پیام خراسان

آخرين مطالب

سیره آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی به روایت مهدی محقق فرهنگي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - دکتر مهدی محقق به بیان ابعاد شخصیتی و سیره مرحوم آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی پرداخت.
به گزارش ایسنا-منطقه خراسان، این استاد پیشکسوت دانشگاه تهران ظهر امروز در نشست بزرگداشت آیت‌الله واعظ زاده خراسانی با عنوان پرچمدار تقریب که در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: من برای امروز از چندجای دیگرهم دعوت داشتم اما خوشحالم که مشهد را انتخاب کردم. این انتخاب از دو جهت بوده است؛ اول اینکه مشهد زادگاه من است. دلیل دوم هم ارادت و دوستی مداومی بوده که با مرحوم مغفور آیت‌الله واعظ زاده خراسانی داشتم. خود ایشان می‌فرمودند ما از سال اول ابتدایی باهم هم کلاس بوده‌ایم اما من یادم نمی‌آید.
وی با اشاره به اینکه «مدرسه سال اول ابتدایی من مدرسه معرفت در پایین خیابان مشهد بود»، ادامه داد: از ممیزات این مدرسه این بود که صبح‌ها به‌جای سرود شاهنشاهی زیارت حضرت امام رضا(ع) قرائت می‌شد.
استاد پیشکسوت دانشگاه تهران با اشاره به یکی ازسفرهای مکه خود و به خدمت رسیدن نزد آیت‌الله آیت‌الله واعظ زاده در آن سفر خاطر نشان کرد: در آن زمان سخنرانی‌ای در مساله تقریب در آنجا برگزار شد. در این زمینه به خدمت آیت الله واعظ زاده عرض کردم که در خراسان غیر از مذهب اشعری مذهب ما توئیدی هم بوده که آنها تابع ابو منصور ماتوئیدی بوده‌اند. سبکی، صاحب کتاب طبقات شافعیه قصیده‌ای در خصوص اختلافات مذهب اشعری و ماتوئیدی دارد. او در انتهای این قصیده بیتی سروده به این معنا که اختلاف بین اشعری و ماتوئیدی بسیار کم است و جای این نیست که یکی از این فرقه‌ها، فرقه دیگر را اهل بدعت یا کافر بداند.
محقق گفت: ابولعلای معری شاعر نابینای عرب هم قصیده‌ای در مرثیه یک فقیه حنفی دارد. در آخرهای این قصیده اختصاصات فقیه حنفی را ذکر می‌کند. یکی از مختصات او این است که بعد از این فقیه اختلاف بین عراقی که مذهب حنفی باشد و حجازی که مذهب شافعی باشد کم می‌شود. مجموعا این مساله مهم بوده، تا آنجا که می‌شود به مشترکات بپردازیم و موارد اختلاف را رها کنیم.
وی افزود: شیخ طوسی کتاب الخلاف را نوشته تا نشان دهد این اختلافات کم است. رهبر زحیلی یکی از دوستانم و استاد کرسی فقه در دمشق پس از خواندن این کتاب عنوان کرد که نظریه‌اش در بسیاری مسائل فقهی عوض شده است. از جمله به این نتیجه رسیده که اختلاف بین شیعه و سنی آنقدر نیست و اختلاف بین مذاهب اربعه بیشتر از اختلاف بین شیعه و سنی است.
استاد پیشکسوت دانشگاه تهران افزود: از اینجا متوجه می‌شویم که چقدر مرحوم آیت‌الله واعظ زاده ژرف بین بودند که تکیه را بر مساله تقریب گذاشتند و دنباله‌گیری کردند گام‌هایی را که قبلا شیخ قمی انجام داده بود.
محقق خاطر نشان کرد: تا شش سالگی و تا هنگامی که پدرم به جهت منبری که در مسجد گوهرشاد رفته بودند گرفتار شدند در مشهد بودم. بعد از به گلوله بستن مردم در مسجد گوهر شاد پدرم در این مسجد، علیه رضاخان منبر رفته بودند. همچنین در محاکمات خود به شاه وقت یعنی رضا شاه توهین کرده بودند.
