پیام خراسان

آخرين مطالب

آستان امامزاده بی سر در میامی منزلگاهی مناسب برای چهار میلیون زائر اجتماعي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - مشهد- آستان مقدس امامزاده یحیی بن زید (ع) میامی معروف به امامزاده بی سر در یکی از مسیر های منتهی به مشهد سالانه میزبان چهار میلیون زائر از اقصی نقاط دنیا و منزلگاهی مناسب برای کسب فیوضات معنوی و رفع خستگی راه است.
بقعه متبرکه امامزاده یحیی بن زید (ع) میامی در 50 کیلومتری شمال شرقی مشهد و 38 کیلومتری شمال شهر رضویه در جوار روستای قدیمی به نام میامی قرار دارد و از روستاهایی است که به گفته کارشناسان 610 سال قدمت دارد.
بقاع متبرکه امامزادگان در دیار خراسان رضوی علاوه بر ارزش و احترامی که نزد شیعیان دارند، محل گذر و زیارت خیل زائرانی است که برای زیارت مضجع شریف ثامن الحجج، حضرت علی بن موسی الرضا (ع) عازم مشهد می شوند.
بقعه امامزاده یحیی بن زید (ع) در مسیر مشهد نیز ازنظر تجهیزات، امکانات و پذیرایی از زائران از شرایط مناسبی برخوردار است.
* جایگاه تاریخی میامی
کارشناس امور موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: براساس اسناد مکتوب، روستای میامی حداقل از دوره تیموریان رونق داشته که در وقف نامه گوهرشاد به سال 829 هجری قمری و در کتیبه مدرسه نواب به تاریخ 1090 قمری به آن اشاره شده است.
فرامرز صابرمقدم افزود: علاوه بر آن، در یکی از سنگ قبرهای گورستان قدیمی روستای میامی نام خواجه نعیم الدین بن خواجه نظام الدین احمد میمدی متوفی به تاریخ 923 قمری نوشته شده است.
وی اظهار کرد: میمه یا میامی در قرون گذشته در مسیر راه قدیم توس و مشهد به سرخس واقع بود و یکی از منزلگاه های مهم کاروانیان و مسافران به شمار می رفت که اهمیت آن از زمان ساخت بقعه ای برای امامزاده یحیی بن زید (ع) افزون شده است.
وی گفت: در سال 1328 قمری طی وقف نامه موجود، بانوی نیکوکار بنام عزت ملک ملقب به "اشرق السلطنه" فرزند عمادالدوله ولد امام قلی میرزا، تمام رودخانه و کل مزرعه میامی در پایین مشهد را که از یک سو به کوه و از طرفی به مزرعه نظریه و از طرف دیگر به اراضی مزروعی ختم می شد وقف بقعه متبرکه امامزاده یحیی بن زید (ع) کرد.
* امامزاده یحیی بن زید (ع)، شهید بی سر میامی
کارشناس اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی افزود: امامزاده یحیی (ع) از برازنده ترین فرزندان زید و نواده حضرت امام زین العابدین (ع) و نام مادرش ریطه، دختر ابوهاشم عبدالله بن محمد حنیفه بود.
وی اظهار کرد: امامزاده یحیی (ع) در سال 107 هجری قمری متولد شد و علاوه بر کمالات معنوی از روحیه سلحشوری و شجاعت خاصی برخوردار بود.
وی گفت: عمال حکومت بنی امیه که در سراسر کشورهای اسلامی آن روز بر اریکه قدرت بودند و نمی توانستند وجود امامزاده یحیی (ع) به عنوان مرد انقلابی از سلاله پیامبر اسلام (ص) را تحمل کنند، برای مقابله با وی و از میان برداشتن او مصمم شده و پیوسته در تعقیب ایشان بودند.
صابرمقدم افزود: امامزاده یحیی (ع) بعد از شهادت پدر بزرگوارشان به نینوا هجرت کردند و از آنجا به مدائن و روی و سرخس و بیهق رفته و با یاران باوفایشان در منطقه ای از توس با عمال اموی درگیر شدند و لشکر آنان را منهدم و اموال آنان را به غنیمت گرفتند.
وی اظهار کرد: در پی انتشار این خبر، فردی به نام مسلم بن اعور با هشت هزار سوار به سوی این امامزاده آمده و جنگ سختی درگرفت که تیری به پیشانی امامزاده اصابت کرد و به شهادت رسید.
وی گفت: افراد لشکر مسلم، سر حضرت یحیی (ع) را از بدن جدا نموده و برای حاکم آن زمان فرستادند و بدن مطهر وی را به دار آویختند که مدت چهار سال این بدن بالای دار بود.
این کارشناس افزود: زمانی که ابومسلم خراسانی به حکومت رسید، بدن امامزاده یحیی (ع) را از دار پایین آورد، غسل داده و کفن نمود، بر آن نماز خواند و دفن کرد.
