پیام خراسان

آخرين مطالب

مشهد میعادگاه عاشقان ولایت شد

لبیکی دوباره با سلطان توس/ عزاداری میلیون ها زائر در حرم رضوی سياسي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - مشهد-پایتخت معنوی کشور امروز مملو از زائرانی است که برای گفتن« لبیکی» دوباره به امام خویش به مشهد آمده اند تا باردیگر از عمق وجود عشق و ارادت خود را به سلطان توس نشان دهند.

خبرگزاری مهر - گروه استانها؛ مشهد در سال روز شهادت هشتمین خورشید تابناک امامت و ولایت سراسر ماتم و اندوه است و عاشقان خاندان عصمت و طهارت (ع) در فراق امام رئوف خود بر سر و سینه می زنند.
فراقی که دهها هزار عاشق را صدها کیلومتر پای پیاده به مشهد کشانده تا در قطعه ای از بهشت زانوی ادب بزنند و با مولای خویش راز و نیاز کنند.
پایتخت معنوی کشور امروز مملو از زائرانی است که برای گفتن« لبیکی» دوباره به امام خویش به مشهد آمده اند تا باردیگر از عمق وجود عشق و ارادات خود را به سلطان توس نشان دهند.
در همین راستا از چند روز پیش زائران خود را از راه های دور و نزدیک با وسیله نقلیه یا پای پیاده به مشهد رسانده اند تا در مراسم شهادت امام هشتم(ع) شرکت کنند.
از ساعات ابتدایی صبح امروز نیز دسته های سینه زنی و زنجیرزنی در خیابان های منتهی به حرم مطهر رضوی مشغول عزاداری هستند و برای عرض تسلیت به حرم مطهر رضوی مشرف می شوند.

خدمت رسانی 90 هزار مشهدی به زائران
آستان قدس رضوی نیز به مناسبت روز شهادت امام هشتم(ع) برنامه های سخنرانی و عزاداری را پیش بینی کرده که در صحن ها ورواق های حرم مطهر اجرا می شوند.
طبق اعلام استانداری خراسان رضوی بیش از 3 و نیم میلیون زائر در ایام شهادت امام هشتم (ع) وارد مشهد شده اند که 350 هزار نفر از این تعداد را زائران پیاده تشکیل می دهند.
ستادهای خدمت رسان به زائران نیز برنامه ریزی مناسبی را برای تامین اسکان زائران انجام داده اند و علاوه بر حسینیه ها و مدارس، منازل شهروندان مشهدی نیز به صورت داوطلبانه در اختیار تعدادی از زائران امام هشتم (ع) قرار گرفته است.
علاوه بر حسینیه ها و مدارس، منازل شهروندان مشهدی نیز به صورت داوطلبانه در اختیار تعدادی از زائران امام هشتم (ع) قرار گرفته است
همچنین 90 هزار شهروند مشهدی در قالب طرحی ویژه مشغول ارائه خدمت به زائران امام هشتم (ع) هستند.
جایگاه ممتاز امام هشتم(ع) در جهان اسلام
در همین رابطه با نماینده مردم مشهد در مجلس خبرگان رهبری به گفتگو نشستیم تا بیشتر با شخصیت باعظمت امام هشتم (ع) آشنا شویم.
حجت الاسلام محمد هادی عبدخدایی با اشاره به ویژگی های شخصیتی امام رضا(ع) به خبرنگار مهر می گوید:همانگونه که همه می دانند امام رضا (ع) امام هشتم شیعیان هستند و شهرت ایشان رضا است که از طرف پدر بزرگوارشان بر روی ایشان گذاشته شده و مامون عباسی آن را اشاعه داد به عنوان رضا آل محمد به معنای کسی که از خاندان پیامبر مورد رضایت عموم مردم است.
وی می افزاید: امام رضا(ع) مخصوصا از نظر علمی در زمان خودشان درخشش خاصی داشتند که موجب افتخار جامعه اسلامی بود به صورتی که غیر مسلمانان هم عظمت علمی ایشان را قبول کردند. در آن کنگره بزرگی که مامون تشکیل داده بود و امام هشتم (ع) مناظره را با بزرگان یهود ومسیحی و زرتشتی انجام دادند، برای همه عظمت علمی ایشان روشن شد و مورد اعتراف قرار گرفت.
نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری بیان می کند: خود مامون هم که در بین سلاطین دارای شخصیت علمی بالایی بود اعتراف کرد در میان 36 هزار نفر از بزرگان بنی عباس و علویان کاوش کردم و کسی به عظمت علمی امام رضا(ع) وفضیلت های ایشان نیافتم و لذا پیشنهاد ولایت عهدی را به ایشان داد.
عبدخدایی می گوید: برای جامعه آن روز مسلمانان، باعث افتخار بود که شخصیتی که این گونه در سطح بین الملل عظمت علمی دارد در راس کشور نیز قرار گیرد.

پاسخ امام هشتم (ع)به 18 هزار سوال در مدینه
وی تصریح می کند: امام رضا(ع) ابتدا در مدینه زندگی می کردند و در آنجا نیز از نظر علمی می درخشیدند، زیرا مدینه در آن زمان بزرگترین مرکز علمی در جهان اسلام بود و امام رضا(ع) در راس علمای مدینه محسوب می شدند به صورتی که اگر برای برخی شبهاتی ایجاد می شد امام هشتم (ع) جواب آن را می دادند و نقل شده در این شهر 18 هزار مساله از ایشان سوال شد و امام پاسخ آنها را دادند.
عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید می کند: امام هشتم (ع) وجه خوبی در دنیای اسلام داشتند به صورتی که وقتی وارد نیشابور شدند مورد استقبال پرشور از جانب مردم این شهر قرار گرفتند و همه اصرار داشتند تا روایتی را از ایشان بشنوند.
عبدخدایی اظهار می کند: امام هشتم (ع) در نیشابور مهم ترین مسئله اسلام که توحید باشد را یادآوری کردند و حدیث معروف «سلسله ذهب» را عنوان کردند که زیر بنای همه تعالیم اسلامی توحید است و اگر انسان به آن توجه داشته باشد از هر قید و بندی آزاد خواهد شد. البته به شرطی که پرچمدارتوحید ولایت باشد و در غیر این صورت انسان به انحراف کشیده خواهد شد.
وی تاکید می کند: شخصیت امام هشتم(ع) در جهان اسلام بسیار بالا است و یکی از چیزهایی که امام رضا(ع) به آن اهتمام داشتند مبارزه با غلو کنندگان بود و خیلی به موضوع تبیین توحید توجه داشتند.
الگو گیری رفتار سیاسی از امام رضا(ع)
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح می کند: سیاست امام هشتم (ع) همراه با عبودیت الهی بود و این مهم در کارها و اقدامات ایشان از نماز باران تا نشست و برخواست با مردم و ارتباطاتشان مشخص بود. ایشان با این رفتار ، سیاست دینی را به ما آموختند که یک سیاست مدار باید جنبه های عبودیت الهی و مردمی بودن را داشته باشد که خودشان در بالاترین درجه این مهم بودند.
امام رضا (ع)سیاست دینی را به ما آموختند که یک سیاست مدار باید جنبه های عبودیت الهی و مردمی بودن را با هم داشته باشد
عبدخدایی تاکید می کند: ایشان حتی در غذا خوردن ابتدا به غلامانشان غذا می دانند که الگویی برای ماست و که خصوصا جوانان باید به آن توجه کنند. راه امام هشتم (ع) همان راه قرآن و سیره اهل بیت (ع) است و ایشان به مردم بسیار اهمیت می دادند وبرای رسیدگی به امور آنان اهتمام داشتند.
وی خاطرنشان می کند: در تاریخ آمده است فردی می گوید خدمت امام هشتم(ع) رسیدم و امام به من فرمودند فردی بهترین زندگی را دارد که خیرش به دیگران برسد و بدترین زندگی را کسی دارد که نفعش به دیگران نرسد.سنت و سیره امام هشتم(ع) وقتی در جامعه عنوان شود مردم قدر این همام را بیشتر می دانند.
مشهد باید مورد توجه ویژه قرار گیرد
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه بیان می کند: ما در کشور تنها میزبان یکی از ائمه اطهار(ع) هستیم که در این راستا دولت باید مشهد را در راس کارها قرار دهد و این شهر را به صورت یک شهر فراملی ببیند و زمینه سفر علاقه مندان از سراسر جهان به مشهد را فراهم کند.
عبدخدایی می افزاید: باید از زمانی که به زائر ویزای حضور در ایران و مشهد داده می شود تا زمانی که به زیارت مشرف می شود ،تسهیلات لازم برایش فراهم شود و طبیعی است در کنار این موضوع منفعت اقتصادی نیز برای کشور حاصل خواهد شد.
وی تاکید می کند: اگر روی مشهد کار شود چندین برابر وضعیت فعلی می تواند زائر جذب شود و از نظر معنوی و رفاهی نیز برای زائران برنامه ریزی شود تا زائران از هر دو جهت خوشحال و دست پر باشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان می کند: مردم مشهد نیز باید توجه داشته باشند که امام هشتم (ع) به میهمان خودشان اهمیت می دادند و این زائران نیز میهمانان آقا هستند و ما به عنوان خدمت گزاران ایشان باید به زائران خدمت کنیم تا مبادا خدای ناکرده زائری با ناراحتی مشهد را ترک کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/24813/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی با شکوه مردم مشهد در حمایت از مردم غزه

با دستور سرلشکر سلامی یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت

علم‌الهدی: ذلیل شدن استکبار در عملیات وعده صادق

اجتماع مردم قوچان در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

احیای 6 واحد تولیدی راکد شیروان

پیروزی قراخیل مقابل تیم مدعی لیگ 3 فوتبال

پذیرش نشدن مسافران ترانزیتی از مشهد به دبی تا اطلاع بعدی

پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

راهپیمایی ضدصهیونیستی مردم مشهد

راهپیمایی مردم خراسان جنوبی در حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق + تصاویر