وی یادآور شد: پرونده استخدامی من با توصیه آیت‌الله کاشانی شروع شد، تکیه کلام ایشان «بی‌سواد» بود. یک‌روز به من گفتند بی سواد چه کار می‌کنی؟ گفتم درس می‌خوانم ایشان پاسخ دادند بس است همینقدر که علم بدست آوردی. من پرسیدم پس چه کار کنم؟. ایشان گفتند برو بچه مسلمان‌ها را درس بده. شما بی سوادها خود را کنار می‌کشید که همه جاها را کافران گرفته‌اند. در پاسخ گفتم من اگر بخواهم درس بدهم باید به دبیرستان بروم و در صف دختران و خانم‌های بی حجاب باشم. ایشان گفتند بیا بی سواد توصیه‌ای برایت بنویسم که اصلا در صف آنها نروی و یکسره پیش رئیس بروی.
محقق عنوان کرد: مرحوم واعظ زاده از شاگردان مبرز آیت الله بروجردی بودند ایشان برخلاف سایر آخوندها تکلیف کتبی از شاگردان می‌خواستند. یک‌بار در یک کلاسی که ایشان تکلیفی را از ما خواسته بوند فقط دونفر یعنی مرحوم واعظ زاده خراسانی و شیخ لطف الله صافی گاپایگانی تکلیف را انجام داده بودند.
وی ادامه داد: از امتیازات مرحوم آیت الله واعظ زاده این بود که از بهترین شاگردان آیت الله بروجردی بودند و دیگر اینکه مرد زمان بود. متوجه بود برای چه جامعه‌ای خود را آماده می‌کند. از کسانی که با این کیفیت دیده‌ام یکی مرحوم آقا موسی صدر و مرحوم بهشتی بودند که قانع نبودند فقط درس بخوانند و در محله خودآخوند شوند. بلکه خود را برای فضای دیگری آماده می‌کردند.
استاد پیشکسوت دانشگاه تهران اظهار کرد: خود من یک هدف داشتم که بتوانم در دانشگاه‌های خارج ایران نفوذ کنم. بعد از اینکه در دو رشته ادبیات فارسی و الهیات دکتری را تمام کردم. دو سال در دانشگاه‌های لندن استاد بودم و بعد مکررا در کانادا درس می‌دادم و آنجا برای اولین بارفلسفه و کلام شیعه را درس دادم. شرح منظومه را با کمک یک استاد ژاپنی به انگلیسی ترجمه کردم و برای اولین بار یک نظام منسجم فلسفی از عالم اسلام به اروپا می‌رفت.
محقق با بیان اینکه متجاوز از 90 کنگره بین المللی در 20 کشور مختلف شرکت کردم، تصریح کرد: اما کنگره شیخ طوس از بهترین کنگره‌هایی بود که در عمرم دیدم .این همایشی که مرحوم واعظ زاده خراسانی ترتیب داده بود، بهترین همایش بود از جهت افراد نخبه‌ای که انتخاب کرده بودند.از ایران شهید مطهری، مرحوم جعفری تبریزی و... از خارج هم افراد درجه یکی آمده بودند.خدمات بزرگ ایشان بود که توانست دانشمندان را از شرق و غرب عالم دعوت کند.
وی گفت: واعظ زاده متواضع بود و هیچ ادعایی نداشت همان سیره شیخ طوسی، سید رضی و... را داشت. مساله تقریب را هم وظیفه شرعی بود که قبول کرد و گرنه کسی نمی‌توانست با این کیفیت این وظیفه را عهده دار شود؛ جاه طلب نبود. التقریب بین المذاهب الاسلامیه واقعا لازم بود. زمینه آن فراهم است؛ اگر مستکبرین جهان بگذارند زیرا مستکبرین می‌خواهند همیشه بین شیعه و سنی اختلاف باشد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/27035/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - شنبه 1 اردیبهشت

واگذاری 37 هزار و 528 مورد انشعاب برق در خراسان رضوی

درخشش فارغ التحصیل رشته مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد

موافقت با حضور یک هسته فناور جدید در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد

برگزاری چهارمین جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی در کوهسرخ

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

لزوم اخذ مجوز ماده ٢٣ برای بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

کشف سوخت قاچاق در فریمان

برگزاری پویش وعده صادق با نام اسراییل پر در بخش رضویه شهرستان مشهد

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور