سهم 18 درصدی اتوبوسرانی مشهد در حملونقل عمومی
اجتماعي
بزرگنمايي:
خراسان آنلاین - مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به اینکه «طبق برنامه ششم توسعه 45 درصد از حمل و نقل عمومی باید توسط اتوبوسرانی انجام شود»، گفت: در حال حاضر سهم اتوبوسرانی مشهد از حمل و نقل عمومی 18 درصد است.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، مهدی امامی میبدی امروز در نشستی خبری که در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد، برگزار شد، اظهار کرد: طبق برنامه ششم توسعه 75 درصد از سفرهای شهری باید توسط حمل و نقل عمومی انجام شود که سهم قطار شهری 10 درصد ، تاکسیرانی20 درصد و اتوبوسرانی 45 درصد است. در حال حاضر18 درصد سفرها توسط اتوبوس انجام میشود.
وی باشاره به اینکه « در تمام دنیا 60 تا 70 درصد آلودگیکلانشهرها مربوط به خودروها است»، عنوان کرد: تمام دنیا نسخه حمل و نقل دارند. نسخه حمل و نقل ما هم توسعه خطوط بی آرتی، ایجاد طرح ترافیک، خطوط انبوه بر و .. است همچنین باید از داشتههایمان استفاده کنیم. در این راستا اولین اقدام ما ایجاد خط کوثر تا سه راه راهنمایی بوده است. با ایجاد ایجاد این خط مسیری که 17 تا 20 دقیقه طول میکشید به 6 دقیقه کاهش پیدا کرده است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با بیان اینکه «طرح جامع حمل و نقل مشهد به تایید شورای عالی ترافیک کشور رسیده است»، تصریح کرد: در این طرح بر ایجاد چهار خط ریلی و چهار خط انبوهبر و سه خط بی آرتی تاکید شده است. در خطوط ریلی خط یک به بهرهبرداری رسیده، خط 2 تا پایان سال به میدان شریعتی خواهد رسید، حفاریهای خط 3 انجام شده و خط 4 هم به دارد به مناقصه گذاشته میشود.
امامی میبدی افزود: برای خطوط بی آر تی چهار خط انبوهبر در هسته مرکزی شهر داریم. سه خط هم قبلا تصویب شده است. خط 3 بی آر تی از امامیه آغاز و تا قلعه ساختمان ادامه پیدا میکند. طول این خط 27 کیلومتر است. در حال حاضر دراین مسیر 100 اتوبوس خط بیآرتی فعالیت میکنند. زمان این مسیر در پیک ترافیک دو ساعت و نیم است اما اگر مسیر ویژه به این خط اختصاص دهیم زمان به یک ساعت و 15 دقیقه خواهد رسید. در فاز اول مسیر حرم تا میدان استقلال ایزوله حواهد شد.
وی گفت: در شهر مشهد 1.2 میلیون سفر توسط اتوبوس جابهجا میشوند بنابراین باید برای این افراد تسهیلات قائل شویم و چارهای جز ایجاد مسیر ویژه اتوبوس ندیدیم.
امامی میبدی در خصوص پیشنهادی مبنی بر اینکه خیابانهای منتهی به حرم سنگ فرش شوند و فقط عابر پیاده یا خودروهای برقی عبور کنند، خاطرنشان کرد: میخواهیم خطوط انبوهبر ادامه دار باشد و تمام مسیر را برود نه اینکه در اطراف حرم مسافر مجبور شود وسیله دیگری حتی رایگان استفاده کند. مطالعاتی برای هسته مرکزی مشهد انجام شده است. برای هسته مرکزی شهری 13 گزینه بررسی شده یکی از گزینهها که رای بالایی اورده است و در مراحل تصویب است این است که حمل و نقل عمومی در مسیر منتهی به حرم سرویس خود را انجام دهد و خودرو شخصی هم در ساعات مشخصی از روز تردد داشته باشند.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در مورد مسیرهای ویژه اتوبوس گفت: یکی از نکاتی که در دست برسی داریم این است که سعی کردهایم مثل سه راه بعثت و امام خمینی 70 ترافیک را عبور دهیم. حمل و نقل عمومی شامل این موضوع میشود. باید بتوانیم در گلوگاهها این مسیرها را ایجاد کنیم اما توسعه مسیر ویژه اتوبوس را به آن صورت نخواهیم داشت.
امامی میبدی در خصوص اتوبوس برقی عنوان کرد: ما اتوبوس برقی خریداری نکردهایم. در ایام اربعین بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده بود که میتواند با ما مشارکت کند و 30 دستگاه خودروی برقی در اطراف حرم سرویس دهی انجام میدادند. این اقدام هزینهای برای شهرداری نداشت. برای ایام خاص چنین برنامههایی اجرا خواهیم کرد.
وی در خصوص ایجاد پارکینگ در مسیر خط سه بی آر تی تصریح کرد: مطالعات جامع حمل و نقل مشهد نمیگوید که وقتی خط بی آر تی میزنیم در کنار آن باید پارکینگ ایجاد کنیم بلکه در محورها نقاطی را برای پارکینگ به ما پیشنهاد می دهد. ابتدای خیابان هاشمی نژاد پارکینگی با 300 فضای پارک، در زیر پایانه اتوبوسرانی شهدا پارکینگی با 200 فضای پارک داریم. همچنین 150 فضای پارک رایگان در خیابان توحید وجود دارد. در چهار راه ابو طالب تا مجد ف هم فضای خوبی برای پارک داریم.. شهردار دستور داده است بهره برداری پارکینگ مجد هرچه زودتر انجام شود. این پارکینگ 1400 فضای پارک دارد. پارکینگ مجد حدود دو الی سه ماه دیگر به بهره برداری میرسد.
انتهای پیام
-
يکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۵:۰۲:۱۳ PM
-
۳۰ بازديد
-
ایسنا - اجتماعی - خراسان رضوی
-
پیام خراسان
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/29199/