پیام خراسان

آخرين مطالب

کمبود زیرساختها، چالش ورزشکاران معلول شهرستانها ورزشي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - مشهد- مسئولان ورزش جانبازان کشور یکی از مشکلات عمده برای حضور معلولان در فعالیت های ورزشی به ویژه در شهرستانها را کمبود زیرساختها می دانند.
آنان در گردهمایی سالانه روسای هیاتهای ورزشی جانبازان و معلولان 30 استان که در مشهد برگزار شد به خبرنگار ایرنا گفتند: بر اساس آمار حدود 10 تا 15 درصد جمعیت 80 میلیون نفری ایران دچار نوعی معلولیت هستند که برای بهره مندی از خدمات عمومی از جمله ورزش نیازمند زیرساختها و امکانات ویژه می باشند.
آنان افزودند: ورزش یکی از الزامات جامعه ماشینی امروز است و مسئولان ذیربط باید فارغ از تفاوتهای جنسیتی، سنی، جغرافیایی و جسمی شهروندان، همگام با ترویج ورزش، توسعه زیرساختهای آن را نیز در برنامه ریزی های خود قرار دهند.
به گفته آنان سه میلیون ورزشکار در کشور زیر پوشش بیمه ورزشی قرار دارند که می توان آن را شاخصی برای تعداد ورزشکاران دایمی کشور دانست و بر این اساس انتظار می رود دست کم 10 درصد، معادل300 هزار نفر از این میزان ورزشکار جانباز و معلول در کشور فعالیت داشته باشند اما رئیس فدراسیون ورزشهای جانبازان و معلولان کشور می گوید، تنها 120 هزار ورزشکار معلول در این زمینه سازماندهی شده اند.
رئیس هیات ورزشهای جانبازان و معلولان خراسان رضوی در این باره گفت: جانبازان و معلولان این استان با یک مجتمع ورزشی اختصاصی، از کمبود منابع و زیرساختهای ورزشی رنج می برند.
هادی رضایی، افزود: با اینکه خراسان رضوی در ارزیابی فنی وزارت ورزش و جوانان، رتبه نخست کشور را کسب کرده است، طی 6 سال اخیر بدون دریافت بودجه دولتی با مجموعه ورزشی استیجاری نیازهای خود را تامین کرده ایم.
وی اظهار کرد: تمام معلولان مشهد نمی توانند به راحتی در شهر رفت و آمد کرده و برای استفاده از مجموعه ورزشی از اقصی نقاط شهر به حاشیه غربی آن مراجعه کنند.
وی به جمعیت 3.5 میلیون نفری مشهد اشاره کرد و گفت: در این شهر اقدامات خوبی برای تامین زیرساختهای ورزشی در 35 مجموعه ورزشی شهر انجام شده اما با توجه به جمعیت 15 درصدی جانبازان، امکانات بطور عادلانه بین ورزشکاران جانباز و معلول و شهروندان عادی توزیع نشده است.
رضایی افزود: 15 شهرستان از مجموع 28 شهرستان استان دارای هیات ورزشهای جانبازان و معلولان است که تنها با کمکهای اداره کل ورزش و جوانان از امکانات محدود ورزشی شهرستانها استفاده می کنند و به هیچوجه به زیرساختهای اختصاصی دسترسی ندارند.
وی اظهار کرد: سلامت بخشی ورزش برای معلولان نه تنها جنبه سلامتی بلکه اثرات توانبخشی نیز دارد لذا تامین زیرساختها برای این قشر دارای فواید مضاعف است و موجب صرفه جویی در هزینه های درمانی آنان نیز می شود.
وی گفت: با وجود همه مشکلات، خراسان رضوی در بخش ورزش معلولان، یکی از پرافتخارترین استانهاست و هم اکنون هزار و 200 ورزشکار معلول در این استان در 18 رشته برای مردان و 11 رشته برای زنان سازماندهی شده و سالانه 50 تیم از این استان برای مسابقات کشوری اعزام می شوند.
وی ادامه داد: در مسابقات پارا المپیک اخیر نیز 11 ورزشکار و مربی از این استان به برزیل اعزام شد.
رئیس هیات ورزشهای جانبازان و معلولان استان هرمزگان هم به خبرنگار ایرنا گفت: بزرگترین مشکل این ورزشکاران توسعه نیافتن زیرساختها در این استان است و علاوه بر آن گستردگی و پراکندگی مناطق در استان هرمزگان، حمل و نقل و حضور ورزشکاران در مرکز استان را با مشکل روبرو کرده است.
