پیام خراسان

آخرين مطالب

در بازدید شهردار مشهد از ایسنا مطرح شد؛

سه دغدغه اصلی شهردار مشهد چیست؟ اجتماعي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - شهردار مشهد گفت: فرهنگ، حمل‌ونقل و تسهیل در امور اداری مردم خیلی فکرم را مشغول می‌کند.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، قاسم تقی‌زاده خامسی درحالی‌که تقریباً سه ماه از انتصابش به‌عنوان شهردار مشهد می‌گذرد، به مناسبت روز دانشجو در دفتر خبرگزاری ایسنا- منطقه خراسان حضور یافت و به سؤالات خبرنگاران این رسانه پاسخ داد. آنچه در ادامه می‌خوانید، مشروح این نشست است. 
ایسنا: از روز دانشجو و دوران دانشجوییتان بگویید.
تقی‌زاده خامسی: در این حدود 80 روزی که به مشهد آمده‌ام، بنا به دلایلی از اولین جاهایی که درصدد بودم بیایم ایسنا بود که روز دانشجو این فرصت را فراهم آورد. به اعتقاد من اگرچه 16 آذر، روز دانشجو است، اما هر روز می‌تواند روز دانشجو باشد. دانشجو چهره بشاش و جوان جامعه است و هرچه به آن پرداخته شود، کم است.
روز 16 آذر برای من یادآور خاطرات دوره دانشجویی است. من دوره لیسانس خود را قبل از انقلاب در آمریکا خوانده‌ام. در آن‌جا بیشتر پیام‌های حضرت امام (ره) و همچنین گرامی‌داشت چهره‌های دانشجویی مانند شهدای 16 آذر، آقایان قندچی، شریعت رضوی و بزرگ‌نیا بود که ما را فعال نگه می‌داشت. این شهدا اسطوره‌های دانشجویان در آن زمان بودند.
در یک برهه، وضعیت آزادتری که در محل تحصیل برای ما ایجاد شد، به‌عنوان دانشجو خیلی برایمان فضای جالبی بود؛ چون که می‌توانستیم پیام‌های امام (ره) را بشنویم و یا در آن‌جا کتاب‌های مرحوم شریعتی و شهید مطهری را به‌راحتی به‌دست آوریم و بخوانیم. همیشه 16 آذر یاد آن اتفاقات 40 سال پیش و جلساتی که با دوستانمان می گذاشتیم، می‌افتم. به‌ویژه آنکه آن دوستان غالباً در ایران هستند و مسئولیت دارند و کار می‌کنند.
ایسنا: وضعیت دانشگاه‌ها و دانشجویان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
تقی‌زاده خامسی: مرحوم شهید بهشتی فرمودند، سکوت دانشجو، جامعه را به خواب می‌برد، همان‌طور که اگر مؤذن به خواب برود، نماز انسان قضا می‌شود. این جمله یک جمله اساسی و ریشه‌ای است که کمتر به آن پرداخته می‌شود. در واقع دانشجو هیچ‌وقت نباید سکوت کند. جملاتی این‌چنینی را در صحبت‌های مقام معظم رهبری نیز زیاد شنیده‌ام و علاقه و حساسیت ایشان هم روی دانشگاه و دانشجو خیلی زیاد است.
با این حال، به طبقه دانشجو باید رسیدگی کرد. در حال حاضر نه دانشگاه و نه دانشجو، وضعیت خوبی ندارند. نمی‌توانم بگویم علت این موضوع چیست. دوران ما این‌گونه نبود. ما بمبی از انرژی بودیم و اصلاً به این فکر نمی‌کردیم که فردا می‌خواهد چه شود. ما فقط فکر می‌کردیم باید کارهایی برای طبقات دیگر جامعه انجام دهیم. وظیفه ما بیشتر روشنگری بود، اما الان متاسفانه فضای دانشجو و دانشگاه از این جریانات دور شده است.
ایسنا: درحال حاضر، ارتباط شما با فضای دانشجویی و دانشگاه چه‌طور است؟
تقی‌زاده خامسی: ارتباط من خیلی کم است. ما هم غرق کار شدیم. این موضوع طبیعی است؛ ما نیروی اجرایی کشور بودیم. فضای دانشگاهی را می‌دانم چگونه است، اما ارتباط سیستماتیک ندارم.
ایسنا: دانشگاهیان احساس می‌کنند در مدیریت شهری از اندیشه آن‌ها خیلی استفاده نمی‌شود. با توجه به اینکه اگر ارتباط دانشگاه و مدیریت شهری تقویت شود، می‌توانیم به تصمیمات پایدار در حوزه شهری برسیم، نظر و برنامه شما در این زمینه چیست؟
تقی‌زاده خامسی: از روزی که در جمهوری اسلامی مسئولیت گرفته‌ام، 35 سال می‌گذرد. همیشه این سخن بین دانشگاه و مسئولان در رفت‌وآمد است، اما ما هنوز 10 الی 20 درصد از راه را رفته‌ایم. این رویکرد دو بال دارد، یک بال آن دانشگاه و بال دیگر دستگاه‌های اجرایی است. این‌گونه نیست که دستگاه‌های اجرایی تمام قصور را داشته باشند؛ اگرچه که آن‌ها نیز قصور دارند، اما دانشگاه هم آمادۀ این کار نیست. 
هنگامی که یک مدیر دستگاه اجرایی، کاری را به دانشگاه واگذار می‌کند، انتظار دارد بازخوردی که می‌گیرد، منجربه پیشرفت بهتر کار شود؛ در حالی که این بازخورد به دستگاه اجرایی داده نمی‌شود؛ یعنی فضای دانشگاه فضای اجرا را لمس نکرده است. بیشتر قواعد را می‌گوید و کتاب منتشر می‌کند. دانشگاه‌های ما سازوکار ارتباط با صنعت و دستگاه اجرایی را ندارند. نباید تمام قصور را روی دستگاه اجرایی انداخت. 
استارت‌آپ‌ها به این دلیل که عملیاتی هستند، موفق‌اند. دانشگاه هنوز در فضای پژوهش گیر کرده است و آن پژوهش تبدیل به محصول نمی‌شود. اگر دانشگاه می‌خواهد با صنعت و دستگاه اجرایی کار کند، باید به محصول فکر کند. با این شرط که بازخورد دانشگاه، اجرایی باشد، قرار است کارهایی را انجام دهیم.
ایسنا: یکی از انتظارات مردم مشهد از لیست امید، شورای شهر و به تبع آن شهردار، افزایش نشاط و شادابی در شهر است؛ به صورت ویژه چه برنامه‌هایی برای این موضوع دارید؟
تقی‌زاده خامسی: یکی از نکاتی که در همه امور باید مد نظر داشته باشیم، این است که مشهد شهری زیارتی است. اولین هدف هرکسی که وارد یک شهر زیارتی می‌شود، زیارت است. میلیون‌ها نفر در سال به مشهد می‌آیند. هدف اغلب آن‌ها زیارت است و کمتر به این فکر می‌کنند که تفریحی انجام دهند؛ اما مشهد سه میلیون مجاور هم دارد که مثل تمام شهرها باید برای آن‌ها اسبابی فراهم کنیم که اوقات فراغت خود را بگذرانند، اما این اسباب نباید ناسازگار با شهر مشهد باشد.
مسائل تفریح و ایجاد شادی آن‌قدر زیاد است که می‌توانیم انتخاب کنیم؛ مثلاً ایجاد یک تیم‌پارک بزرگ هیچ منافاتی با شهر مشهد ندارد. سینما و تئاتر هم منافاتی با امام رضا (ع) ندارد. یادم است، در گذشته هر خودرویی که از میدان شهدا، میدان طبرسی، میدان عدالت و فلکه برق به سمت حرم حرکت می‌کرد، راننده رادیو را، چه موسیقی از آن پخش می‌شد یا نمی‌شد، خاموش می‌کرد. نمی‌گوییم موسیقی و رادیو بد است، اما مسأله ادای احترام به بارگاه است. در حوزه حریم امام رضا (ع) و زائر باید به این نکات توجه شود.
در اطراف حرم رضوی، 10 ساختمان که سازگاری با معماری حرم داشته باشد، وجود ندارد. این‌ها نکاتی است که باید در مسیر ایجاد شادی مردم رعایت کرد. ابزار زیادی برای این کار وجود دارد. می‌شود در خیابان‌های مختلف، پیاده‌رو‌ها و راسته‌های هنر و... ایجاد کرد. راسته‌هایی که مردم در آن غذا بخورند و گفت‌وگو کنند. این کارها را تمام دنیا انجام می‌دهد، ما هم به دنبال ایجاد آن‌ها هستیم و با رعایت همین موضوع این کار را انجام خواهیم داد.
ایسنا: نظر شما در مورد کمربند جنوبی چسیت؟ بالاخره قرار است برای کمربند جنوبی چه اتفاقی بیفتد؟
تقی‌زاده خامسی: کمربند جنوبی را من شروع نکردم که از آن دفاع کنم. این پروژه تا امروز 87 درصد پیشرفت دارد؛ یا باید آن را تعطیل کنیم که هیچ عقل سلیمی این موضوع را توصیه نمی‌کند یا اینکه باقی‌مانده پروژه را تمام کنیم. تلاش ما این است که در اتمام پروژه کمتر به محیط‌زیست آسیب بزنیم.
مشهد به یک کمربند دیگر نیاز داشته است و این موضوع جزء طرح جامع مشهد است. پروژه کمربند جنوبی در دوره‌های قبل شروع شده و هر شهرداری که آمده، آن را ادامه داده است. من هم ادامه خواهم داد، اما با دوستان محیط زیست تبادل نظر انجام خواهد شد که برای حفظ محیط‌زیست چه راهکاری را باید رعایت کنیم. میلیاردها تومان برای این پروژه هزینه شده است. این کار مربوط به 10 سال قبل است، اگر مشکل داشت باید جلوی آن از همان سال‌ها گرفته می‌شد.
ایسنا: مگر این پروژه‌ها نباید پیوست‌های محیط زیستی داشته باشند؟
تقی‌زاده خامسی: طبیعتاً وقتی که پرژه مصوب شده، پیوست‌های محیط‌زیستی داشته است.
ایسنا: برنامه شما برای افزایش حمل‌ونقل عمومی در مشهد چیست؟
تقی‌زاده خامسی: برنامه ما برای افزایش حمل‌ونقل عمومی، به صورت پایه‌ای، قطار شهری است که باید خطوط آن کامل شود. الان یک خط کامل شده است. خط دو با اینکه افتتاح شده، اما مشکلاتی دارد که نمی‌توانیم به صورت تمام‌وقت از آن استفاده کنیم. امیدوار هستیم خط دو تا اوایل سال آینده در میدان شریعتی به خط یک وصل شود.
در حوزه اتوبوسرانی هم مشهد دو خط بی‌آرتی داشته است. سومین خط بی‌آرتی که از حرم تا میدان استقلال است، را اخیراً راه‌اندازی کرده‌ایم. بخشی از این خط اجرا شده و بقیه آن هم به‌زودی اجرا خواهد شد. ایجاد بی‌آرتی عادات مردم را به‌هم می‌زند. هر کار جدیدی موافق و مخالف دارد. با توجه به اینکه خط بی‌آرتی فضای وسط خیابان را می‌گیرد و کسبه اطراف نمی‌توانند ماشین خود را در مقابل مغازه پارک کنند، از طرح راضی نیستند، اما ما پارکینگ‌های زیادی را در این مسیر تعبیه کرده‌ایم.
اتوبوسرانی مشهد از نظر تعداد اتوبوس مشکل ندارد. مشکل در فرسودگی اتوبوس‌هاست. به‌تدریح این اتوبوس‌های فرسوده را به نو تبدیل خواهیم کرد. آرزو داریم که حمل‌ونقل شهری را از مصرف بنزین و گازوئیل دور کنیم و به سمت برق ببریم.
دوچرخه نیز در شهر وجود دارد، اما نمی‌دانم که مردم چرا از آن‌ها استفاده نمی‌کنند. هنوز به این موضوع نپرداخته‌ام. این موضوع از حوزه‌هایی است که به صورت جدی باید به آن بپردازیم. همچنین به دنبال ترویج موتورهای برقی و تاکسی‌های هیبریدی هم هستیم.
ایسنا: مشهد از لحاظ داشتن زیرساخت‌های فرهنگی دچار مشکلات جدی است. از عهده نهادهای فرهنگی هم برنمی‌آید که مشکلات زیرساختی را حل کنند. باید به دنبال ساخت مجتمع‌های بزرگ فرهنگی و هنری در مشهد باشیم که مشلات را حل کنند. شهرداری در زمینه زیرساخت‌ها چه اقداماتی انجام خواهد داد؟
تقی‌زاده خامسی: بخشی از زیرساخت‌ها در مشهد وجود دارد، اما شاید خوب استفاده نمی‌شود. به‌طور مثال، 15 فرهنگ‌سرا در مشهد داریم که حدود 10 مورد از آن‌ها تقریباً از زیرساخت خوبی برخوردارند. اگرچه که تعداد این فرهنگ‌سراها کافی نیست، اما از همین تعداد هم به‌خوبی استفاده نمی‌شود و مورد استفاده اقشار محدودی است. تلاش می‌کنیم پای همه اقشار را به فرهنگ‌سراها باز کنیم تا از آن‌ها استفاده بهینه شود.
مشهد بعد از تهران رتبه دوم خرید بلیط سینما را دارد. این موضوع نشان می‌دهد گرایش مردم به هنر در مشهد زیاد است و باید کارهای جدی در این زمینه صورت بگیرد. ما هم مصمم هستیم که در حوزه فرهنگ و هنر کارهای جدی انجام دهیم. برای این موضوع برنامه وسیعی داریم. از آن‌جا که عادت ندارم در مورد کاری که انجام نشده، صحبت کنم، فعلاً راجع‌به آن‌ها چیزی نمی‌گویم.
همیشه در ایام عید کارهای شهری انجام می‌شده، اما در پی طراحی کار ویژه‌ای هستیم که در قالب جشنواره هنر شهری مشهد برگزار خواهد شد.
ایسنا: در حوزه فرهنگی بر چه بخش‌هایی تأکید دارید؟
تقی‌زاده خامسی: از موضوع زیارت نباید غافل شویم؛ زیرا به‌طور متوسط هر ایرانی هر سه سال یک‌بار به مشهد می‌آید. این‌جا چهره ملی دارد. دوم اینکه می‌توانیم در نوع زیارت، استفاده از هتل و حقوق شهروندی فرهنگ‌سازی کنیم. اگر بسته فرهنگی درستی وجود داشته باشد، می‌شود در این حوزه‌ها فعال شد. در حوزه مجاوران، یک راستۀ درست کتاب‌فروشی نداریم که در شأن مشهد باشد. یک سالن تئاتر خوب نداریم. همه می‌خواهند سینما هویزه بروند. در حوزه فرهنگ، مشهد خیلی پیشرو است و اولین تئاتر را در مشهد داشته‌ایم. جدا از وجود امام رضا (ع) از نظر فرهنگی مشهد، منطقه فرهنگی و مهمی است.
ایسنا: با توجه به اینکه تیم‌های ورزشی برای مردم هر شهری امید ایجاد می‌کند و مردم هم به فوتبال علاقه زیادی دارند، شهرداری برای حمایت از پدیده و مشکی‌پوشان چه برنامه‌ای دارد؟
تقی‌زاده خامسی: من معتقدم شهرداری به‌هیچ‌وجه نباید وارد تیم‌داری شود. در حدود 11 سالی که در شهرداری تهران بودم، از این موضوع پرهیز کردیم و وارد قرمز و آبی نشدیم. در مشهد هم وارد سیاه و قرمز نمی‌شویم. وارد این حوزه که تیم‌داری کنیم، نمی‌شویم؛ مخصوصاً اینکه در حوزه تیم‌داری و قهرمانی حاشیه آن‌قدر زیاد است که از کار اصلی‌مان که خدمت به شهر است، می‌مانیم. اسپانسر هم نمی‌شویم، اما از تیم‌ها تا حد توان حمایت می‌کنیم و تلاش می‌کنیم که مشکلات آن‌ها حل شود. در حوزه ورزش همگانی خیلی فعال خواهیم شد. معتقدیم که ورزش همگانی همه‌چیز را نجات می‌دهد.
ایسنا: با توجه به اینکه در ورزش‌های همگانی صرفاً اگر جایزه‌ای درکار باشد مردم شرکت می‌کنند و استقبال مطلوبی از آن نمی‌شود، آیا قرار است ورزش همگانی به همین شکل ادامه پیدا کند؟
تقی‌زاده خامسی: این‌گونه نیست. جفاست به مردم که بگوییم به‌خاطر جایزه می‌آیند. باید فرهنگ‌سازی درستی انجام شود که مردم روز جمعه را در خانه نگذرانند و به طور مثال ورزش، خریدن کتاب، رفتن به راسته‌های هنر و... را انجام دهند. گاهی احساس می‌کنم اینکه مردم مشهد در روز تعطیل به خارج از شهر می‌روند، نشان می‌دهد هیچ‌چیز در مشهد وجود ندارد. در حوزه فرهنگ‌سازی در حال انجام اقداماتی هستیم؛ به طور مثال داریم در محلات به صورت گسترده برنامه‌ریزی می‌کنیم که در هر منطقه حد اقل 4 سالن ورزشی وجود داشته باشد؛ حتی آن‌ها را به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم و پروانه مجانی می‌دهیم.
ایسنا: چه برنامه‌ای برای تأمین بودجه شهرداری و منابع درآمدی جدید دارید؟
تقی‌زاده خامسی: اولین کاری که برای درآمد پایدار در حال انجام است، ابلاغ طرح جامع است که به‌زودی انجام می‌شود. بعد از آن بلافاصله طرح تفصیلی شروع می‌شود و تکلیف سرمایه‌گذاری در شهر مشهد روشن خواهد شد.
در سرمایه‌گذاری باید نگاهمان بیشتر بر سرمایه‌گذاری داخلی باشد. سرمایه‌گذاری خارجی مشکلات خاص خود را دارد؛ به طور مثال ممکن است سرمایه‌گذاران به دلیل مسائل سیاسی و... از سرمایه‌گذاری پشیمان شوند، اما سرمایه‌گذار داخلی دلش به حال کشور خود می‌سوزد. فقط باید راه را برای او هموار کنیم. در صدد هستیم این کار را انجام دهیم. به‌زودی 50 الی 60 بسته سرمایه‌گذاری را اعلام عمومی می‌کنیم و امیدوار هستیم از این مسیرها به صورت قانونی کسب درآمد کنیم.
ایسنا: درجذب سرمایه بیشتر بر چه حوزه‌هایی تمرکز دارید؟
تقی‌زاده خامسی: تمرکز ما بیشتر بر کار هتل‌سازی و کار فرهنگی و تجاری همراه با یکدیگر است؛ به طور مثال به آن‌ها که می‌خواهند فضای تجاری بسازند، امتیاز می‌دهیم که سینما، کتاب‌فروشی و... بسازند. تا پایان سال حدود 16 سالن سینمای جدید به مشهد اضافه خواهد شد. امیدوار هستیم بخش عمده آن‌ها با جشنواره دهه فجر راه‌اندازی شود.
ایسنا: ما طرح جامع در حوزه گردشگری نداریم. آیا در طرح تفصیلی برنامه‌ای برای گردشگری دارید؟
تقی‌زاده خامسی: شهرداری به‌تنهایی در مورد گردشگری چنین وظیفه‌ای ندارد. این وظیفه به عهده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. اگر قرار است طرح جامعی داده شود، آن‌ها باید طرح جامعی بدهند. متاسفانه هیچ طرحی برای گردشگری مشهد وجود ندارد، اما طرح جامع مشهد می‌تواند مبنایی برای این مطالعه قرار بگیرد؛ زیرا در طرح جامع مشخص شده که اراضی گردشگری کجاست. مسئولان می‌توانند آن را به‌عنوان مطالعات پایه قرار بدهند و طرح جامع گردشگری مشهد را ایجاد کنند که به نظر من واجب‌ترین کار است. اگر این کار انجام نشود، شهرداری مجبور است این کار را انجام دهد.
ایسنا: مشهد نیمی از تأسیسات گردشگری کشور را دارد، اما بسیاری از آن‌ها غیرفعال و نیمه‌فعال هستند. کوهستان‌پارک شادی حدود پنج سال است که تعطیل شده است. چه برنامه‌ای برای آن دارید؟
تقی‌زاده خامسی: زمینِ کوهستان‌پارک شادی به‌عنوان سهام به یکی از بانک‌های کشور داده شده است. بانک‌ها هم که نگاه اقتصادی دارند و به دنبال این هستند که یک نفر پول کلانی دهد و زمین را از بانک بخرد. کسی هم که اقتصادی باشد، به‌خاطر قیمت بالای زمین، این کار را انجام نمی‌دهد. دستگاه های کوهستان پارک هم تقریباً از رده خارج شده‌اند، اما فضای آن منطقه برای گردشگری خوب است. درحال مذاکرات هستیم که آن‌جا را به صورت اجاره به ما بدهند تا سرمایه‌گذار بیاوریم.
ایسنا: آیا در رابطه با مسائل شهری با احزاب در تعامل هستید؟ مهم‌ترین درخواست احزاب از شما چیست؟
تقی‌زاده خامسی: قطعاً یک اصلاح‌طلب هستم، اما واقعا اعتقاد دارم که در کار شهرداری گروه‌گرایی و سیاسی‌کاری جواب نمی‌دهد. از روزی که آمده‌ام، گفته‌ام با اینکه اصلاح‌طلبم، اما برای آبادنی شهر مایلم با همه همکاری کنم. در این دو ماه هم این‌گونه بوده است.
من منتخب شورای شهر هستم و شورای شهر هم برآمده از گروه‌های اصلاح‌طلب شهر مشهد است. طبیعی است که با این گروه‌ها صحبت می‌کنم و نظرات آن‌ها را می‌گیرم. به این دلیل که از ابتدا در گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب گفته‌ام می‌خواهم کار کنم، نه کارِ سیاسی، در محدوه سیاسی حرف نمی‌زنیم، در محدوه فرهنگ، آسیب‌های اجتماعی و... حرف می‌زنیم. اغلب این افراد انسان‌های فرهنگی هستند و راهنمایی‌ها و نظرات آن‌ها خیلی مفید است.
با گروه‌های اصول‌گرا هم جلسات مختلفی داشته‌ام. آن‌ها نظرات خوبی راجع‌به شهر داده‌اند و از این نظرات استفاده می‌کنم. دست من به سمت تمام مردم مشهد و گروه‌های سیاسی دراز است تا اتفاق خوبی در شهر رخ دهد و بعد از رفتنم نگویند مشکلات و کمبودهایی وجود دارد. اگرچه شهرداری از نظر مالی بسیار گرفتار است، اما به همکاری گروه‌های سیاسی و مردم مشهد امیدوار هستم. ان‌شاءالله بتوانیم اقدامات مثبتی انجام دهیم.
ایسنا: عده‌ای به انحلال گروه مشاوران جوان اعتراض دارند و معتقد هستند این گروه پل ارتباطی بین دانشجویان و شهرداری بود. ساختار دستیاران جوان که به جای مشاوران جوان ایجاد شده، به چه صورت هست؟
تقی‌زاده خامسی: ما در شهرداری گروه مشاوران جوان داشتیم که از روز اول نسبت‌به این اسم حساسیت داشتم؛ چرا که مشاور باید در یک بابی مشورتی بدهد. اگر این مشورت در باب جوانان بود، قابل بررسی بود اما بحثی که در جامعه داریم این است که جوانان باید بروند یک جایی و چیزهایی یاد بگیرند. دستیاران جوان در کنار مدیران علاوه‌بر اینکه کار یاد می‌گیرند، نظرات خود را هم می‌دهند. اگر فقط از موضع مشورت‌دادن جوانان وارد شویم، آن‌ها کار یاد نخواهند گرفت. در کل کشور حاصل مشاوران جوان چه بوده است؟ روزی که به شهرداری آمدم، این سؤال را پرسیدم اما حاصل آن‌ها را ندیدم. به همین دلیل گروه را تعطیل کردم.
جوانان نخبه‌ای داریم که بی‌کار هستند. بخشی از هسته اصلی دستیاران جوان را این نخبگان تشکیل خواهند داد. خود این افراد اساس‌نامه‌ای را ایجاد خواهند کرد که قرار است چه کاری انجام دهند. سپس این دستیاران جوان را در شهرداری مناطق و فرهنگ‌سراها منشعب خواهیم کرد.
ایسنا: بر کدام حوزه‌ها بیشتر تمرکز دارید؟
تقی‌زاده خامسی: فرهنگ و حمل‌ونقل. تسهیل در امور مردم هم خیلی فکرم را مشغول کرده است. مردم در شهرداری خیلی گرفتار هستند. یک‌سری بخش‌نامه‌های بی‌خود از شهرداران گذشته باقی مانده‌اند که در حال غربال آن‌ها هستیم.
ایسنا: در مدیریت شهری و در عرصه بین الملل شهر خاصی هست که بیشتر مورد توجه باشد؟
تقی‌زاده خامسی: هرجایی شرایط خاص خودش را دارد. نمی‌توان یک شهر را مثال زد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/29130/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازدید خبرنگاران از سد «بش قارداش» بجنورد + تصاویر

لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای اجرای بهتر راهپیمایی اربعین سال جاری

حضور موثر بانوان در عرصه‌های هنری نقطه قوت تقویت فرهنگ اسلامی است

طرح نظارتی بازار نورزو و رمضان در خراسان شمالی به پایان رسید

166 خانوار روستایی و محروم در شهرستان سرخس طعم شیرین فناوری را چشیدند

پرونده تخلف رییس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید

مرگ راننده خودروی قاچاق سوخت در خواف

بارش‌ها در خراسان شمالی رشد حدود 30 درصدی داشت

مشکلات کمپ ترک اعتیاد زنان بجنورد رفع شود

63 درصد از اعتبارات جهاد کشاورزی خراسان شمالی جذب شده است

تخصیص کامل اعتبارات سفر رییس جمهور به خراسان شمالی محقق شود

مشارکت مردمی در کمیته‌های ستاد اربعین خراسان شمالی افزایش یابد

هدف گذاری اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی پیشگیری باشد

بلع یک کیلو و 690 گرم تریاک توسط سه سوداگر مرگ در بردسکن

اعضای جوان مرگ مغزی نیشابوری به چهار بیمار جان بخشید

دیدار استاندار خراسان رضوی با اهالی روستای گجوان در دهستان درز آب

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

صنایع دستی خراسان جنوبی هنری است به گستردگی ایران

300 هزار هکتار از اراضی جهادکشاورزی در کشور به مسکن اختصاص یافت

77 درصد حجم سدهای این استان خالی است

62.3 درصد اعتبارات تملک و دارایی‌های خراسان جنوبی تخصیص یافته است

تعداد مراکز ترک اعتیاد در خراسان شمالی به 127 مرکز می‌رسد

مشکل سیل‌های جوادیه بجنورد از کجا آب می‌خورد؟ + فیلم

بعد از «وعده صادق» سفیر سوییس برای نخستین بار به سپاه احضار شد

اختصاص 30 درصد از مالیات واحدهای تولیدی به عمران گناباد

تا سه سال آینده کمبود فضای آموزشی استان رفع می‌شود

راه حل اصلی برخورد با فاضلاب‌های خطرناک، اجرای یکسان قانون برای همه است

واکنش امام جمعه مشهد به حمله ایران به اسرائیل |‌ غیر از قدرت نمایی زبان دیگری اثر نمی کند

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

کشف بیش از یک کیلو گرم مواد مخدر بلعی از سه قاچاقچی در بردسکن

ساختن از پایه با مدیران کاربلد دوای ورزش خراسان رضوی است

شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی از میانگین کشوری فراتر رفت

تبیین حساب 100 امام با حضور ائمه جماعات شهر بجنورد در بنیاد مسکن

راز پویایی هنر انقلاب بارور شدن اندیشه انقلابی است

یک کشته در حادثه واژگونی خودروی حامل سوخت قاچاق در محور خواف به قاین

پرونده تخلف رئیس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید

پیشرفت 70 درصدی ساخت مسکن ملی مهرگان مشهد

سفیر سوییس بعد از «وعده صادق» برای نخستین بار به سپاه احضار شد

جبران کمبود 5هزار کلاس درس در خراسان رضوی تا سه سال آینده

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

برق هیچ چاه مجاز دارای اضافه برداشت در خراسان شمالی شارژ نمی شود

77 درصد حجم سدهای استان خراسان شمالی خالی است

استطاعت جسمی بیش از 65000 زائر حج تمتع تأیید شد

راه‌ اندازی پایگاه ملی عطارشناسی در مشهد

قیمت قارچ در میادین تره بار شهرداری تهران کاهش یافت

خراسان رضوی در جایگاه دوم انجام پایش های نظارتی در کشور

کلاهبرداری 2 میلیاردی با ترفند فروش طلا در سایت واسطه‌گر

اجرای طرح جدید شورای نماز در روستا‌های همدان برای اولین بار در کشور

کسب رتبه دوم خراسان رضوی در پایش‌ های زیست محیطی کشور

بازدید استاندار خراسان رضوی از طرح تعریض پل دهرود