*بقعه متبرکه امامزاده یحیی بن زید (ع)، از دیروز تا امروز
صابر مقدم اظهار کرد: به صراحت مشخص نیست اولین بنای مزار امامزاده یحیی (ع) در چه زمانی و در کدام دوران اسلامی بنیان شده است.
وی گفت: بقعه قدیمی امامزاده یحیی بن زید (ع) با طرح و نقشه ای هشت ضلعی به انضمام ایوان ورودی، گنبد فیروزه ای و گلدسته های کوچک، به استناد کتیبه سنگی پیشانی سر در بنا در سال 937 هجری قمری به دستور امیر شیخ سعید فرزند امیر نظام افراسیاب ساخته شده است.
وی افزود: امیرشیخ سعید، روستایی را نیز به این مزار وقف نمود که نام روستا آگاهانه بر روی سنگ تراشیده شده تا به مفاد این سنگ نوشته عمل شود، به طوری که تنها کلمه کال باقی مانده است.
وی ادامه داد: به اعتقاد صاحبنظران، بانی بنا و واقف رقبه یکی از حکام ولایت مشهد در عصر تیموریان بوده است.
کارشناس اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: این بنا تاکنون چندین بار مرمت شده و از اواخر دوره قاجار نیز موقوفاتی داشته که از سال 1362 شمسی اداره کل اوقاف و امور خیریه نظارت آن را برعهده دارد.
وی افزود: از سال 1376 شمسی طرح جامع توسعه این بقعه در محدوده ای به وسعت 100 هکتار تهیه و تاکنون بخش عمده ای از آن اجرا شده است.
وی اظهار کرد: کتیبه سنگی بقعه بر پیشانی سردر ورودی ایوان شرقی بنا نصب شده و بر مبنای شواهد و تاریخ درج شده بر روی آن متعلق به دوره صفوی و مقارن با حکومت شاه طهماسب صفوی به تاریخ 937 هجری قمری است که مضمون آن اشاره به بنیان این بقعه، شخصیت مدفون در آن و وقف رقبه ای دارد.
*بقعه متبرکه امامزاده یحیی بن زید (ع)، پذیرای چهار میلیون زائر
مدیر بقعه متبرکه امامزاده یحیی بن زید (ع) نیز گفت: این بقعه متبرکه بزرگترین بقعه در بین 254 بقعه متبرکه استان از نظر مساحت است به طوری که 100 هکتار وسعت دارد که 25 هکتار آن مشجر است.
هادی غلامی افزود: در این بقعه امکانات و تسهیلات متنوعی برای زائران و گردشگران ایجاد شده که از جمله آن می توان به 75 واحد سوئیت با قابلیت اسکان یکهزار نفر، نانوایی، بازارچه با چندین فروشگاه برای رفع نیاز زائران، کشتارگاه، 48 سکوی نصب چادر، شهربازی، مرکز نیروی انتظامی و مرکز فوریت های پزشکی اشاره کرد.
وی اظهار کرد: این بقعه متبرکه دارای نمایشگاه محصولات فرهنگی و خیمه معرفتی دائم شامل چندین غرفه است که پاسخگویی به مسائل شرعی، مشاوره جوانان و خانواده و ترویج فرهنگ وقف در آن انجام می شود.
وی گفت: همچنین در بقعه متبرکه امامزاده یحیی بن زید (ع)، سالن سینما برای پخش فیلم های مذهبی قرار دارد و فضای روضه منوره حدود چهار هزار مترمربع و زیربنای شبستان این بقعه 2 هزار مترمربع است که 14 ستون چهار ضعلی با ازاره هایی از سنگ مرمر و بدنه آینه کاری شده، پوشش و سقف شبستان ستون دار را استوار ساخته است.
غلامی افزود: پیرامون فضای داخلی و بدنه میانی، اشعاری در مدح اهل بیت (ع) و وصف امامزاده یحیی بن زید (ع) و حضرت علی (ع) بر روی سنگ مرمر سفید به طور برجسته دیده می شود.
وی اظهار کرد: پوشش سقف بنا با هنر آینه کاری مزین شده و ضریح مطهر نیز در میان فضای گنبدخانه ای شبستان با طول سه متر، عرض 2 متر و ارتفاع سه متر در سال 1378 بر روی مزار نصب شده و دارای برجستگی گنبدی، پنجره های ظریف و عبارات قرآنی و اشعار است.
وی گفت: سالانه چهار میلیون زائر در این بقعه حضور می یابند که 20 درصد آنان زائران خارجی از کشورهای حوزه خلیج فارس، پاکستان، افغانستان، هندوستان، کانادا و برخی کشورهای اروپایی هستند.
غلامی ادامه داد: اوج حضور زائر در بقعه متبرکه امامزاده یحیی بن زید (ع) در نیمه نخست هر سال و متوسط ماندگاری زائر در این بقعه 48 ساعت است.
گزارشگر: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
7489 / 6053

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/27431/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برخی جاده‌های خراسان رضوی مه‌گرفته و بارانی است

علت دود غلیظ در متروی مشهد چه بود؟

دانشگاه آزاد بجنورد میزبان بیش از یک هزار داوطلب آزمون سراسری خواهد بود

آلبانی، اعضای گروهک منافقین را مسترد کند

علل انتخاب حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برای وکالت در ری

ردپای خانم بازیگر در پرونده تتلو

تغییر بخشی از مسیر‌های اتوبوس شهری پایانه دولت‌آباد

حفظ اصالت و هویت روستاهای هدف گردشگری در قوچان

زارع‌پور: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود

تتلو؛ این‌بار مثل قبل نبود!

عباس عبدی : درمورد زنان چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌کنند!

مشاهده 4 رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم

قهر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی سبزوار به ضرر بردسکن است

کمک چهار میلیارد ریالی خیرین سلامت به بیمارستان حضرت زهرا (س) فریمان

خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد

ثبت تصویر 4 راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم

مشهد میزبان طرح ملی «زندگی و بالندگی»

کتابخانه هدفمند، موفق و خلاق در دل کویر استان یزد

انتشارکتاب «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا (ع)

فراخوان ششمین جشنواره دو سالانه بین المللی «کارتون کتاب»

رونمایی از کتاب «آب، حیات‌بخش مقدس» در کاشان

زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی 1403 + لینک ثبت نام

شبکه کتابخانه‌ای ایران جزو 20 کشور اول دنیا است

قیمت کتاب درسی دانش آموزان اعلام شد/ جزئیات ثبت سفارش

فقرزدایی نیازمند تغییر ریل

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

1900 دستگاه خودرو شوتی در خراسان جنوبی متوقف شد

دختر موتورسوار اهل خراسان شمالی به مسابقات جهانی اعزام می‌شود

بهره مندی 65 درصدی جمعیت خراسان جنوبی از بیمه سلامت

آغاز عملیات اجرایی انتقال آب غیرشرب به پارک علم و فناوری خراسان شمالی

اُفت 40 سانتی متری آب از سفره‌های زیرزمینی خراسان شمالی/ ابلاغ دستورالعمل مهار اضافه برداشت آب از چاه‌های کشاورزی

هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط آلوده است

بارندگی ها در خراسان جنوبی ادامه دارد

سوانح شهری خراسان رضوی 2 کشته و 122 مصدوم در پی داشت

رقابت 91 هزار و 326 خراسانی در کنکور سراسری1403

ارتقای 13 پله‌ای جایگاه پارک علم و فناوری خراسان شمالی در کشور

نرخ بیکاری خراسان شمالی روند کاهشی دارد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت /بارش برف و باران در محورهای 11 استان

خراسان شمالی خود کفا در تولید گوشت سفید/افزایش 26 درصدی جوجه ریزی در استان

برخی جاده های خراسان رضوی مه گرفته و بارانی است

صحرای طبس تابلویی از عجز قدرت‌های بشری در برابر اراده الهی

اعلام اسامی داوران یک هشتم نهایی جام حذفی/ عرب براقی قاضی دیدار آلومینیوم و پرسپولیس

معرفی آثار برتر جشنواره تئاتر و سرود دانش آموزان فیروزه

تاخیر چند ساعته پرواز تهران - مشهد

400 روستایی در چناران تسهیلات ساخت مسکن دریافت کردند

خراسان شمالی، میزبان هفتمین جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی

39/5 میلیمتر باران در «کاستان» ثبت شد

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی

نمایشگاه‌های استانی کتاب در ایران هم مهمان ویژه از دیگر کشور‌ها داشته باشند

انجام مراحل پایانی غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب