استاد پیشکسوت گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه فردوسی:
اهداکنندگان کتاب هستی بخش هستند
فرهنگي
بزرگنمايي:
خراسان آنلاین - استاد پیشکسوت گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه فردوسی با اشاره به اینکه «کتاب یک هستی، هستیبخش و احیاء کننده انسان است»، گفت: اهدا کنندگان مجموعههای کتاب در حقیقت هستیها به دیگران میبخشند، آنها را می توان هستیبخش نامید.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، رحمتالله فتاحی امروز در نشستی با عنوان «میراث ماندگار» که در خصوص بررسی وضعیت کتابخانههای اهدایی دانشگاهها و مراکز علمی در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی برگزار شد، با اشاره به اینکه «نگاههای مختلفی به کتاب و ارزشمندی آن میشود»، اظهار کرد:گاهی به کتاب از دیدگاه اقتصادی به عنوان یک کالا، به عنوان یک منبع اطلاعاتی و یا اثر هنری نگاه میکنند. باید گفت میتوان به کتاب به عنوان یک هستی هم نگاه کرد.
وی با بیان اینکه «تعریف هستی یعنی آنچه که هست و آنچه وجود دارد چه در عین و چه در ذهن» ادامه داد: به این دلیل به کتاب به عنوان یک هستی نگاه میکنیم که کتاب یک موجودیت و آفرینش فکری است و مجموعهای از مشخصات یک هستی را شکل میدهد. یکی دیگر از مشخصههای هستی این است که هویت دارد و دارای مشخصههای ویژه خود است همچنین هستی میتواند با غیر خود ارتباط برقرار کند.
فتاحی با بیان این که مجموعه کتابها یک سپهر را تشکیل میدهند، تصریح کرد: کتابها با هم در ارتباط هستندو تاثیرگذاری متقابل دارند. انواع روابط بین کتابها شامل روابط سلسله مراتبی، همعرضی و آمیختهای است.
وی با اشاره به یک اصل فلسفی که عنوان میکند هر شیء با اشیای دیگر در ارتباط است،خاطرنشان کرد: در اینجا شیء به معنای یک چیز فیزیکی نیست. نویسنده یک کتاب می تواند دارای کتابهای دیگری باشد، موضوع کتاب میتواند با کتابهای دیگر مشترک باشد، ناشر کتاب میتواند کتابهای دیگری منتشر کرده باشد و... . بنابراین کتاب به عنوان یک هستی با هستیهای دیگر در ارتباط افقی، عمودی و شبکهای است.
استاد پیشکسوت گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه فردوسی با بیان اینکه « از دیدگاه پوپر سه عالم(سه سپهر) وجود دارد»، افزود: عالم نخست شامل همه اشیای مادی و پدیدههایی است که به شکل ماده و انرژی در جهان وجود دارند. عالم دوم شامل حالات ذهنی است؛ انسان این عالم را در خود بلافاصله و در دیگران با واسطه میشناسد. این عالم شامل اندیشهها، تصورات و هیجانات است. عالم سوم شامل دانش و اطلاعات به معنای علمی آن است که تجلیات علمی، ادبی و هنری را در بر میگیرد.
فتاحی گفت: از دیدگاه پوپر کتاب محصولی از انسان است که بالاستقلال وجود دارد و میتوان از طریق آن پدید آورندهاش را شناخت. از نظر وی شناخت پدید آورنده از این طریق عینیتر است تا استفاده از مجراهای دیگری چون روانشناسی و رفتارشناسی.
وی با بیان اینکه« عالم سوم محصول طبیعی انسان است»، بیان کرد: عالم سوم در واقع همه مواریث فرهنگی و علمی انسان تا آنجا که در عالم نخست مکتوب و مضبوط شده باشد، است(دانش عینی). کتابها آثار هنری، اشیای موزهای، فیلمها، فایلهای الکترونیکی و مانند آنها نمادهای عالم سوم هستند.
استاد پیشکسوت گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه فردوسی اضافه کرد: کتابخانهها در واقع تجسمی از عالم سوم پوپر به شمار میروند. این سه عالم با یکدیگر در تعاملاند. عالم سوم حاصل رابطه متقابل عالم نخست با عالم دوم است.
فتاحی گفت: عالم سوم درک بهتر دو عالم دیگر را موثر میکند. هر زمان که با کتاب هستیم و یا در یک کتابخانه به سر میبریم در واقع در عالم سوم (سپهر کتاب) زندگی میکنیم.
وی با تاکید بر لزوم نگاه نو (هستیشناختی) به کتاب، اظهار کرد: همچنین باید به کتاب به منزله یک هستی در ارتباط با هستیهای دیگر نگاه کنیم. باید تفکر ژرفتری درباره کتاب و سپهری که تشکیل میدهد داشته باشیم و در شناسایی محتوا ارتباطها و مشخصههای کتاب در چارچوب هستیشناختی تعمق داشته باشیم.
استاد پیشکسوت گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه فردوسی تصریح کرد: کتاب یک هستی، هستیبخش و احیاء کننده انسان است. اهدا کنندگان مجموعههای کتاب در حقیقت هستیها به دیگران میبخشند آنها را می توان هستیبخش نامید.
انتهای پیام
-
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲:۳۰:۰۲ PM
-
۵۱ بازديد
-
ایسنا - فرهنگی - خراسان رضوی
-
پیام خراسان
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/29350/