احمد مرادی به هزینه های ورزش برای خانواده های معلولان ورزشکار اشاره کرد و افزود: در این زمینه به اعتبارات استانی بیشتری نیاز است و انتظار می رود مسئولان فدراسیون تلاش کنند سهم ملی این بخش از ورزش را که توسط مجلس شورای اسلامی به استانها تخیص یافته است، دریافت کنند.
وی اظهار کرد: طبق قانون باید 27 صدم درصد از 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده کشور به چهار بخش ورزش روستایی، عشایری، دانش آموزی و جانبازان و معلولین اختصاص یابد.
وی گفت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته سهم هرمزگان درمجموع چهار بخش مزبور حدود پنجاه میلیارد ریال است.
مرادی با اشاره به ظرفیتهای این استان ساحلی برای توسعه ورزشهای معلولان از جمله در رشته های آبی افزود: در سال 90 حدود 20 ورزشکار معلول در این استان فعالیت داشتند اما اکنون این تعداد به 400 ورزشکار در هفت رشته ورزشی افزایش یافته است.
وی اظهار کرد: هم اکنون استان هرمزگان 15 ورزشکار معلول در سطح ملی و جهانی دارد و حسن دهقانی پرتاب گر وزنه پارا المپیک نیز از ورزشکاران این استان است.
رئیس هیات ورزشهای جانبازان و معلولان استان کهگیلویه و بویراحمد نیز مهمترین مشکل ورزش معلولان را نبود منابع مالی و زیرساختهای لازم دانست و گفت: به جز اداره کل ورزش و جوانان، بنیاد شهید و امور ایثارگران و بهزیستی، بقیه دستگاههای اجرایی حمایت خوبی در زمینه تامین زیرساختهای ورزشی معلولان ندارند.
محمد حبیبیان با اشاره به زیرساختهای ورزشی مناسب در شهرداری ها و دانشگاه ها افزود: این زیرساختها به بخش خصوصی واگذار می شود در حالی که می توانست براساس قوانین مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر مصوبات قانونی، در اختیار این هیات ورزشی قرار گیرد.
وی اظهار کرد: سال گذشته منابع محدودی از طریق فدراسیون به این مجموعه در استان اختصاص یافت که تنها نیمی از هزینه های ما را تامین کرد لذا مجبور هستیم برای اعزام ورزشکار به مسابقات با ظرفیت اندک اقدام کنیم با این حال همین حضور حداقلی نیز با مدال آوری بسیار همراه بوده است.
وی گفت: از 250 ورزشکار جانباز و معلول در کهگیلویه و بویراحمد 28 نفر در سطح ملی مدال آور هستند و "سامان پاک باز" مدال آور پارالمپیک ریو در رشته پرتاب وزنه نیز از این استان است که امسال یکی از امیدهای کشور برای فتح سکوهای جهانی است.
حبیبیان با اشاره به مدال آوری بسیار معلولان این استان در رقابتهای جهانی افزود: سرمایه گذاری در ورزش معلولان نسبت به ورزشکاران عادی اثر بخش تر است و هزینه کسب یک مدال توسط ورزشکار معلول از یک ورزشکار عادی، بسیار کمتر است.
وی اظهار کرد: دستگاههای نظارتی مانند دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و بازرسی استانداری باید در اجرای قوانین و دستورالعملهای حامی ورزش، جدی تر وارد شوند و اداره کل ورزش و جوانان نیز به عنوان متولی باید پیگیر اجرای این آئین نامه ها باشد.
رئیس هیات ورزشهای جانبازان و معلولان استان فارس نیز گفت: عمده مشکل هیات های ورزش جانبازان و معلولان، مشکلات مالی است و تاکنون از مشارکتهای خیرین بهره مند بوده ایم که امیدواریم مصوبات فدراسیون در ارتباط با بودجه به نتیجه برسد.
مختار نورافشان، ورزش معلولان را نیازمند دستگاه متولی مستقل دانست و افزود: این استان با 12 ورزشکار معلول بیشترین ورزشکار اعزامی به پارا المپیک ریو را داشته و در سالهای قبل نیز نیمی از مدالهای این مسابقات را از آن خود کرده بود لذا امید است این هیات از سوی مسئولین استانی و فدراسیون مورد توجه خاص قرار گیرد.
نایب رئیس فدراسیون ورزشهای جانبازان و معلولان نیز با اشاره به کمبود منابع مالی در این فدراسیون ورزشی گفت: هیاتهای ورزشی استانی باید علاوه بر استفاده از مشارکتهای مردمی و سازمانی نسبت به استفاده از ظرفیت های حمایتی نهادهای مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام کنند.
علیرضا صفارزاده افزود: تصویب آئین نامه "ترویج فرهنگ حضور، توانمند سازی و افتخارآفرینی جانبازان و معلولان از طریق ورزش" در شورای عالی انقلاب فرهنگی، بستر مناسب و تکیه گاه قانونی برای مشارکت مدیران دستگاه ها و سازمانهای دیگر در حمایت از جانبازان و معلولان و ورزش آنهاست.
وی اظهار کرد: بر اساس مصوبه مجلس، 27 صدم درصد از مجموع 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده برای ورزش همگانی و زیرساختهای ورزشی به ویژه در حوزه ورزش جانبازان و معلولان اختصاص یافته است.
وی گفت: با توجه به منابع فراوان حاصله از این قانون، از هیاتهای استانی انتظار می رود نسبت به برقراری ارتباط، تعامل و پیگیری مستمر اجرای این قانون از طریق ادارات کل ورزش و جوانان استانها اقدام کنند.
صفارزاده همچنین به راه اندازی سامانه تلفنی طرفداران ورزشهای جانبازان و معلولان اشاره کرد و افزود: این سامانه به سرشماره 3064 برای جلب کمکها و مشارکت آحاد مردم راه اندازی شده که با ارسال یک پیامک روزانه مبلغ 200 تومان از هر هوادار اخذ می شود که سهمی نیز از این درآمد به استانها تعلق می گیرد.
در مسابقات پارا المپیک لندن در سال 2012 میلادی، تیم ایران با 10 مدال طلا، هفت مدال نقره و هفت مدال برنز در جایگاه یازدهم جهان قرار گرفت اما در سال گذشته میلادی در رقابتهای پارا المپیک ریودوژانیرو برزیل، جانبازان و معلولان کشور با هشت مدال طلا، 9 مدال نقره و هفت مدال برنز به جایگاه 15 جهانی اکتفا کردند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/27153/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شگفتی‌آفرینی ژاپن در ماه: ماه‌نشین «اسلیم» برای سومین بار از سرمای مرگبار ماه جان به در برد

بلینکن بار دیگر به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند

نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات

امداد رسانی به افراد گرفتار در سیلاب سرایان

آنتونی بلینکن بار دیگر به تل‌آویو سفر می‌کند

سرکشی سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران ایلام از جانبازان سرافراز

(تصاویر) احیای سنت گلاب گیری حرم رضوی در باغ دولت‌آباد یزد

چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟

«کولبری» نه شغل است و نه شریف/ مردم از ناچاری بار بر دوش می‌گیرند

داورزن خراسان رضوی هزار و 700 نفر شتر دارد

20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

254 معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

خراسان رضوی بیش از 9 هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد

سه هزار قطعه زمین در بخش احمدآباد مشهد به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

مردم خراسان رضوی سال گذشته 136 میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند

بسته‌های ویژه مادران باردار به 825 هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی