیوندند.
وی محاسن بیمه پایه را ایجاد بستر مناسب برای بیمه های فراگیر، جبران خسارت های شدید، امکان حمایت های موثرتر و ارائه بیمه های ارزان قیمت با تعهدات بالاتر عنوان می‌کند.
وی ادامه می‌دهد: در زیر بخش زراعت گندم آبی، در زیر بخش باغی انگور آبی، پسته و سیب و در زیر بخش دام شامل دام سبک، دام صنعتی، گاوهای بومی و آمیخته، گاو اصیل در واحدهای سنتی بهداشتی از محصولات واجد شرایط بیمه پایه هستند.
وی شرایط پرداخت غرامت این نوع بیمه را طبق اعلام مدیریت بحران، هواشناسی و ستادهای بیمه ای بر می‌شمرد.
از نظر کشاورزان سرایانی آنچه اکنون تحت عنوان بیمه محصولات کشاورزی اجرا می‌شود در واقع بیمه درآمد محصولات کشاورزی نیست بلکه بیشتر می‌شود نام آن را بیمه هزینه گذاشت اگر چه همین نام نیز برای آن مناسب نیست چرا که میزان غرامت پرداختی بیمه به کشاورزان حتی جبران هزینه های یک مرحله از سه مرحله کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی را نیز نمی‌کند .

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/24337/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علی. چ در مشهد دستگیر شد/ پاتوق شیما راز تبهکاری هایشان را لو داد

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

آبگیری 3 میلیون 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

بازگشایی مسیر روستای خدا آفرید_ بشرویه

نخستین کاروان حج عمره استان سمنان اعزام شد

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

حریق منزل مسکونی در شهرک شهید رجایی مشهد

حمایت ویژه مدیریت شهری از تشکل‌های مردم‌نهاد

برپایی 1064 شعبه اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

خبرهایی از حج، نمایشگاه کتاب و اختلاف‌ مجریان تلویزیون

دور دوم انتخابات مجلس در هشت حوزه انتخابیه کشور تمام الکترونیک خواهد بود

آمادگی شمشیربازان خراسانی برای حضور در لیگ برتر

آزادی 6 مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور

سیلی که آرزوهای دانش آموزان را با خود برد

کشف 72 هزار نخ سیگار قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

اعتبار 6 همتی برای توسعه زیرساخت‌های ورزش خراسان رضوی با تحقق مولدسازی

هشدار نارنجی؛ رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

علت انتقال 6 نیروی مرزبانی به خاک افغانستان چه بود؟

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

بازگشت 6 مرزبان خراسان جنوبی به کشور

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی